Advanced search Advanced search
131

Mela MUTER (1876-1967), Martwa natura z dzbanem i wiśniami

add Your note 
Lot description
Estimations: 27 907 - 37 209 EUR
olej, sklejka naklejona na deskę;
51 x 61,5 cm.
W 1901 roku do Paryża przyjechała, jako jedna z pierwszych polskich artystek i artystów, malarka Melania Mutermilch (Mela Muter) wraz z mężem Michałem Mutermilchem, pisarzem i krytykiem literackim. Należała do środowiska tak zwanej „la premieré École de Paris”, w którego kręgu znajdowali się również Mojżesz Kisling, Simon Mondzain, Henryk Hayden, Leopold Gottlieb czy Roman Kramsztyk. Posiadała rozległe kontakty i przyjaźnie w świecie paryskiej bohemy artystycznej, zarówno wśród malarzy jak i literatów. Jedną z pierwszych ważniejszych wystaw, która otworzyła cały cykl prezentacji jej prac, była ekspozycja w barcelońskiej Galerii José Dalmau w 1912 roku. W 1923 roku dzieła Meli Muter zostały zaprezentowane w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych.
Artystka początkowo była związana z nurtem Szkoły z Pont-Aven, Poulem Gauguinem czy Władysławem Ślewińskim. Wpływ na jej twórczość wywarły również dzieła Paula Cézanna. Mela Muter zajmowała się malarstwem pejzażowym, jak również komponowała wyjątkowe portrety, zarówno przyjaciół, jak i zwykłych ludzi, noszące cechy portretów psychologicznych o charakterystycznym werystycznym wydźwięku. Nie unikała brzydoty w wizerunkach sportretowanych. Jednym, wolnym od trosk i ułomności tematem, w którym przejawiała się pełnia barw i ekspresja artystyczna, były martwe natury. W twórczości Melanii Mutermilch martwe natury stały się jednym z wiodących tematów, szczególnie w czasie I Wojny Światowej. Oferowany obraz stanowi doskonałą esencję cech jej przedstawień przedmiotów nieożywionych. Dzieło charakteryzuje się soczystą i radosną kolorystyką o skomplikowanej strukturze i precyzyjnej kompozycji. Odznacza się również ekspresyjnym sposobem malowania, w którym bywają pominięte szczegóły czy detale poszczególnych
obiektów odzwierciedlonych na płótnie, na rzecz ogólnego wyrazu artystycznego, o czym mówiła sama artystka: „w sztuce trzeba być małomównym, nie należy przedstawiać wszystkich szczegółów, a koncentrować się jedynie na rzeczach istotnych.”
Oprac. na podstawie:
1. A. Wierzbicka, École de Paris, Warszawa 2004;
2. culture.pl/pl/tworca/mela-muter (dostęp: 13.10.18).
Auction
258 Auction of Works of Art and Antiques
gavel
Date
29 October 2018 CET/Warsaw
date_range
Start price
23 256 EUR
Estimations
27 907 - 37 209 EUR
Hammer price
-
Item is not available any more
Views: 91 | Favourites: 0
Auction

Rempex

258 Auction of Works of Art and Antiques
Date
29 October 2018 CET/Warsaw
Lots bidding

Bids can be placed on selected lots which have been previously submitted only. To submit a lot you need to click SUBMIT FOR AUCTION button next to it

Buyer's premium
18.00%
OneBid does not charge additional fees for the bidding.
Bid increments
  1
  > 100
  5 000
  > 500
  10 000
  > 1 000
  100 000
  > 2 000
  200 000
  > 5 000
  500 000
  > 10 000
 
Terms and Conditions
About the Auction
FAQ
About the Seller
Rempex
Contact
Dom Aukcyjny Rempex (Sztuka dawna)
room
ul. Karowa 31
00-324 Warszawa
phone
+48 669 222 259
Opening hours
Monday
11:00 - 19:00
Tuesday
11:00 - 19:00
Wednesday
11:00 - 19:00
Thursday
11:00 - 19:00
Friday
11:00 - 19:00
Saturday
Closed
Sunday
Closed
Customers who bought the works of this artist also bought
keyboard_arrow_up