Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane

Dorota Kuźnik - Aukcje

Dorota Kuźnik(ur. 1975). Uprawia głównie malarstwo olejne na płótnie i desce. Absolwentka Wydziału Malarstwa i Rzeźby na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, gdzie w 2016 r. uzyskała dyplom magisterski z wyróżnieniem w pracowni malarstwa prof. A. Dymitrowicza i pracowni multimediów prof. W. Pukocza. Absolwentka Filologii Germańskiej oraz Studiów Podyplomowych w Centrum Studiów Niemieckich i Europejskich im.W. Brandta na Uniwersytecie Wrocławskim. Autorka wielu wystaw indywidualnych, a także uczestniczka wystaw zbiorowych. Nominowana w 2015 r. do II etapu Konkursu Malarskiego „POSTAWY” na najciekawszą postawę artystyczną wśród studentów kierunku: Malarstwo Akademii Sztuk Pięknych im Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. Jest laureatką wyróżnienia honorowego w 27. Ogólnopolskim Przeglądzie Malarstwa Młodych „Promocje” w Legnicy i finalistką 5 Triennale Malarstwa Współczesnego „Jesienne Konfrontacje”, Rzeszów 2019, gdzie znalazła się wśród 15 artystów nominowanych do nagrody. Laureatka wyróżnienia honorowego Podkarpackiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych 6. Triennale Malarstwa Współczesnego „Jesienne Konfrontacje”, Rzeszów 2022. Dwukrotna finalistka IV i V Ogólnopolskiego Konkursu Malarskiego im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy w roku 2020 i 2022 , finalistka I Ogólnopolskiego Konkursu Malarskiego im. Krzysztofa Grzesiaka, Wieża Ciśnień, oddział Muzeum w Lęborku. Brała udział w Międzynarodowym Konkursie YICCA International Contest of Contemporary, oraz w 16.Warszawskich Targach Sztuki w Arkadach Kubickiego i 18. i 19. Warszawskich Targach Sztuki w EXPO XXI Warszawa-Międzynarodowe Centrum Targowo –Kongresowe.

Głównym tematem obrazów Doroty Kuźnik jest kobieta. Istotą tych kobiecych wizerunków jest próba zobrazowania tego co składa się na kobiecość, definiuje ją, określa jej status, kondycję społeczną i kulturową oraz role jakie odgrywa we współczesnym świecie. W szerokim wachlarzu kobiecych wizerunków obok kobiety matki i tematu macierzyństwa i idei siostrzeństwa i posiostrzenia zajmuje figura kobiety androgynicznej. Obok tematyki przedstawiającej macierzyństwo kreuje też pozytywny model kobiecości realizowanej poza macierzyństwem. W wizerunkach pozornie milczących, ukazanych w statecznych pozach kobiet zdaje się kryć postawa sprzeciwiająca się byciu ofiarą przeznaczenia, powołania do pełnienia przypisywanej im społecznej roli matki i macierzyństwa, jako jedynej słusznej możliwości realizowania się i manifestowania się ich kobiecości.

 
 
 

Dorota Kuźnik ( 1975 ), Annunciation, 2019

event 2023/04/13
Cena końcowa
2 564 EUR
 
 

