tusz/papier czerpany, 76 x 56 cm
sygnowany oł. l.d.: D. C. CYKLU „LATAWCE”, pr.d.: WANDA GOŁKOWSKA
LITERATURA:
-List pisany przez całe życie. Układ otwarty Wandy Gołkowskiej, red. Jolanta Studzińska, Fundacja Dla Sztuki Niezidentyfikowanej, Wrocław 2017, il. s. 119.
Studia artystyczne odbyła w PWSSP we Wrocławiu w latach 1946-1951, uzyskując w 1952 dyplom na Wydziale Malarstwa. Profesor macierzystej uczelni. Współzałożycielka grupy Poszukiwania Formy i Koloru (1959) i Grupy Wrocławskiej (1962). Współpracowała i wystawiała z mężem Janem Chwałczykiem. Jedna z najwybitniejszych przedstawicielek konceptualizmu i op-artu w Polsce. W drugiej połowie lat 50. i na początku 60. tworzyła obrazy wpisujące się w nurt informelu i malarstwa materii. Jednocześnie, w 1957, powstał obraz-relief z przytwierdzonymi do podłoża drewnianymi klockami. Z czasem zaczęła geometryzować i „oczyszczać” kompozycje. W połowie lat 60. odeszła od płaskich powierzchni, tworząc obiekty. Uczestniczyła w I Biennale Form Przestrzennych w Elblągu (1965). Przy tej okazji zaprojektowała obiekt pomyślany jako ażurowa kompozycja rysunkowa w przestrzeni. W obiektach stosowała ruchome elementy, pozwalając na modyfikację ich układu. Tym samym wprowadziła do swojej sztuki ruch oraz element przypadku. Wiązało się to z szeroko zakrojoną koncepcją „Układu Otwartego”, która m.in. uwzględniała aktywność odbiorcy, natomiast twórcy dawała „możliwość wyboru, decyzje i przewidywanie”. Jej liczne realizacje konceptualne były refleksją nad kondycją sztuki i artysty, również w kontekście instytucjonalnym. W swojej twórczości aplikowała teorie matematyczne. Pod koniec lat 70. zaczęła tworzyć kompozycje abstrakcyjne, porządkując elementy m.in. w oparciu o ciąg Fibonacciego. W latach 90. tworzyła cykle abstrakcyjnych kompozycji, zbudowanych z podstawowych form i kresek/ linii. Należy do nich prezentowana praca.
„Reaguję na wszystko bardzo emocjonalnie. Muszę więc nieustannie narzucać sobie dyscyplinę. Dlatego wybrałam takie, a nie inne środki wypowiedzi, gdyż one dają mi szansę skupienia. W okresie największych życiowych trudności zmuszam siebie do koncentracji”.
„Formy geometryczne są literami alfabetu, który pozwala na wpisywanie świata w kształt wizualny. Pion, poziom, kwadrat, trójkąt, koło – stają się symbolami, znakami magicznymi. Są pierwszymi najprostszymi elementami dającymi się formułować w układy otwarte, umożliwiają dowolne konstruowanie świata w strukturach filozoficznych”.
„Kreska – jeden z podstawowych środków wypowiedzi artystycznych – spełniała ważną rolę w mojej twórczości. […] Anonimowość prostej kreski stworzyła sytuację, w której mogłam budować kompozycje według systemu Fibonacciego, mieszczącego się w układzie geometrii”.
(Wszystkie wypowiedzi Wandy Gołkowskiej cytowane za: List pisany przez całe życie. Układ otwarty Wandy Gołkowskiej, red. Jolanta Studzińska, Fundacja Dla Sztuki Niezidentyfikowanej, Wrocław 2017)
Ostatnio oglądane
Zaloguj się aby zobaczyć listę pozycji
Ulubione
Zaloguj się aby zobaczyć listę pozycji