Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane

Nowe rekordy w Sotheby’s w Paryżu

Obraz Jamesa Ensora ustanawia dwa rekordy podczas aukcji sztuki impresjonistycznej i nowoczesnej.

Podczas aukcji sztuki impresjonistycznej i nowoczesnej w paryskim Sotheby’s został pobity rekord sprzedaży dla belgijskiego artysty Jamesa Ensora za obraz Squelette arrêtant masques z 1891 roku, kwotą 7,8 mln dolarów. Ponadto wylicytowane płótno ustanowiło drugi rekord, będąc najdroższym obrazem sprzedanym we Francji w 2016 roku. Piętnastu kolekcjonerów międzynarodowych ubiegało się o tę pracę, gdzie finalnie znacznie przewyższyła swoją najwyższą estymację, która wynosiła ponad 1,5 mln dolarów. Poprzedni rekord dla tego artysty został ustanowiony dziełem Les poissardes mélancoliques w listopadzie 2015 roku w Sotheby’s w Nowym Jorku i wyniósł 6,97 mln dolarów.

Rekordowe płótno zostało niedawno odkryte w Ostend jako część prywatnej kolekcji lokalnej wpływowej rodziny. Uważa się, że jest to najważniejsze odkrycie prac tego artysty. Niewielki obraz o wymiarach 33x35 cm, pokazuje klasyczną tematykę dzieł Ensora. Jego twórczość skupiała się na przedstawieniach szkieletów i masek, które były społeczną satyrą pełną ironii i złowieszczego humoru. Wyróżnia się niezwykłą świeżością, a jasność barw została totalnie zachowana, z pewnością poprzez to, że praca została ukrywana przed widokiem publicznym przez długie lata. Oprócz niezaprzeczalnych walorów artystycznych i barwnych, ten obraz dodaje nowy niezbędny element do czytania najświetniejszych lat twórczości Ensora. Dziesięć lat (od 1883 do 1893 roku), podczas których powstają niesamowite i nowatorskie dzieła. Scena Squelette arrêtant masques osiąga bezprecedensowy poziom surowości, czytelności, a nawet realizmu. Płótno to jest niezwykle złożoną pracą, która precyzyjnie odnosi się do konkretnego wydarzenia - buntu Wolnego Uniwersytetu w Brukseli (ULB) w 1891 roku. Wyraźnie podzielone na gorzkie ateistyczne frakcje oraz frakcje spirytystyczne, a nawet boskie. Odnaleziony obraz pozwala na weryfikację hipotezy o obsesji Ensora na temat śmierci. W Squelette arrêtant masques liryzm i zmysłowość malowanej powierzchni ujawniają ekspresyjną i wyimaginowaną siłę malarską autora. Ponadto obnażając jego ogromną fascynację światłem, którą rozwijał mieszkając nad morzem i spacerując często po plaży obserwował grę promieni. Poprzez te doświadczenia wykazywał nadzwyczajne opanowanie koloru, jak i światła.

Wzrost popytu na rynku na dzieła Ensora zbiegł się z ważną wystawą w Royal Academy w Londynie. Pokaz prac artysty, którego kuratorem jest Luc Tuymans został entuzjastycznie przyjęty przez publiczność i otrzymał ekstremalnie pozytywne recenzje.

Warto wspomnieć, że inny wcześniej nieznany obraz tego autora zatytułowany Baptême de Masques z późnego okresu twórczości w czerwcu tego roku podwoił swoją najwyższą estymację i został sprzedany za 1,1 mln dolarów w austriackim domu aukcyjnym Dorotheum w Wiedniu. Zaskoczeniem dla kolekcjonerów było pojawienie się tego dzieła na aukcji, gdyż wcześniej należał i pozostawał w posiadaniu rodziny Simone Breton, ale jednocześnie oczekiwania względem tego obrazu były wielkie. Zarówno groteskowa, jak i dramatyczna twórczość Jamesa Ensora, „ubrana” w kontrastujące czyste i skandaliczne kolory, ukazuje niebanalną osobowość , bogate wnętrze artysty i z każdym kolejnym odkryciem przybliża do prawdy, skrytej w jego płótnach.

Paulina Chełmicka
keyboard_arrow_up