Advanced search Advanced search
71

WŁOSKI NAŚLADOWCA ANNIBALE CARRACCIEGO

add Your note 
Lot description
Estimations: 8 197 - 9 368 EUR
OPŁAKIWANIE CHRYSTUSA, poł. XVII w. Olej, blacha miedziana (gruba, kuta ręcznie); 46 x 49 cm

Obraz posiada ekspertyzę

Obraz przedstawia opłakiwanie martwego Chrystusa po zdjęciu z krzyża. Przedstawienie to było bardzo popularne w dawnym malarstwie, jednakże oparte jedynie na tradycji i literaturze mistyków, a nie na ewangeliach, w których scena taka nie została opisana.

W scenie uczestniczą te same osoby, które stały pod krzyżem podczas ukrzyżowania: matka Jezusa Maria, św. Maria Magdalena i św. Jan Ewangelista. W oferowanym obrazie ciało Chrystusa zgodnie z siedemnastowieczną ikonografią spoczywa na płótnie rozpostartym na ziemi, a jego tors wsparty jest na łonie Marii. Ponadto ciało Chrystusa przedstawione jest frontalnie, co zgodnie z potrydencką teologią podkreśla sakramentalny aspekt wyobrażenia. Uwydatniony jest on również w postawie Marii - cierpiącej, ale jednocześnie ofiarującej syna w ofierze. Pozostałe postaci przedstawienia Maria Magdalena i Jan pogrążeni w żałobie oczekują, by przygotować ciało do pogrzebu. Scenie towarzysza anioły podtrzymujące ręce i nogi Chrystusa.

Kompozycyjnie obraz wykorzystuje szereg tradycyjnych wzorów ikonografii martwego Chrystusa, sceny Piety (w których Maria podtrzymuje na kolanach ciało Syna) czy też Piety anielskiej, w której bezwładne ciało Zbawiciela podtrzymują anioły.

Scena ukazana jest w pejzażu, lecz płaskie, kulisowe zakomponowanie krajobrazu stanowi jedynie tło dla wyraźnie wydobytej światłem pierwszoplanowej grupy.

Omawiany obraz kompozycyjnie i stylistycznie nawiązuje do wielu wcześniejszych wzorów zarówno ikonograficznych jak i artystycznych. Ustalenie nazwiska autora jest niezmiernie trudne. Jest to zapewne dzieło malarza włoskiego należącego do nurtu barokowego klasycyzmu zapoczątkowanego przez malarską rodzinę Carraccich z Bolonii. Autor obrazu działał najprawdopodobniej w środkowych Włoszech, być może w Rzymie lub Bolonii, dwóch ośrodkach, w których wpływy Carraccich były wyjątkowo silne. Autor obrazu cytuje motywy kompozycyjne i stylistyczne w twórczości Carraccich, przed wszystkim Annibale Carracciego, najprawdopodobniej jednak działał później niż niż oni, być może około połowy XVII w.

Obraz namalowany jest na blasze miedzianej. Nie było to w malarstwie nowożytnym podobrazie powszechnie stosowane, tak jak deski, czy płótna, lecz wykorzystywane jako podłoże do niewielkich obrazów przeznaczonych do prywatnej dewocji, czy też obiektów o charakterze kolekcjonerskim.

Oferowane dzieło ze względu na swoja tematykę i rozmiar było najprawdopodobniej o obrazem o charakterze dewocyjnym, służącym prywatnej modlitwie i kontemplacji.

Cena wywoławcza 28000

Estymacja 35000 - 40000

Auction
183 Auction
gavel
Date
29 June 2019 CEST/Warsaw
date_range
Start price
6 557 EUR
Estimations
8 197 - 9 368 EUR
Hammer price
-
Item is not available any more
Views: 32 | Favourites: 0
Auction

Dom Aukcyjny Ostoya

183 Auction
Date
29 June 2019 CEST/Warsaw
Lots bidding

Bids can be placed on selected lots which have been previously submitted only. To submit a lot you need to click SUBMIT FOR AUCTION button next to it

Buyer's premium
15.00%
OneBid does not charge additional fees for the bidding.
Bid increments
  1
  > 50
  200
  > 50
  500
  > 50
  1 000
  > 100
  2 000
  > 200
  5 000
  > 500
  10 000
  > 1 000
  20 000
  > 2 000
  50 000
  > 5 000
  100 000
  > 10 000
 
Terms and Conditions
About the Auction
FAQ
About the Seller
Dom Aukcyjny Ostoya
Contact
Dom Aukcyjny Ostoya
room
ul. Zajączka 8
01-522 Warszawa
phone
+48228392406
Opening hours
Monday
11:00 - 19:00
Tuesday
11:00 - 19:00
Wednesday
11:00 - 19:00
Thursday
11:00 - 19:00
Friday
11:00 - 19:00
Saturday
11:00 - 15:00
Sunday
Closed
keyboard_arrow_up