Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane
35

Roman Kramsztyk (1885 Warszawa-1942 tamże) - Portret kobiety

add Twoja notatka 
Opis pozycji
Estymacje: 1 160 - 1 392 EUR

litografia, papier, 27 × 22,5 w świetle passe-partout

sygn. na płycie p. d.: Kramstyk



Analogiczna grafika reprodukowana:
Roman Kramsztyk 1885–1942: wystawa monograficzna, Galeria Sztuki Współczesnej Zachęta, luty-marzec 1997, red. Renata Piątkowska, Magdalena Tarnowska, poz. 51, s. 230

Analogiczna, do oferowanej na aukcji, grafika znajduje się w zbiorach Żydowskiego Instytutu Historycznego (nr inw. A-1035/2). Podobieństwa w fizjonomii pozwalają sądzić, że najprawdopodobniej ta sama modelka pozowała artyście do obrazu olejnego „Biała Murzynka”, wchodzącego w skład kolekcji moskiewskiego Muzeum im. Puszkina (por. Roman Kramsztyk 1885–1942: wystawa monograficzna, Galeria Sztuki Współczesnej Zachęta, luty-marzec 1997, red. Renata Piątkowska, Magdalena Tarnowska, poz. 152, s. 204).

„Już od początków twórczości najważniejszym tematem dla Kramsztyka był człowiek. Z biegiem czasu portret (rzadziej kompozycje figuralne) zaczął zdecydowanie dominować w dorobku malarza i jest jego najciekawszą częścią. W galerii portretu tworzonej latami przez artystę znajdziemy zarówno wizerunki przyjaciół, rodziny, literatów, aktorów i malarzy, jak i pań z towarzystwa, ministrów, premierów, dzieci, a także „typy egzotyczne” – Murzynów i Ludzi Wschodu: Chińczyków i Japończyków.”
Piątkowska R., Między „Ziemiańską” a Montparnasse’em: Roman Kramsztyk, Warszawa 2004 r., s. 99

„W portrecie – mówił artysta w wywiadzie dla „Kuriera Czerwonego” – chodzi mi przede wszystkim o ujawnienie, o wydobycie treści malarskiej, tkwiącej w modelu. Stąd pochodzi fakt, że portrety moje nie są właściwie tak zwanymi podobiznami, gdyż postać, czy głowa ludzka jest w nich tylko organiczną treścią pewnej kompozycyjnej całości ściśle podległej ogólnym rządzącym nią prawom. (…) Zaznaczam to bowiem silnie, że interesuje mnie jedynie malarska, nie literacka strona modela, czy tematu. Dlatego każdy mój obraz jest kompozycją, nie kopiowaniem natury.”
cyt. za: Piątkowska R., Między „Ziemiańską” a Montparnasse’em: Roman Kramsztyk, Warszawa 2004 r., s. 99–103

Aukcja
14 Aukcja Prac na Papierze (Sztuka dawna)
gavel
Data
27 października 2018 CEST/Warsaw
date_range
Cena wywoławcza
650 EUR
Estymacje
1 160 - 1 392 EUR
Cena sprzedaży
1 150 EUR
Cena końcowa bez opłaty aukcyjnej
974 EUR
Przebicie
177%
Wyświetleń: 109 | Ulubione: 1
Aukcja

Sopocki Dom Aukcyjny

14 Aukcja Prac na Papierze (Sztuka dawna)
Data
27 października 2018 CEST/Warsaw
Przebieg licytacji

Licytowane będą tylko wybrane pozycje, które zostały wcześniej zgłoszone. Aby zgłosić pozycje należy kliknąć przy wybranej pozycji na przycisk ZGŁOŚ DO LICYTACJI

Opłata aukcyjna
18.00%
OneBid nie pobiera dodatkowych opłat za licytację.
Podbicia
  1
  > 50
  1 000
  > 100
  2 000
  > 200
  5 000
  > 500
  10 000
  > 1 000
  30 000
  > 2 000
  100 000
  > 5 000
  200 000
  > 10 000
  500 000
  > 20 000
  1 000 000
  > 50 000
 
Regulamin
O aukcji
FAQ
O sprzedawcy
Sopocki Dom Aukcyjny
Kontakt
Sopocki Dom Aukcyjny (Sopot, Sztuka dawna)
room
ul. Bohaterów Monte Cassino 43
81-768 Sopot
phone
+48 58 550 16 05
public
Godziny otwarcia
Poniedziałek
11:00 - 18:00
Wtorek
11:00 - 18:00
Środa
11:00 - 18:00
Czwartek
11:00 - 18:00
Piątek
11:00 - 18:00
Sobota
11:00 - 15:00
Niedziela
Zamknięte
keyboard_arrow_up