Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane

Rekordy na aukcji w Sotheby’s

Milionowa sprzedaż impresjonistów i modernistów w Londynie

21 czerwca 2016 roku w Sotheby’s rozpoczęły się tradycyjne, prestiżowe letnie aukcje dzieł sztuki. Na sprzedaż zostało wystawionych dwadzieścia siedem dzieł mistrzów impresjonizmu oraz modernizmu, estymacje przed sprzedaży szacowano na 119 – 149 mln dolarów. Pod koniec wieczoru aukcyjnego stało się jasne, że sprzedaż przekroczyła górną granicę i wyniosła 151 mln dolarów.

Nadzieje aukcji skupiały się na trzech punktach. Pierwszym był kubistyczny portret autorstwa Picassa Femme Assise z 1909 roku, który ówczesny właściciel nabył na aukcji w Sotheby’s w 1973 roku za 474 tys. dolarów. Jego cenę szacowano na około 42 mln dolarów. Bardzo powoli obraz ten przyciągał zainteresowanie, aż na końcu znalazł dwóch licytatorów, którzy prześcigali się w ofertach. Ostatecznie dzieło Picassa zostało sprzedane za 63,3 mln dolarów, stając się najdroższym obrazem sprzedanym na aukcji w Londynie w ciągu ostatnich pięciu lat. Inną ważna pracą w sprzedaży było płótno Amedeo Modiglianiego. Portret Jeanne Hébuterne z 1919 roku został sprzedany za 56,6 mln dolarów. Podobnie jak praca Picassa tak i Modiglianiego osiągnęły najwyższe ceny na londyńskim rynku w ciągu ostatnich pięciu lat.

Zawodem o ogromnej wartości przedsprzedaży była rzeźba Auguste'a Rodina Eve, zapoczątkowana w 1881 roku natomiast odlana pomiędzy 1925 a 1940 rokiem. Wartość wyceniano pomiędzy 11,7 – 17,6 mln dolarów, co było najwyższą w historii wyceną pośmiertnie odlanych brązów Rodina. Rodin na rynku sztuki wydawałby się mieć silną pozycję. Sotheby’s doświadczył wzmocnionego popytu na odlew Iris, który osiągnął rekordową cenę 11,6 mln dolarów w lutym tego roku, natomiast marmurowa Eternal Spring ( Wieczna Wiosna) sprzedana została w maju za 20 mln dolarów. Jednakże rzeźba Eve ostatecznie nie uzyskała żadnych ofert kupna na tej aukcji, co okazało się być ogromnym rozczarowaniem.

Antycypacja dotyczyła także wczesnego dzieła Georga Scholza Nightly Noise z 1919 roku – przerażającego wspomnienia terroru I-szej Wojny Światowej, przedstawionego w jaskrawych barwach czerwieni i żółci w poszarpanej, futurystycznej kompozycji. W ostatnim czasie Scholz jest jednym z cudownych dzieci rynku sztuki, z cenami, które znacznie przekraczają estymacje, osiągając 1,5 mln dolarów przy estymacji ok.400 tys. dolarów najsilniejszym reflektantem w salonie sprzedaży była nowojorska Acquavella Galleries, która zakupiła płótno Paula Gauguina z 1890 roku - Nature morte aux pommes – powyżej szacunków za 5 mln dolarów. Obraz ten zostawał wystawiany na aukcje w 2001 roku z estymacją pomiędzy 2-3 mln dolarów, natomiast nigdy nie został zakupiony. Kolejnym zakupem galerii okazał się obraz konstruktywisty Joaquin Torres-Garcii, ostatnio widziany na aukcji w Nowym Jorku na aukcji sztuki latynoskiej w 1997 roku, kiedy sprzedano go za nieco ponad cenę estymacyjną – 464 tys. dolarów. Dziewiętnaście lat później zostaje wylicytowany ponownie powyżej wyceny za 1,5 mln dolarów.

To były niespodziewanie dobre wyniki osiągnięte przez Sotheby’s, biorąc pod uwagę zapowiedzi malejących sprzedaży aukcyjnych i niepewności wydarzeń politycznych i gospodarczych. Ustanowiono nowe rekordy aukcyjne, choć pojawiły się również zawody, jednakże ogólny bilans aukcji zostaje na plusie jako ważne oraz prestiżowe wydarzenie na światowym rynku sztuki. Widać, że licytujący docenili bardzo mocno wartość wystawianych dzieł. Warto wspomnieć także, że wyjątkowość tej aukcji polegała również na tym, że po raz drugi w historii wieczór aukcyjny poprowadziła kobieta – Helen Newman, szefowa międzynarodowych aukcji sztuki impresjonistycznej i modernistycznej.

Paulina Chełmicka
keyboard_arrow_up