Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane
69

WITKIEWICZ Stanisław Ignacy (1885-1939) - 2 karty pocztowe [odręczny rysunek artysty oraz autograf] WITKACY

star_border
Powiadomienia w trakcie licytacji na żywo
notifications_off Alarm: Nie
textsms SMS: Brak
add Twoja notatka 
Opis pozycji

Stanisław Ignacy Witkiewicz (1885-1939) - 2 karty pocztowe [odręczny rysunek artysty]

Wymiary kart: 10,5 x 14,8 cm.

Pierwsza karta – adresowana jest do Alice Liphardt (1909-1973) i pisana dwoma charakterami pisma. Karta pocztowa została opisana i zreprodukowana w drugim tomie (wol. 1) "Listów" Stanisława Ignacego Witkiewicza [oprac. Tomasz Pawlak], wydanych przez Państwowy Instytut Wydawniczy w 2014 roku.


Autorzy tekstów i rysunków.

Autorem tekstu po lewej stronie karty wraz z rysunkiem jest Stanisław Ignacy Witkiewicz – Witkacy (1885-1939). Tekst i rysunek wykonane są niebieską kredką.
Rysunek przedstawia wąsatego mężczyznę wraz z grupą uśmiechniętych wydłużonych postaci z kręconymi włosami. Z prawej strony towarzyszy mu sygnatura uzupełniona o skróty, znane z portretów autorstwa Witkacego, wykonanych w ramach Firmy Portretowej „S.I. Witkiewicz”:
"NΠ5m + P (ost) / + Cof. Witkacy/ 1928 XI"
Co oznacza: nie piłem 5 miesięcy + paliłem papieros (ostatni) + cofeina (zapewne chodzi tu o kawę).
Poniżej tekst w języku francuskim i polskim: „un homme sain sur le fond de feminite impersonnelle et permamente” (tłum. „Zdrowy mężczyzna na tle bezosobowej i trwałej kobiecości”). Na samym dole tekst ręką S. I. Witkiewicza: „Spóźnione życzenia na W. Świętych przesyła Witkacy”.

Autorem tekstu po prawej stronie karty (oddzielonego od tekstu Witkacego pionową linią) jest Roman Jasiński (1900-1987), warszawski przyjaciel Witkacego, pianista i krytyk muzyczny. Współpracował z "Wiadomościami Literackimi", "Gazetą Polską " i "Pionem". W latach 1926 - 39 pracował w redakcji muzycznej Polskiego Radia, a po wojnie był tam naczelnym redaktorem i prowadził program "Rozmaitości muzyczne". Jest jednym z aktorów (wraz z adresatką omawianej karty) w filmach autorstwa Augusta Zamoyskiego niedawno odkrytych w jego archiwum. Był autorem jednych z najciekawszych powojennych wspomnień o Witkacym (R. Jasieński, Witkacy [w:] Stanisław Ignacy Witkiewicz człowiek i twórca... Warszawa 1957, s. 307-314 oraz: Z albumu Romana Jasieńskiego , O Witkacym. Rozmawiał R. Jarocki "Literatura" 1985, nr 3, s. 2-9.)

Tekst pisany piórem opatrzony został rysunkami rąk trzymających kwiaty:
"Dziś obchodzimy z Witkacym w sposób / uroczysty wilję Niep . 10 rocz. Niep. Pań. Polsk. / Przebrani w stroje Narodowe, z lampionami / w dłoni ruszamy za chwilę na peryferie by / mieć udział czynny w radości pospólstwa. / pozdrowienia / RJasiński / z ostatniej !!chwili !! / P.S. / Niech Pani sobie wyobrazi że Staś / dobrał sobie do towarzystwa jeszcze na 3-go Romana Ronikiera !!!!"

Tekst na stronie adresowej karty jest zapewne również autorstwa Romana Jasińskiego. Adres nadawcy: "Comte Witkacy / Warszawa / Bracka 23" [to warszawski adres Witkacego gdzie stale mieszkała jego żona Jadwiga].

