Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane

Zagrożona pozycja galerii na rynku? - część 1

Jaki jest powód spadku znaczenia galerii na drodze kariery artysty współcześnie, kiedy dominantą komunikacji jest sieć internetowa?

Dynamiczny i niezwykle szybki rozwój Internetu, całkowicie zmienił marketingowe funkcjonowanie artystów na rynku. Przede wszystkim mają oni teraz znacznie więcej możliwości niż kiedykolwiek, aby prezentować siebie i swoją sztukę na świecie. Choć tradycyjny system galeryjny jest wciąż na swoim miejscu, galerie nie wyznaczają ścieżek kariery jak kiedyś. Występowanie galerii w imieniu artysty, niekoniecznie jest najlepszym i jedynym sposobem. Wielu artystów jednak nieustępliwie i prostolinijnie poszukuje galerii, która będzie reprezentować jego nazwisko, nie zdając sobie sprawy, że sami dla siebie są teraz w stanie zrobić o wiele więcej niż salony wystawowe.

Powodem numer jeden spadku wpływów galerii jest to, że artyści mogą bezpośrednio komunikować się ze społeczeństwem na własnych warunkach, w sposób, który mógłby zrobić tylko galerie przed erą internetową. Po raz pierwszy w historii, w formatach, które ledwo istniały zaledwie kilka lat temu, twórcy mogą teraz przyciągać tysiące, dziesiątki tysięcy, a nawet setki tysięcy zwolenników niemal całkowicie na własną rękę. Wracając do dawnych czasów, sukces w świecie sztuki był dyktowany przez garstkę galerii, które miały pieniądze na reklamy i najlepsze pozycje w największych wydawnictwach artystycznych. Choć wszystko to wciąż się dzieje, nie jest już wielką transakcją i interesem. Nowy świat cały czas ewoluuje i idzie do przodu, co sprawia, że staje się dostępny dla wszystkich artystów jak i nabywców, a czasy kiedy trendy były dyktowane przez nielicznych już dawno minęły. Najlepszą wiadomością jest to, że najlepsza sztuka wciąż zwraca na siebie najwięcej uwagi, niezależnie od tego, gdzie jest wykonana lub zaprezentowana i przez kogo.

Artyści mogą teraz zrobić praktycznie wszystko online, często mając o wiele większe możliwości niż galerie stacjonarne. Kiedyś były one jedynymi miejscami, gdzie ludzie mogli kupować sztukę. Obecnie bezpośrednia komunikacja między artystami i odbiorcami praktycznie nie istnieje. Dwie podstawowe funkcje galerii - zapewnienie artystom ekspozycji dla ich sztuki i umożliwianie dostępu do niej kolekcjonerom i kupcom- nie jest już konieczne, a nawet odpowiednie do prowadzenia działalności artysty.

Opiera się to na przekonaniu lub dokładniej fantazji, że artyści tworzą sztukę we własnym studio, podczas gdy galerie sztuki, agenci lub przedstawiciele zrobią wszystko inne, aby ją wypromować. Dziś Internet, media społecznościowe stały się doskonałym miejscem, aby zaprezentować swoją twórczość szerszej publiczności i aby pozyskać jej odbiorców. Oczywiście, niektórzy nadal twierdzą, że galerie zawsze będą miały znaczenie dla wszystkich tych artystów, którzy nie posiadają umiejętności marketingowych niezbędnych do pielęgnowania kontaktów z kolekcjonerami lub sprzedaży swojej sztuki. Mówią, że marketing sztuki jest samotną gonitwą, podczas gdy jest on zjawiskiem społecznym. Należy pamiętać, że social network dotyczy nie tylko marketingu, ale także samych artystów, którzy dzięki swoim pracom przedstawiają światu swoją osobowość.

Nawet jeśli artysta posiada galerię, która go reprezentuje, w praktyce niewiele to oznacza. Tylko niektórzy z nich stanowią największą część sprzedaży dla właścicieli galerii. Jeśli dany artysta nie jest jednym z tych kilku, galeria nie będzie poświęcała czasu ani pieniędzy w jego promocję. Zupełnie inaczej jest w sieci, gdzie można całkowicie być sobą i promować siebie, bez ogromnych nakładów finansowych. Każdego dnia i wszędzie na świecie, trafiać do ludzi, którzy muszą jedynie posiadać komputer lub telefon komórkowy i mieć dostęp do Internetu, aby stać się odbiorcami, a co za tym idzie potencjalnymi nabywcami.

Tradycyjnie, galerie były również koniecznym krokiem na drodze dla artystów, którzy chcą, aby ich sztuka prezentowana była wobec muzeów, ważnych instytucji, krytyków, kuratorów, kolekcji firmowych, które stanowią wyższy szczebel świata sztuki. Jednakże to też się nie zmieniło. Ludzie wyszukują i zakupują online, łącznie z kolekcjonerami, kuratorami, inwestorami, właścicielami galerii i każdym kto łączy swoje interesy ze sztuką. Wszyscy są nastawieni na wyszukiwanie i wyławianie następnych wielkich gwiazd sztuki. Wiedzą, że mogą obejmować znacznie większe terytorium, znacznie szybciej poprzez dostęp do Internetu niż fizyczny zakup w galeriach lub w pracowniach artystów...

Paulina Chełmicka
keyboard_arrow_up