Erweiterte Suche Erweiterte Suche
423

Edward DWURNIK (1943-2018), Ściana, z cyklu: Podróże autostopem, 1983

add Ihre Notiz 
Losbeschreibung
Schätzungen: 5 828 - 8 159 EUR
olej, płótno; 97 x 130 cm;
sygn. i dat. p. d.: IX-269-886 E.DWURNIK.83;
opisany l. d.: Podróże autostopem ŚCIANA, na odwrocie na płótnie opis: E.DWURNIK / 1983 / NR: IX-269-886-kolekcja prywatna.

Prezentowany obraz powstał w okresie naznaczonym stanem wojennym, a także w roku wizyty w Polsce papieża Jana Pawła II, kiedy to wokół twórczości Dwurnika doszło do wielu kontrowersji. Na początku lat 80. nie dopuszczono do kilku jego wystaw, a otrzymanie nagrody Komitetu Kultury Niezależnej „Solidarność” za cykl malarski o Warszawie podczas stanu wojennego, wywołało szeroką falę krytyki części środowiska artystycznego. W tym samym czasie został zaproszony do udziału w 7. Documentach w Kassel.
"Przyjrzyjmy się teraz, z konieczności tylko z oddali, zakrojonemu na szeroką skalę cyklowi Podróże autostopem. Są one owocem wakacyjnych, jeszcze studenckich wędrówek. Kontynuowane przez lata siedemdziesiąte i osiemdziesiąte, ukazywały wciąż ponadczasowe polskie miasteczka, małomiasteczkowe dramaty i tragifarsy. A wszystko to pokazane z lotu ptaka i nieco z ukosa, bez horyzontu. Architektura przybiera formę scenografii, na tle, której bardzo dynamiczne postaci, nieproporcjonalnie duże (może dlatego, że na tle pomniejszonej scenografii?), kłębią się na placach i w kanałach ulic w niesamowitym stłoczeniu. Z czasem odnajdujemy w miastach znaki historii; scenografia w zasadzie się nie zmienia, zmieniają się tylko rekwizyty. Miasta odwiedzane podczas podróży autostopem są malowane na różne sposoby. Albo stanowią zupełnie ogólny widok, wzbogacony czasem "tablicami informacyjnymi" z wypisaną historią miasta, albo ukazują wycinek przestrzeni (zawsze do takiego wyboru predestynowany, np. rynek) - fragment miasta widziany w zbliżeniu, w mniej lub bardziej otwartym kadrze. Bardzo często pojawiają się wszelkie miasteczkowe dominanty: pomniki, obeliski, statuy Madonn. Powstają też sztuczne, narzucone miastu twory (kule, ostrosłupy - np. piramida umiejscowiona na skrzyżowaniu w sposób zupełnie, wedle kanonów urbanistycznych, absurdalny), które organizują przestrzeń i nadają jej określony sens, budzą uczucie wielkiego niepokoju."
Edward Dwurnik. Malarstwo. Próba retrospektywy, Galeria Sztuki Współczesnej Zachęta, Warszawa 2001, s. 32.
Auktion
73. Auktion für zeitgenössische Kunst
gavel
Date
18 Dezember 2018 CET/Warsaw
date_range
Ausrufungspreis
5 128 EUR
Schätzungen
5 828 - 8 159 EUR
Endpreis
Keine Gebote
Los ist nicht mehr verfügbar
Ansichten: 170 | Favoriten: 0
Auktion

Rempex

73. Auktion für zeitgenössische Kunst
Date
18 Dezember 2018 CET/Warsaw
Versteigerungsverlauf

Versteigert werden nur gewählte Lose, die zuvor angemeldet wurden. Um Lose anzumelden, klicken Sie für das gewählte Los die Taste ZUR VERSTEIGERUNG ANMELDEN

Auktionsgebühr
18.00%
OneBid berechnet keine zusätzlichen Gebühren für das Bieten.
Gebotsschritte
  1
  > 100
  5 000
  > 500
  10 000
  > 1 000
  100 000
  > 2 000
  200 000
  > 5 000
  500 000
  > 10 000
 
Geschäftsbedingungen
Auktionsinfo
FAQ
Über den Verkäufer
Rempex
Kontakt
Dom Aukcyjny Rempex (Sztuka dawna)
room
ul. Karowa 31
00-324 Warszawa
phone
+48 669 222 259
Öffnungszeiten
Montag
11:00 - 19:00
Dienstag
11:00 - 19:00
Mittwoch
11:00 - 19:00
Donnerstag
11:00 - 19:00
Freitag
11:00 - 19:00
Samstag
Geschlossen
Sonntag
Geschlossen
Kunden, die Werke dieses Künstlers gekauft haben, kauften auch
keyboard_arrow_up