Ostatnio oglądane
Zaloguj się aby zobaczyć listę pozycji
Ulubione
Zaloguj się aby zobaczyć listę pozycji
Instagram i inne social media – jak zmieniają współczesny rynek sztuki i jakie korzyści a jakie niebezpieczeństwa dla niego stanowią?
Kilka lat temu, social media były niczym więcej jak tylko początkującym trendem. Od tego czasu stały się głównym elementem nowoczesnego stylu życia i kluczowym kanałem marketingowym dla firm na całym świecie. Ich wszechobecność w życiu codziennym zmieniła sposób komunikowania się, działania przedsiębiorstw, a także umożliwiła kontakt z innymi kulturami.
Social media stały się również coraz bardziej popularnym kanałem dla miłośników sztuki. W szczególności Instagram, który jest platformą dla wielu artystów, kolekcjonerów i galerii. Skupia się on na doświadczeniach wizualnych. Udostępnianie i dzielenie się fotografiami na tej witrynie jest wykorzystywane do promowania dzieł i wystaw w społeczności online.
Przed powstaniem social media, artyści musieli przejść przez dłuższy i często bezowocny proces uzyskiwania poparcia krytyków, galerii i ważnych kolekcjonerów. To był jedyny sposób pozyskania jakichkolwiek kontaktów i wzięcia udziału w renomowanych ekspozycjach.
Dziś wielu współczesnych artystów używa Instagram albo jako portfolio online lub jako wirtualną galerię sztuki. To pozwala artyście jednocześnie stać się twórcą, marszandem i kuratorem. Ponad to daje artystom prostą drogę do autopromocji i reklamy, gdzie można wpuszczać w obieg na konkurencyjnym rynku swoje prace bez udziału pośredników. Podczas, gdy większość uznanych artystów korzysta z mediów społecznościowych do prezentacji swoich bieżących prac, będących w procesie tworzenia lub inspiracji, tam wytwarza się namacalny wzorzec łączenia pokoleń.
Jako jedna z najbardziej popularnych platform społecznościowych Instagram sprawia, że znacznie łatwiej artyści zyskują ekspozycję dla swojej twórczości. Funkcja wyszukiwania na Instagramie pozwala użytkownikom na poznanie prac artystów uprzednio nieznanych. Prezentowanie ich dzieł taką metodą ma zasadnicze znaczenie dla wzrostu i sukcesu mało znanych artystów, ponieważ zainteresowanie rośnie, a subskrybentami stają się sami krytycy i kolekcjonerzy, poza tym można obserwować tworzenie prac w czasie rzeczywistym. Tutaj kultura wizualna dostępna jest bez przerwy, cały dzień i każdego dnia.
Instagram wyłonił się jako bardziej demokratyczna aplikacja dla sztuki, oferując nieograniczony dostęp dla tych, których kieszenie nie są tak pełne, jak ich entuzjazm dla sztuki. Pozwala to również poważnym kolekcjonerom i krytykom na odkrywanie i ocenianie sztuki bez uprzedzeń i stronniczości. W pewnym sensie platforma pozbawia reputacji i fanfary, natomiast zmusza artystów do nawiązywania kontaktu z ludźmi w wizualnie pociągający i innowacyjny sposób. Mobilność Instagrama skutkuje tym, że artysta może natychmiast dzielić się swoją pracą w wygodny i nieuciążliwy dla niego sposób. Krytycy, jak i kolekcjonerzy nie muszą już fizycznie odwiedzać galerii, aby zobaczyć arcydzieło. Co najważniejsze dla artysty, natychmiastowe informacje zwrotne i krytyka jest natychmiastowa w formie "lubię to" i komentarzy.
Aplikacja ta nie posiada obecnie takiej funkcji, która daje możliwość sprzedaży bezpośredniej, ale systematycznie obejmuje handel elektroniczny, czyli e-commerce. Może to umożliwić artystom bezpośrednią sprzedaż prac na tej platformie w przyszłości. Póki co miłośnicy sztuki, za pomocą tego programu, mają szansę na podgląd prac przed ich zakupem. Jest to tendencja, której popularność systematycznie wzrasta, nawet wśród ważnych i znanych kolekcjonerów.
Instagram, jak i inne social media nie są antidotum na kwestie finansowania sztuki i na pewno nie nadają się do wszystkich kreacji. Jednak przekształcają się w platformę, która może przynieść pozytywne rezultaty dla wschodzących artystów. Z dalszych zmian na płaszczyźnie e-commerce, Instagram może wkrótce stać się domem dla sztuki współczesnej.
Chociaż pojęcie cyfryzacji nie jest niczym nowym, coraz więcej artystów zdaje sobie sprawę, że sama sfera cyfrowa jest czymś więcej, że staje się instytucją, która może pomóc osiągnąć zamierzone cele. Dzięki digitalizacji możliwy jest szerszy wgląd publiczny do świata sztuki i zbiorów archiwalnych. Dzieła, które nie są tradycyjnie dostępne do publicznej prezentacji z powodu niestabilności, kosztów i przestrzeni – dzięki galeriom online takim jak Instagram stają się osiągalne, ponieważ wprowadzają na nową drogę poznawczą do dzieł mistrzów i kontaktu z artystami. Bycie częścią nowej generacji widzów, którzy kruszą tradycyjne granice sztuki poprzez jedno kliknięcie, budzi wątpliwość, czy sztuka może występować w mediach społecznościowych?