OSTRÓG. Widok na ruiny zamku; akwarela, piórko, ołówek; wymiary: 200x310 mm. Po prawej na dole sygnatura artysty F. A. Pernot 1824. Praca naklejona na papier z epoki, poniżej napisy w języku francuskim: Ruines du Chateau d’Ostrog en Wolhynie oraz dessiné par Pernot à Paris (pol. rysował Pernot w Paryżu).
Tablica nr 2. Rozwaliny zamku w Ostrogu (rys. prof. Z. Vogel, ryt. C.G. Hammer w Dreźnie) zawarta w Dzienniku podróży do Turcyi odbytey w roku MDCCCXIV E. Raczyńskiego pokazuje zamek z innej perspektywy. Pierwotny rysunek na podstawie szkiców Fuhrmanna wykonał prof. Zygmunt Vogel z Warszawy i to jego praca została w formie grafiki umieszczona w Dzienniku. Pernot wykonał swoją akwarelę w 1824, czyli już po wydaniu polskim Dziennika, ale przed niemieckim z 1825. Z faktu istnienia tej pracy można wnioskować o tym, że istniały szkice Fuhrmanna niewykorzystane wcześniej i że być może Raczyński planował rozbudować kolejne wydania swojej pracy o niewykorzystane szkice. Dnia 22. Lipca przybyłem do Ostroga. Miasteczko to nikczemnie zabudowane, szańcami niegdyś opasane było. Zamek Ostrogski w dawnieyszych wiekach obronny i z wspaniałości słynący, dziś zupełnie iest zniszczonym, tak dalece że prócz kilku basztów i kościoła, który zawaleniem się grozi, ledwie śladu iego dostrzedz można (Dziennik..., s. 4).
Ostatnio oglądane
Zaloguj się aby zobaczyć listę pozycji
Ulubione
Zaloguj się aby zobaczyć listę pozycji