Dorota Kuźnik, Czerwona sukienka, 2021

event 2021/11/29
Cena końcowa
2 049 EUR
 

Dorota Kuźnik ( 1975 ), Czerwona sukienka , 2021

event 2021/09/16
Cena końcowa
2 096 EUR
 

Dorota Kuźnik ( 1975 ), Koty 2021

event 2021/05/28
Cena końcowa
1 105 EUR
 

Dorota Kuźnik ( 1975 ), Z cyklu Comme des garcons 2020

event 2021/04/22
Cena końcowa
1 028 EUR
 

Dorota Kuźnik, Z cyklu Comme des garcons, 2019

event 2020/11/06
Cena końcowa
1 054 EUR
 

Dorota Kuźnik, Hidden Children - Hidden Mothers, 2019

event 2019/10/11
Cena końcowa
1 347 EUR
 

Dorota Kuźnik, Bez tytułu, 2017

event 2018/01/22
Cena końcowa
284 EUR
 

Dorota Kuźnik, Bez tytułu, 2017

Cena końcowa
388 EUR
 

Dorota Kuźnik, Bez tytułu, 2016

event 2017/11/15
Cena końcowa
278 EUR
 

Dorota Kuźnik, Bez tytułu, 2017

Cena końcowa
277 EUR
 

Dorota Kuźnik, Bez tytułu, 2016

Cena końcowa
607 EUR
 

Dorota Kuźnik, Bez tytułu, 2015

event 2017/05/31
Cena końcowa
149 EUR
 

Dorota Kuźnik, Impotencje | Impotence | 2015

event 2015/06/10
Cena końcowa
361 EUR

Obecne w jej malarstwie wcielenia kobiecości to portrety kobiet, w których nie skupia się na oddaniu wizji konwencjonalnego piękna, ale raczej na wyzbyciu się atrybutów uważanych za kobiece. Wchodząc w dialog z dyskursem postfeministycznym podejmuje próbę reinterpretacj pojęcia kobiecości w malarstwie opartej o modelowe reprezentacje kobiecości, idealne, uprzedmiotowione reprezentacje kobiety tradycyjnie ukazywane na wizerunkach kobiet w malarstwie, redefiniując tym samym pozycję kobiet funkcjonujących w tradycyjnej społecznie i kulturowo przypisanej im roli. Chętnie sięga po strategie subwersywne. Nie jest to jednak skrajny feministyczny interwencjonizm i aktywizm.

Przez nawiązanie dialogu ze spuścizną sztuki dawnej dokonuje reinterpretacji języka ikonograficznych schematów malarstwa przeszłości. W swoich obrazach tworzy wizerunek kobiety, inspirowany stylistycznie i formalnie malarstwem średniowiecznym i wczesnorenesansowym oraz językiem ikonograficznym malarstwa przeszłości. Odwołuje się także do tradycji portretu trumiennego, portretu podwójnego i konwencji portretu fotograficznego epoki wiktoriańskiej. Wykorzystując motyw konterfektu podwójnego, nawiązuje do DUALIZMU ciała i duszy, piękna i brzydoty, rozkwitu i rozkładu, młodości i starości, wreszcie życia i śmierci – motywu niezmiennie pojawiającego się w mojej twórczości. Twórczość Doroty Kuźnik cechuje zamysł łączenia ustanowionych formuł, schematów i konwencji obrazowania malarstwa dawnego ze współczesną ikonografią. Kuźnik tworzy wizualne połączenia pomiędzy klasycznym malarstwem europejskim a sferą wizualną XXI wieku. Artystka opowiada, w jaki sposób ta strategia znajduje odzwierciedlenie w technice malarskiej: „Z czasem coraz bardziej zaczęło mnie fascynować malarstwo, w którym kładzie się akcent na płaszczyznę, jej płaskość, pozbawione aluzji i iluzji, bez klasycznie budowanej przestrzeni iluzjonistycznej, bez perspektywy wywołującej iluzję głębi. Wchodząc w dialog z uświęconą wielowiekową tradycją albertiańską, postrenesansową konwencją malarstwa sztalugowego, stworzyłam serię obrazów wpisujących się w nurt malarstwa o modernistycznym rodowodzie, skupionego na przyrodzonych mu cechach konstytutywnych, takich jak: płaskość, materia malarska, abstrakcyjność powiązana z optyczną iluzją. Afirmacja objektowości obrazu, koncentracja nad jego kondycją i statusem i wyzwolenie go z konwencjonalnego myślenia o jego istocie stały się punktem wyjścia moich refleksji o możliwościach sposobów obrazowania”.

Odniesienia do kanonów malarstwa dawnego odbywa się na zasadzie „puszczenia oka” do arcymistrzowskiej formy, bawienia się i żonglowania konwencjami i schematami obrazowania. Artystka często wchodzi z nimi w dialog, oparty na refleksyjnym, a niekiedy wręcz dowcipnym koncepcie czy postmodernistycznym żarcie, na żartobliwym przetworzeniu tradycji, które wynika ze świadomej postawy twórczej: „W malarstwie nie chodzi mi wyłącznie o wartości estetyczne, a o forsowanie obrazu jako problemu. W procesie twórczym stale towarzyszy mi refleksja, czy obraz w sztuce współczesnej jest już tylko odpowiedzią na kondycję współczesnego malarstwa i wpisuje się jedynie w nurt działań, będących reakcją na kryzys reprezentacji malarstwa i starych konwencji obrazowania, na kryzys usankcjonowanych wielowiekową tradycją sposobów obrazowania. Zastanawiam się, czy w obecnych czasach, w epoce postartystycznej, ponowoczesnej, w dobie malarstwa postmedialnego, obrazowania w dobie mediów elektronicznych obraz może być jedynie reakcją na przewartościowanie i wyjałowienie dawnej formuły reprezentacji i sprowadzać się jedynie do sumy refleksji nad samym sobą?” W dialogu tym przywołuje historyczne formy malarstwa, motywy, toposy sztuki dawnej, odwołuje się do filozoficznych rozważań nad naturą, statusem, możliwościami i ograniczeniami malarstwa i obrazu (malarstwo tablicowe na desce pokryte zaprawą kredową, technologia ikony, postalbertiańska tradycja malarstwa rozumianego jako fenestra apperta, polisemia zwierciadła, Duchampowskie ready mades, object trouve, gadamerowskie refleksje o istocie sztuki jako gry), przekształca ich sens w zmienionych kontekstach. Dzięki wpisaniu „cytatów” z historii sztuki malarskiej w nowe narracje uruchamiam otwartą, a jednocześnie precyzyjnie określoną grę znaczeń.

