10

Józef Chełmoński (1849 Boczki - 1914 Kuklówka Zarzeczna), Święcone

add Twoja notatka 
Opis pozycji
Estymacje: 21 097 - 25 317 EUR
tusz, papier, 32,9 × 44,1 cm w świetle passe-partout
sygn. l. d.: „J. Chełmoński”

„Sztuka Chełmońskiego jest specyficznym manifestem patriotyzmu – patriotyzmu rozumianego jako bardzo osobiste, ale i bardzo głębokie umiłowanie kraju rodzinnego, jego ludu i jego przyrody. Ten bardzo emocjonalny a zarazem jakby bierny rodzaj patriotyzmu wiązał się u Chełmońskiego z jego rozumieniem zadań sztuki, zadań polegających na pokazywaniu piękna naszej ziemi i życia ludu polskiego.”
K. Czarnocka, „Józef Chełmoński”, Warszawa 1957, s. 64

W pracy tej Chełmoński bliski jest twórczości swojego nauczyciela, Wojciecha Gersona, którego darzył dużym szacunkiem i w którego pracowni pobierał pierwsze nauki w latach 1867–1871. Lawowana tuszem kompozycja uwiecznia w sposób kronikarski scenę z życia chłopów, a dokładnie moment święcenia pokarmów przez kapłana. Pod względem formalnym uwagę przykuwa warsztat rysunkowy oraz dbałość o detal. Chełmoński, choć przede wszystkim kojarzony z nastrojowym malarstwem rodzajowym i pejzażowym, podejmował też tematy religijne. Zwłaszcza w okresie po 1889 r. gdy osiadł na stałe w zakupionym w Kuklówce majątku, stosunek artysty do kwestii religijnych uległ zintensyfikowaniu, wyrażając się również w panteistycznym pojmowaniu natury. Nie bez znaczenia była z pewnością zażyła znajomość z malarzem Adamem Chmielińskim, który porzucił karierę artystyczną dla życia zakonnego przybrawszy mię Brata Alberta oraz z księdzem Franciszkiem Pełką, który urzędował na probostwie w pobliskim Ojrzanowie. Maria Górska w swoich wspomnieniach zawarła taką charakterystykę osoby malarza: „Ogromnie to pobożna i mistyczna dusza. W kościele modli się schylony, twarz ma w rękach ukrytą, a płacze jak bóbr. Musiał przejść przez wielkie zawody i cierpienia, bo czuć, że w nim zamarł stary człowiek. Zupełnie wydaje się nieczuły na wygody, na uznanie, na wdzięk kobiecy. Matka jego w Kuklówce mówiła mi: «Pani, to zakonnik»” (cyt. za: T. Matuszczak, „Józef Chełmoński”, Kraków 2003, s. 22). Sam artysta traktował swoją sztukę jako formę duchowej posługi: „Widzi pani: pole i rosa. Zdaje się nic, a to bardzo trudno oddać taką szarość. Ludzie są idioci! Myślą, że tylko ten służy Bogu, kto się na klęczkach modli, a ja mówię, że wymalowanie takiego pola z rosą, to jest służba boża i może lepsza od innej!” (P. Górska, „O Chełmońskim wspomnienia”, Warszawa 1932, s. 61).

W dorobku malarza do płócien o treściach religijnych oprócz oferowanej na aukcji pracy wyszczególnić można m. in.: „W kościele” (1887 r., zaginiony), „Pod Twoją obronę” (1906 r.) oraz „Krzyż w zadymie” (1907 r., zbiory MNW).
Aukcja
Aukcja Dzieł Sztuki
gavel
Data
20 sierpnia 2022
date_range
Cena wywoławcza
17 933 EUR
Estymacje
21 097 - 25 317 EUR
Cena sprzedaży
-
Wyświetleń: 96 | Ulubione: 0
Aukcja

Sopocki Dom Aukcyjny

Aukcja Dzieł Sztuki
Data
20 sierpnia 2022
Przebieg licytacji

Licytowane będą tylko wybrane pozycje, które zostały wcześniej zgłoszone. Aby zgłosić pozycje należy kliknąć przy wybranej pozycji na przycisk ZGŁOŚ DO LICYTACJI

Opłata aukcyjna
20.00%
OneBid nie pobiera dodatkowych opłat za licytację.
Podbicia
  1
  > 50
  1 000
  > 100
  2 000
  > 200
  5 000
  > 500
  10 000
  > 1 000
  30 000
  > 2 000
  100 000
  > 5 000
  200 000
  > 10 000
  500 000
  > 20 000
  1 000 000
  > 50 000
 
Regulamin

Regulamin aukcji dostępny na: https://www.sda.pl/regulamin,26,pl

Polityka prywatności SDA: https://www.sda.pl/polityka-prywatnosci,27,pl

O aukcji


FAQ
O sprzedawcy
Sopocki Dom Aukcyjny
Kontakt
Sopocki Dom Aukcyjny (Sopot, Sztuka dawna)
room
ul. Bohaterów Monte Cassino 43
81-768 Sopot
public
phone
+48 58 550 16 05
Godziny otwarcia
Poniedziałek
11:00 - 18:00
Wtorek
11:00 - 18:00
Środa
11:00 - 18:00
Czwartek
11:00 - 18:00
Piątek
11:00 - 18:00
Sobota
11:00 - 15:00
Niedziela
Zamknięte
Klienci kupujący dzieła tego artysty kupowali także
keyboard_arrow_up
+