Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane

Nastroje po Brexicie

Podsumowanie pierwszych aukcji po wyjściu Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. Czy tło niepewnej sytuacji politycznej i gospodarczej spowoduje rozprężenie dobrze działającego rynku sztuki? Czy nadchodzą niepewne czasy i jaki wpływ na dalsze działanie rynku mają współczesne decyzje polityczne?

Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej złożyło się w czasie z głównymi, największymi sprzedażami w Londynie. Funt spadł zarówno wobec euro jak i dolara w ciągu jednej nocy, co spowodowało, że zadeklarowane ceny stały się bardziej atrakcyjne dla nabywców spoza Wielkiej Brytanii. Ta sytuacja była po raz kolejny dowodem, dla międzynarodowych kupców, na to, że sztuka jest bezpieczną przystanią nawet w niepewnych ekonomicznie i gospodarczo czasach. Chociaż obroty tegorocznych prestiżowych sprzedaży aukcji sztuki znacznie spadły, obecny zastój na rynku sztuki był w dużej mierze przewidywany. W porównaniu z nadzwyczajnymi wynikami z 2015 roku , ostatnie aukcje impresjonistów i modernistów zanotowały istotny spadek: -47% w Sotheby’s oraz -39% w Christie’s. Jednak to nie było przeszkodą, aby niektóre z dzieł mistrzów osiągnęły zawrotne i rekordowe sumy na aukcjach: Femme assise Pabla Picassa z 1909 roku – 63,5 mln dolarów, Jeanne Hébuterne au foulard Amadeo Modigliani z 1919 roku sprzedany za 56,7 mln dolarów, co świadczyo tym, że rynek sztuki wykazuje niezwykłą zdolność oporu w kontekście zawirowań politycznych i gospodarczych.

Niedawna aukcja sztuki współczesnej okazała się mieć podobną tendencję. Sumy były dalekie od tych prezentowanych w roku 2015. Sotheby’s wygenerowało w ciągu trzech dni sesji 97,5 mln dolarów, co w porównaniu z rokiem ubiegłym było kroplą w morzu, gdyż w 2015 roku tylko podczas jednej aukcji osiągnięto kwotę 209,6 mln dolarów. Faktem jest, że w zeszłym roku Sotheby’s zapisało najlepszą wydajność w historii europejskich aukcji. Podczas, gdy Christie’s w 2015 roku osiągnęło kwotę 150 mln dolarów, a w 2016 tylko 66,8 mln dolarów. Jednakże sprzedaż była udana i napędzana przez silny popyt.

Oprócz tego dom aukcyjny Christie’s zorganizował szczególnie udaną sprzedaż brytyjskiej sztuki - Defining British Art, gdzie wygenerował imponujący wynik 129 mln dolarów, wliczając 27,1 mln dolarów za mistrzowskie płótno Francisa Bacona- Version No. 2 of Lying Figure with Hypodermic Syringe oraz nowy rekord dla Henry Moore’a – 33,1 mln dolarów za Reclining Figure: Festival.

Tydzień londyńskich sprzedaży to także nowe rekordy sprzedaży dla Bernarda Buffeta, Lynna Chadwick’a, Alexandre’a da Cunha, Stanley’a Cursitera, Duncana Granta, Frederica Lord Leightona, Samuela Peploe’a, Carol Rama, Bridget Riley and Sean Scully. Wyniki sprzedaży uzyskane w Phillips były jeszcze bardziej pocieszające i uspakajające. Podczas aukcji imponujący wynik osiągnęło płótno Anselma Kiefera Für Velimir Khlebnikov: Die Lehre vom Krieg: Seeschlachten – 3,2 mln dolarów, co czterokrotnie przebiło jego estymację. Miłym przyjęciem chińskiego rynku sztuki była licytacja płótna Yue Minjuna - Untitled (Magritte Stone), które zostało sprzedane za kwotę 1,3 mln dolarów, co było dziewięciokrotnie wyższe od szacunków.

Na początku lipca Sotheby’s i Christie’s kontynuowały swoje programy aukcyjne starych mistrzów, które obejmowały pięć obrazów Petera Paula Rubensa. Jeden z nich - Lot and his daughters, osiągnął cenę 58,1 mln dolarów w Christie’s, co było drugim najlepszym rezultatem artysty po Massacre of the Innocent (76,6 mln dolarów w Sotheby’s London w 2002 roku).

Pomimo niepewnej sytuacji związanej z wyjściem Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej, silny poziom cen powinien uspokoić uczestników rynku zaniepokojonych brytyjskim referendum. Tamtejszy rynek sztuki pozostaje na stabilnej pozycji, co dobrze wróży na przyszłość i studzi gorące nastroje. Tendencje i kierunki pozostają jasne nawet podczas tak trudnej sytuacji polityczno-ekonomicznej i nic nie wskazuje na zmiany, które miałby mieć niekorzystny wydźwięk dla wszystkich partycypantów rynku sztuki.

Paulina Chełmicka
keyboard_arrow_up