Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane
303

Tomasz TATARCZYK (1947-2010), Psy, 1984

add Twoja notatka 
Opis pozycji
Estymacje: 6 696 - 8 482 EUR
olej, płótno; 56 x 74,5 cm;
sygn. l. d.: T. Tatarczyk.;
na odwrocie, na płótnie dedykacja z podpisem artysty i datą: MO[C] SERDECZNOŚCI / DLA ROMKA HERCKI / W DNIU URODZIN / TOMASZ TATARCZYK / KATOWICE 1984.

Tatarczyk mieszkał i tworzył w Męćmierzu, którą to wieś nieopodal Kazimierza Dolnego uczynił swoją małą ojczyzną. Miejscem, z którego obserwował otoczenie, naturę, przyrodę, jej elementy oraz przedmioty życia codziennego. Artysta przywiązywał ogromną wagę do tematu, który podejmował, jak również do emocji, jakie wzbudzały w nim zaobserwowane obrazy zaczerpnięte z najbliższego otoczenia. Niezwykle ważnym dla Tatarczyka był również sam proces malowania, budowania formy, struktury i faktury obrazu.
Drugorzędnym zagadnieniem, w mniemaniu malarza był kolor, którego gama została znacznie ograniczona niemalże do czerni i bieli. Jednakże i w tych dwóch prostych barwach można, zdaniem Tatarczyka, odnaleźć różne tony, ciepłe i zimne, czy odcienie o czym wspomina malarz w rozmowie z Elżbietą Dzikowską: „ED: Nie lubi Pan koloru…? / TT: Nie chcę go używać tylko dla epatowania barwą. W pewnym sensie moje kolory są ukryte, także dosłownie. Na monochromatyczną z pozoru powierzchnię moich obrazów składa się wiele warstw farby. Jak się dobrze przyjrzeć nawet bielom - widać, że mogą być one różne: ciepłe, zimne, wchodzące w błękit, błyszczące, matowe. Tak samo czernie: czasem chcę, żeby dobijały światło, innym razem żeby były głuche. Dodaję różne komponenty, to kuchnia malarska. / ED: Ta samo różna u pana faktura. / TT: One też służą działaniu malarskiemu. Lubię kiedy jest chropawa.” (Artyści mówią. Wywiady z mistrzami malarstwa. Elżbieta Dzikowska, [Warszawa, 2011], s. 257) Brak koloru, jak również użycie skomplikowanej, mozolnie wypracowanej faktury płótna, miały za zadanie skupić uwagę odbiorcy na temacie przedstawienia, percepcji czy ostatecznie idei jaka pchnęła malarza do wykreowania konkretnego wizerunku równocześnie dając poczucie pewnego rodzaju wyciszenia, tajemniczości czy intymności w szczególności w kontakcie z naturą.
Aukcja
91. Aukcja Sztuki Współczesnej
gavel
Data
16 grudnia 2020 CET/Warsaw
date_range
Cena wywoławcza
5 580 EUR
Estymacje
6 696 - 8 482 EUR
Pozycja wycofana
Cena sprzedaży
wycofana
Pozycja nie jest już dostępna
Wyświetleń: 286 | Ulubione: 0
Aukcja

Rempex

91. Aukcja Sztuki Współczesnej
Data
16 grudnia 2020 CET/Warsaw
Przebieg licytacji

Licytowane będą tylko wybrane pozycje, które zostały wcześniej zgłoszone. Aby zgłosić pozycje należy kliknąć przy wybranej pozycji na przycisk ZGŁOŚ DO LICYTACJI

Opłata aukcyjna
18.00%
OneBid nie pobiera dodatkowych opłat za licytację.
Podbicia
  1
  > 100
  2 000
  > 200
  5 000
  > 500
  10 000
  > 1 000
  20 000
  > 2 000
  50 000
  > 5 000
  100 000
  > 10 000
  200 000
  > 20 000
  500 000
  > 50 000
 
Regulamin
O aukcji
FAQ
O sprzedawcy
Rempex
Kontakt
Dom Aukcyjny Rempex (Sztuka dawna)
room
ul. Karowa 31
00-324 Warszawa
phone
+48 669 222 259
Godziny otwarcia
Poniedziałek
11:00 - 19:00
Wtorek
11:00 - 19:00
Środa
11:00 - 19:00
Czwartek
11:00 - 19:00
Piątek
11:00 - 19:00
Sobota
Zamknięte
Niedziela
Zamknięte
Klienci kupujący dzieła tego artysty kupowali także
keyboard_arrow_up