7

Wojciech Kossak (1856 Paryż - 1942 Kraków) Postój pod wsią Brylowa – fragment Panoramy Berezyna, 1896 r.

add Twoja notatka 
Opis pozycji
Estymacje: 46 512 - 58 140 EUR | 200 000 - 250 000 PLN

olej, płótno, 148 × 126 cm
sygn. p. d.: Wojciech Kossak


Reprodukowany:
– K. Olszański, Wojciech Kossak, Wrocław 1982, il. 61, [fragment panoramy Berezyna]
jako Escadron sacrè, wieś Brylowa (1896)
Literatura:
– K. Olszański, Wojciech Kossak, Wrocław 1982
– W. Kossak, Wspomnienia, oprac. K. Olszański, Warszawa 1973

Prezentowane w katalogu płótno stanowi fragment kompozycji wyciętej z panoramy Berezyna, nad którą Kossak pracował w latach 1894-1896 wraz z Fałatem, Pułaskim, Wywiórskim, Stanisławskim oraz Piotrowskim. Dokumentować miała historię odwrotu Wielkiej Armii Napoleona spod Moskwy, 
a dokładniej moment bitwy nad Berezyną, która odbyła się w między 26 a 29 listopada 1812 roku. Artysta w swoich wspomnieniach poświęca dużo miejsca okolicznościom zawiązania współpracy 
z Fałatem przy drugiej w swojej karierze panoramie:
„Gdy na Wystawie Krajowej we Lwowie „Racławice”, rozgrzewając serca i wywołując entuzjazm, wykazały, co potrafię na tym polu, zaproponował mi Fałat, abym z nim do spółki, w Berlinie, gdzie on już łaską cesarza Wilhelma się cieszył, wykonał panoramę na tle ogólnoświatowym. Wybraliśmy Berezynę, mnie dającą pole figuralne najbogatsze, jakie wymarzyć sobie można, Fałatowi zaś śniegi, które tak rozumie i doskonale maluje. (…) Zostawiając Fałatowi zajęcie się budynkiem i stroną techniczno-przygotowawczą, pojechałem na Litwę poznać brzegi Berezyny. Towarzyszyli mi: Wywiórski i Pułaski. Przedtem jednak zwróciłem się do archiwum Ministerstwa Wojny w Wiedniu z prośbą o użyczenie mi wszystkich dzieł traktujących specjalnie o kampanii roku 1812. (…) Zapoznałem się z tematem jak najdokładniej, będąc tylko za kompozycję figuralną sam odpowiedzialny, bo Fałat tylko pejzaż i jeden most sobie wybrał. Zdecydowałem się z tej trzydniowej tragedii dziejowej wybrać dzień drugi i drugą godzinę po południu. Szło więc teraz o to, aby stanąwszy na terenie wybrać miejsce, z którego publiczność ma oglądać panoramę i aby na każdym punkcie widnokręgu działo się to, co w rzeczywistości dnia tego się działo. (W. Kossak, Wspomnienia, oprac. K. Olszański, Warszawa 1973, s. 103-104).”
Prace nad panoramą poprzedziło sporządzenie czterech wstępnych szkiców kompozycyjnych, każdy 
o wymiarach 120 x 300 cm, przeniesionych później w częściowo zmodyfikowanym wariancie na płótno w formacie 1500 x 12000 cm – analogicznym jak w przypadku Panoramy Racławickiej. Według ustaleń, całość kompozycji figuralnej leżała po stronie Kossaka, którego wspomagał jego kuzyn Pułaski, pejzażem oraz obozem maruderów w Studziance i mostem pieszych zajmował się Fałat przy asyście Wywiórskiego, Stanisławskiego i Piotrowskiego. Zachował się interesujący przekaz artystki Pii Górskiej, odsłaniający metody pracy nad „Berezyną”:
„Kilku dobrych polskich malarzy zebrało się w tym mieście pod batutą batalisty Wojciecha Kossaka 
i rozpoczęło malować z wrodzoną sobie werwą kulisty obraz, przedstawiający słynne przejście Berezyny (…) Byli wszyscy w trakcie malowania, przejęci, zapaprani farbami, weseli i pełni pomysłów (…) Widok był przedziwny! Wszędzie drabiny, paki, rusztowania, tu walające się pędzle szerokości dłoni, tam miski napełnione cieczą różnorodnych farb, a przy nich kartki z napisami: „śnieg w cieniu”, „niebo”, „most”, „horyzont”, „lasek” (…) Wszędzie malowanie na metry wedle oznaczonych próbek, praca zaplanowana, fabrykowanie przestrzeni i optycznych złudzeń (…) wszystko plastyczne i żywe (…) Bawił mnie widok pierwszego planu, na którym nie mogłam w żaden sposób poznać, który wóz jest malowany na płótnie, a który prawdziwy i z drzewa (P. Górska, Paleta i pióro, Kraków 1956, s. 179).”
Panorama powstała w Berlinie w budynku przy Herwarthstrasse 4, a prace nad nią trwały 16 miesięcy. Ukończone dzieło zostało po raz pierwszy udostępnione szerszej publiczności w kwietniu 1896 roku. Następnie panorama była eksponowana w Warszawie (1898), Kijowie (1900) oraz Moskwie (1901). Mimo odniesionego sukcesu i pochlebnej oceny cesarza Wilhelma, który osobiście zjawił się 
w pracowni, żeby obejrzeć panoramę jeszcze w trakcie prowadzenia prac, nie udało się płótna sprzedać, mimo początkowych nadziei związanych z transakcją po stronie Stanów Zjednoczonych. Początkowo płótno było przechowywane w zwoju w dwóch skrzyniach w Krakowie. W 1907 r. Kossak podjął decyzję o pocięciu panoramy na kilkanaście części, przemalowując niektóre partie pejzażowe Fałata i sprzedając powstałe w ten sposób obrazy pod swoim nazwiskiem. 
Oferowany na aukcji obraz został wycięty z większego fragmentu panoramy, przedstawiającego Święty Szwadron (l’Escadron sacré), specjalną jednostkę, powstałą wyłącznie z oficerów kawalerii, pod wsią Brylowa. Praca stanowi unikatowy dokument, cenny ślad po panoramie Berezyna i nie pozwala zapomnieć o wyjątkowej historii, opowiadającej o współpracy wybitnych malarzy nad monumentalnym dziełem.