Wybrane nagrody i wystawy:

  • •2009 - „Art happens” wystawa malarstwa , Oleśnica, Brama Wrocławska
  • • 2014 - wystawa zbiorowa, ASP Wrocław, Galeria „Pod psem”
  • •2015 - „(IM)POTENCJE” – wystawa malarstwa Doroty Kuźnik i Moniki Małachowskiej, Oleśnica, Miejski Ośrodek Kultury
  • 2015- wystawa pokonkursowa II Edycji Konkursu Malarskiego „POSTAWY” na najciekawszą postawę artystyczną wśród studentów kierunku: Malarstwo Akademii Sztuk Pięknych im Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu w Galerii Browar w Browarze Mieszczańskim we Wrocławiu
  • Luty 2016- wystawa dyplomowa „Obraz ciała-ciało obrazu” w Galerii Sztuki Współczesnej MD_S we Wrocławiu.
  • 2017 – wystawa pokonkursowa 27. Ogólnopolskiego Przeglądu Malarstwa Młodych „Promocje” w Legnicy, Galeria Sztuki w Legnicy
  • 2018 - (ON)A/S(HE) - PODWÓJNA NATURA KOBIECOŚCI - indywidualna wystawa malarstwa w Xanadu Galeria i Dom Aukcyjny w Warszawie
  • 2018 - indywidualna wystawa malarstwa towarzysząca międzynarodowemu seminarium naukowo-technicznemu, hotel Warszawianka w Jachrance
  • 2018- udział w 16. Warszawskich Targach Sztuki w Arkadach Kubickiego, Warszawa
  • 2019 KOBIET(ON)Y - indywidualna wystawa malarstwa, Brzeg, Galeria Sztuki Współczesnej BCK
  • listopad 2019 -wystawa pokonkursowa 5. Triennale Malarstwa Współczesnego „Jesienne Konfrontacje”, Rzeszów 2019, Biuro Wystaw Artystycznych w Rzeszowie
  • 2019 – „Elektryczne dusze”- wystawa zbiorowa malarstwa i fotografii w Galerii Teatru Korez, Katowice
  • Marzec 2020 – Wystawa indywidualna w Galerii Sztuki Zamek, Zamek Książąt Pomorskich, Szczecinek
  • 2020 - wystawa pokonkursowa IV Ogólnopolskiego Konkursu Malarskiego im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, Biuro Wystaw Artystycznych w Bydgoszczy.
  • Listopad 2021- udział w 18. Warszawskich Targach Sztuki w EXPO XXI Warszawa- Międzynarodowe Centrum Targowo-Kongresowe
  • Wrzesień 2022 -wystawa zbiorowa „Siedem etapów życia kobiet-malarstwo polskich artystek” z udziałem Magdaleny Moskwy, Agaty Kus, Karoliny Jabłońskiej , Martyny Czech, Agaty Słowak, Katarzyny Karpowicz i Doroty Kuźnik w Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi.
  • Listopad 2022- udział w 19. Warszawskich Targach Sztuki w EXPO XXI Warszawa- Międzynarodowe Centrum Targowo-Kongresowe
  • Listopad 2022- wystawa pokonkursowa I Ogólnopolskiego Konkursu Malarskiego im. Krzysztofa Grzesiaka, Wieża Ciśnień, oddział Muzeum w Lęborku
  • 2022 - wystawa pokonkursowa V Ogólnopolskiego Konkursu Malarskiego im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, Biuro Wystaw Artystycznych w Bydgoszczy.
  • grudzień 2022 -wystawa pokonkursowa 6. Triennale Malarstwa Współczesnego „Jesienne Konfrontacje”, Rzeszów 20225, Biuro Wystaw Artystycznych w Rzeszowie
  • sierpień/wrzesień 2023 – wystawa indywidualna „(ON)A/S(HE). Dorota Kuźnik. Malarstwo/obiekty”, Biuro Wystaw Artystycznych w Jeleniej Górze

