Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane

Obraz wczesnego okresu twórczości Fridy Kahlo

Po ponad 60-ciu latach w rękach prywatnych, na aukcję sztuki współczesnej w Sotheby’s trafił obraz Fridy Kahlo Niña con collar z 1929 roku, choć miejsce jego pobytu przez dekady było nieznane.

W 1955 roku, rok po śmierci artystki, mąż Kahlo, Diego Rivera podarował obraz kobiecie, która asystowała jego zmarłej żonie w pracowni. Od tamtej pory Niña con collar utrzymuje długą nieobecność dla publiczności, wisząc w domowym wnętrzu w Sunnyvale w Kalifornii. Dobrze zachowana praca teraz może zaprezentować się szerszej publice i znaleźć nowego nabywcę. Estymację dzieła szacuje się na 1,5 – 2 mln dolarów.

Nieuchwytna jak dotąd praca prezentuje siedzącą, młodą kobietę ubraną w piękną, pomarańczową koszulę i zielony szal, uzupełnione o złote kolczyki oraz naszyjnik z korali. Chociaż brakuje głębi przestrzennej i ornamentyki, jakie posiadają jej późniejsze prace Kahlo, obraz ten na nowo karze przeanalizować etapy twórczości artystki i poprzez to staje się wyraźny prekursorem bardziej znanych portretów, które obrazują atrakcyjne, poważne kobiety i dziewczęta z przeszywającym spojrzeniem.

Wszystko zaczęło się od czarno-białej fotografii. Po raz pierwszy można było zobaczyć dzieło i dowiedzieć się o jego istnieniu ze zdjęć, będących dokumentacją malarstwa Fridy Kahlo, których autorem jest Lola Álvarez Bravo. Zaczął on uwieczniać jej prace, mniej więcej w podobnym czasie, kiedy Kahlo poślubiła Diego Riviera. Obraz ten stanowi dossier jej wczesnej twórczości, jest okazją na zgłębienie i przestudiowanie procesu twórczego artystki. Do niedawna miejsce pobytu Niña con collar było nieznane. Po raz pierwszy, omawiany obraz pojawił się w katalogu Das Gesamtwerk z 1988 roku, prezentujący jej kompletną twórczość. Do tego czasu istniała jedynie fotografia, natomiast nie było innych informacji na temat tego dzieła.

Zdjęcia będące dokumentacją, dzięki Bravo stają się bezcennym dowodem, jak i przedmiotem do zgłębiania wiedzy na temat dokonań artystycznych Fridy Kahlo. Potwierdzają jej autentyczność, a także edukują na temat wczesnych wpływów i rozwoju jej stylu, gdyż Kahlo przemalowywała swoje niektóre płótna. Tylko dzięki takiemu archiwum można zapoznać się ze wszystkimi etapami powstawania dzieł, choć niektóre i tak pozostają utracone.

Gdyby nie Lola Álvarez Bravo, nie byłoby wiedzy o wielu pracach, a nawet o ich istnieniu i na pewno wiedza na temat procesu twórczego Kahlo byłaby o wiele mniejsza niż teraz. Jednakże nieznany obraz, wydaje się mieć w sobie coś znajomego i oczywistego. Z całą pewnością budzi skojarzenia portretu małżeńskiego artystki namalowanego w 1931 roku. Choć nieco zmodyfikowany, wszystkie elementy się zgadzają - poza frontalna, bujne, charakterystyczne dla artystki brwi, kolczyki na kształt koła oraz kolia z korali. Kahlo jedynie odwróciła kolory sukni oraz tradycyjnego szalu zakrywającego głowę i ramiona, noszonego przez kobiety w krajach Ameryki Łacińskiej tzw. rebozo. Niña con collar pasuje do opisu artystki dotyczącego jej wczesnego okresu twórczości oraz staje się kiełkującym ziarnem dla jej późniejszych dzieł.

Podczas aukcji sztuki nowoczesnej Ameryki Łacińskiej w Sotheby’s płótno zostało nabyte w granicach estymacji, a jego cena osiągnęła ponad 1,8 mln dolarów. Prawdopodobnie mała popularność dzieła, sprawiła, że nie znalazł się on wśród rekordowych licytacji tego wieczoru.

Paulina Chełmicka
keyboard_arrow_up