Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane

Aukcja sztuki impresjonistycznej i nowoczesnej

Edward Munch prowadzi w impresjonistycznej sprzedaży w Sotheby’s - podsumowanie aukcji sztuki impresjonistycznej i nowoczesnej.

Pomimo ogromnego sukcesu „perełki” licytacji – ikonowego obrazu Girls on the Bridge Edwarda Muncha z 1902 roku, który został sprzedany za 54,2 mln dolarów, wieczór aukcyjny sztuki impresjonistycznej i nowoczesnej, zdawał się być bardzo bierny. Konkursy przetargowe były nieliczne, choć zdarzały się ożywienia, podczas licytacji takich obrazów jak: Portrait de Guido Sommi Tamary de Lempickiej z 1925 roku, dwóch obrazów Henriego Matisse’a oraz akwareli Wassily Kandinsky z dolną estymacją 1,2 mln dolarów, natomiast ich sprzedaż się nie powiodła. Ogólny dochód wieczoru aukcyjnego wyniósł 157,7 mln dolarów, w porównaniu z ogólnymi oczekiwaniami przedsprzedaży 145 – 186,5 mln dolarów. W ofercie znalazły się 42 dzieła z czego 81% zostało sprzedanych, a 92% w oszacowanej wartości.

Dzieło Muncha, którego wartość szacowano w okolicach 50 mln dolarów, otworzyło licytację na poziomie 43 mln dolarów, cały czas podnosząc swoją wartość. Płótno artysty wystawiane zostało na licytację dwukrotnie – w 1996 roku, bijąc rekord tamtych czasów i osiągając kwotę 7,7 mln dolarów oraz 2008 roku sprzedane za kwotę 30,8 mln dolarów. 54,2 mln dolarów jest drugą najwyższą ceną aukcyjną uzyskaną na aukcji za dzieło Muncha. Sotheby’s posiada również rekord dla, chyba najsławniejszego obrazu artysty jakim jest Krzyk z 1895 roku, który został sprzedany w 2012 roku za niespełna 120 mln dolarów.

Drugim najwyżej wycenianym dziełem był Le Peintre et son modele Pablo Picasso z 1963 roku za 12,9 mln dolarów, w granicach jego dolnej estymacji. Picasso to także autor trzeciego najwyżej wycenionego dzieła tej licytacji – brązu Tete de femme z 1961 roku, który ku zaskoczeniu nabyty został za 8,45 mln dolarów, przekraczając najwyższą granicę swojej estymacji, czyli 8 mln dolarów.

Konkurs licytacyjny dla czwartej najwyżej wycenianej pracy tego wieczoru rozpoczął się przy dziele autorstwa Maurice de Vlamick Le Verger. Jego cena szacowana była na 7 – 8 mln dolarów. Aukcja otwarta została kwotą 5,5 mln dolarów, a finalna cena osiągnęła poziom 7,55 mln dolarów. Dostrzeżonym na widowni tego wieczoru został Mathias Rastorfer z Galerie Gmurzynska, który skutecznie wylicytował Laszlo Moholy-Nagy EM 1 Telephone Picture z 1923 roku za kwotę 5,2 mln dolarów.

Inne topowe sprzedaże tej aukcji uwzględniały Side Wheel Steamer at the Landing Lyonela Feiningera z 1912 roku, dzieło sprzedane za 4,45 mln dolarów, podczas gdy jego estymacja wynosiła 4 – 6 mln dolarów. Natomiast w lutym 2011 roku w londyńskim Sotheby’s osiągnęło cenę 5,1 mln dolarów, co wskazuje na obecny spadek jego wartości. Nature morte: vase aux glaïeuls z 1886 roku Vincenta Van Gogha także zarejestrowała pewne wzloty i upadki jeśli chodzi o wartość cenową, co odzwierciedla często niestały charakter gustów nabywców. Wystawiający dzieło na aukcje nabył go w 1999 roku, po czym trzy lata później oferowany był w Sotheby’s London z estymacją pomiędzy 1,1 a 1,5 mln dolarów, natomiast nie udało się go sprzedać. W tej aukcji dzieło osiągnęło kwotę 5,9 mln dolarów, w granicach estymacji, która wynosiła 5 – 7 mln dolarów.

Sprzedaż tej aukcji okazała się być niezwykle owocna w kwotach, choć nie zabrakło także rozczarowań. Ogólnie rzecz biorąc, finalny wynik aukcji przekroczył dolną granicę szacunków, a większa część dzieł wystawianych do licytacji znalazła nowych nabywców, co na pewno można nazwać dużym osiągnięciem.

Paulina Chełmicka
keyboard_arrow_up