NAGRODY

  • 2015 –Nominowana do II etapu II Edycji Konkursu Malarskiego „POSTAWY” na najciekawszą postawę artystyczną wśród studentów kierunku: Malarstwo Akademii Sztuk Pięknych im Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu połączony z wystawą pokonkursową w Galerii Browar w Browarze Mieszczańskim we Wrocławiu
  • 2017 - Udział w Międzynarodowym Konkursie YICCA International Contest of Contemporary Art.
  • 2017 - Wyróżnienie Honorowe w 27. Ogólnopolskim Przeglądzie Malarstwa Młodych „Promocje” w Legnicy
  • 2019 –finalistka 5. Triennale Malarstwa Współczesnego „Jesienne Konfrontacje”, Rzeszów 2019, Nominowana do nagrody wśród 15 artystów
  • 2020- finalistka IV Ogólnopolskiego Konkursu Malarskiego im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy
  • 2022- finalistka I Ogólnopolskiego Konkursu Malarskiego im. Krzysztofa Grzesiaka, Wieża Ciśnień, oddział Muzeum w Lęborku
  • 2022- finalistka V Ogólnopolskiego Konkursu Malarskiego im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy
  • 2022 – Laureatka 6. Triennale Malarstwa Współczesnego „Jesienne Konfrontacje”, Rzeszów 2022, wyróżnienie honorowe Podkarpackiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych

Zobacz także

Ambroziak Sylwester 65 Banaszewski Roman 234 Baran Tomasz 14 Białowąs Daniel 81 Bilska Daria 25 Bilska Ewa 39 Birenbaum Iwona 52 Borcz Rafał 21 Boukourbane Elżbieta 210 Brodacka Natalia 2 Bukowska Katarzyna 4 Cyganek Jacek 67 Czaplicka-Dziaduch Magdalena 10 Czaplicka Magdalena 11 Czeremuszkin Agata 50 Czeremuszkin-chrut Agata 49 Dąbrowski Paweł 172 Daniec Magdalena 60 Domżalski Andrzej 101 Drabarek Mariusz 270 Drabarek Robert 46 Fiodorowicz Borys 78 Folfas Andrzej 103 Garczyński Przemysław 23 Goliszek Paweł 9 Górowski Mieczysław 6 Grzelińska Paulina 44 Herman Natalia 1 Jackiewicz Sofia 7 Jaśniewska Iza 61 Jaśniewska Izabela 31 Kacalak Albertyna 10 Kacalak-Sicińska Albertyna 7 Kaleta Dariusz 213 Kalisz Aleksandra 2 Kappa Alicja 348 Kargol Monika 34 Karwat Bartłomiej 20 Kluza-leszczyńska Danuta 50 Kokosiński Bartosz 52 Kołakowska Ewelina 162 Koniusz Arkadiusz 31 Konstantynowicz Jerzy 9 Kossak Jerzy 694 Kot Adelajda 31 Kot Małgorzata 51 Kowalska Julia 37 Kowalski-wierusz Czesław 19 Kurek Magdalena 259 Lazarek Małgorzata 16 Lebenstein Jan 528 Leszczyńska Danuta 85 Leszczyńska-kluza Danuta 50 Lewandowski Juliusz 76 Lewandowski Juliusz (Juliusz Martwy) 75 Lorbiecka Martyna 2 Łapka Agnieszka 5 Łukasik Jarosław 85 Łydżba Jacek 20 Malesza Mikołaj 220 Matejko Jan 390 Milczarek Dariusz 21 Milewska Anna 18 Miliński Dariusz 137 Mitoraj Igor 747 Mrozowska Joanna 150 Musiał Krzysztof 59 Myszka Paweł 33 Nowosielski Jerzy 713 Ostrowska Iwona 25 Paliwoda Patryk 28 Pataraia David 122 Paziewska Beata 23 Pelletier Krystyna 192 Picazio Alina 18 Pochwalski Kasper 504 Poloczek Szymon 42 Połacik Magdalena 138 Pszon Bartosz 59 Radomska Dominika 166 Romanowski Czesław 28 Różycka Ewa 4 Rusin Emilia 23 Rynkiewicz Iwo 103 Rzążewska Wioleta 35 Sacharz Iwona 34 Śliwa Aneta 134 Solańska Paula 66 Stanisz Anna 66 Staręga Iza 86 Straszewicz Ewelina 12 Szczęsny Marek 15 Szmaj Stefan 200 Tarasin Jan 516 The Krasnals 148 Tobolewski Tomasz 91 Trochim Alicja 133 Trochim Anna 150 Trochim Anna Alicja 131 Trusik Piotr 109 Tryzno Tymon 23 Ujhelyi Józef 3 Wasiński Jan Jubaal 5 Wątor Adam 148 Wierusz-Kowalski Czesław 19 Wolf Wanda 13 Yezak Paula 13 Zakrzewski Paweł 537 Zalewska Paulina 164 Zalewski Marcin 23 Zawadzka Anna 40 Zawadzka-Dziuda Anna 34 Zieliński Kazimierz 16
keyboard_arrow_up