Aukcja
Aukcja Dzieł Sztuki
gavel
Data
24 listopada 2018
date_range
Cena wywoławcza
34 884 EUR
Estymacje
46 512 - 58 140 EUR
200 000 - 250 000 PLN
Cena sprzedaży
-
Pozycja nie jest już dostępna
Wyświetleń: 151 | Ulubione: 0
Aukcja
Sopocki Dom Aukcyjny

Sopocki Dom Aukcyjny

Aukcja Dzieł Sztuki
Data
24 listopada 2018
Przebieg licytacji

Licytowane będą tylko wybrane pozycje, które zostały wcześniej zgłoszone. Aby zgłosić pozycje należy kliknąć przy wybranej pozycji na przycisk ZGŁOŚ DO LICYTACJI

Opłata aukcyjna
18.00%
OneBid nie pobiera dodatkowych opłat za licytację.
Podbicia
  1
  > 50
  1 000
  > 100
  2 000
  > 200
  5 000
  > 500
  10 000
  > 1 000
  30 000
  > 2 000
  100 000
  > 5 000
  200 000
  > 10 000
  500 000
  > 20 000
  1 000 000
  > 50 000
 
Regulamin


Regulamin Aukcji Dzieł Sztuki dostępny na stronie: http://files.sda.pl/files/24457/Regulamin.pdf 

Rejestracja na aukcję Dzieł Sztuki, będzie wymagać indywidualnego potwierdzenia tożsamości, poprzez przesłanie skanu dokumentu tożsamości (dowód osobisty, paszport, prawo jazdy) na adres [email protected] 

Podczas licytacji wywoływane będą tylko te pozycje, na które było zgłoszone wcześniejsze zainteresowanie. Jeżeli chcą Państwo licytować online konkretne pozycje, prosimy o wcześniejszą wiadomość, jakimi pozycjami są Państwo zainteresowani (zgłoszenie pozycji do licytacji przed aukcją nie obliguje do zakupu) lub prosimy o pozostawienie limitu. 

O aukcji


FAQ
Czekaj...
O sprzedawcy
Sopocki Dom Aukcyjny
Kontakt
room
Bohaterów Monte Cassino 43, 81-768 Sopot
Galeria w Warszawie: Nowy Świat 54/56, 00-363 Warszawa
Galeria w Gdańsku: Długa 2/3, 80-827 Gdańsk
public
phone
-
Godziny otwarcia
poniedziałek - piątek 11.00 - 18.00
sobota: 11.00 - 15.00
niedziela: nieczynne
Przyjmowanie obiektów na aukcje

Sopot, ul. Bohaterów Monte Cassino 43

Sztuka dawna
telefon: +48 58 550 16 05
mail: [email protected]

Sztuka współczesna
telefon: +48 58 551 22 89 mail: [email protected]

Gdańsk, ul. Długa 2/3

telefon: +48 58 301 05 54
mail: [email protected]

Kraków, Rynek Główny 43

telefon: +48 12 429 12 17
mail: [email protected]

Warszawa, Nowy Świat 54/56

telefon: +48 22 828 96 98
mail: [email protected]

Klienci kupujący dzieła tego artysty kupowali także
keyboard_arrow_up
add