Adres adresata karty: "Mrs Alice Liphardt / Berlin / Wilmersdorf / 14. Günzelstrasse / bei Fr. v. Massenbach".

Osoby wymienione w tekście:

Adresatką karty jest Alicja Liphard (1909-1973). Primo voto Romaszkan, 2voto de Barcza - rysowniczka, projektantka mody i pisarka. Córka niemieckiego przemysłowca Ottona i Elżbiety Vitali (zwanej baronową czekolady ponieważ prowadziła sklep Wedla na ul. Szpitalnej w Warszawie). Przyjaźniła się z poetami Skamandra i Witoldem Gombrowiczem, Janem Lechoniem i Kazimierzem Wierzyńskim. Lechoń pisał o niej: "Litka niegdyś fascynująca chłopięcą urodą dziewczyna z Warszawy." Z mężem Jerzym Romaszkanem zamieszkała w 1931 na Huculszczyźnie, w czasie wojny przedostali się na Węgry. Po śmierci męża poślubiła węgierskiego hrabiego Charlesa de Barcza. W 1948 r. wydała pod pseudonimem w Szwajcarii powieść o życiu na Węgrzech pod sowiecką okupacją. Książka wydana też w USA (Comes the Comrade. Translated from the Polish by M.A. Michael and L. Meyer, New York 1950) stała się bestsellerem. Po tym sukcesie przeniosła się wraz z mężem do Stanów Zjednoczonych, gdzie wydała trzy kolejne powieści. Pomagała Gombrowiczowi na obczyźnie Po zniszczeniu jej archiwum przez powódź wróciła do Polski w latach 70.
Wraz z Jasińskim i Witkacym wystąpiła, we wspomnianych wyżej, filmach autorstwa Augusta Zamoyskiego.

Wspomniany przez Jasińskiego Bogdan Ronikier to Bogdan Jaxa-Ronikier (1872-1956). Dramaturg (napisał kilkanaście sztuk), prozaik (autor czterech powieści) i poeta. W 1933 r. wydał zbeletryzowaną biografię Feliksa Dzierżyńskiego Czerwony kat, która stała się dużym sukcesem literackim. Był barwną postacią Warszawy. Urodzony w bogatej rodzinie ziemiańskiej odbył studia m.in. w Dreźnie, Berlinie, Lipsku i Monachium, gdzie ukończył studia matematyczno – filozoficzne. W 1911 r. został oskarżony o zabójstwo swego szwagra i po głośnym procesie był skazany na 11 lat ciężkich robot i dożywotnie zesłanie na Syberię. Udało mu się uniknąć wywózki z powodu wybuchu wojny i do 1918 r. siedział w warszawskim więzieniu (zob. Mury więzienne. Wspomnienia B. hr. Ronikiera. Poprzedzone wstępem St.A. Wołowskiego, Warszawa 1927). Ciekawe jego losy wojenne i więzienne opisuje S. Szenic, Pitaval warszawski, W-a 1958, t. II, cz. II, s. 26.
Witkacy poznał Ronikiera w styczniu 1927 i namalował jego portret - zob. Stanisław Ignacy Witkiewicz 1855-1939 Katalog dzieł malarskich. Opracowała Irena Jakimowicz przy współpracy Anny Żakiewicz, Warszawa 1990, poz. kat. I 670).
Roman Jasiński tak wyjaśniał powody zainteresowania Witkacego takimi podejrzanymi osobnikami (stąd podkreślona na kartce niezwykłość postaci towarzyszącej Witkacemu i Jasińskiemu w świętowaniu rocznicy niepodległości Polski ):
"Później zrozumiałem, że Witkacego pociągały tego typu indywidua z racji studiów nad psychiką ludzką i szukania modeli do swych sztuk. Ronikier pociągał Witkacego nie dlatego, że był arystokratą (ludzi z wyższych sfer Witkacy nie znosił, pogardzał nimi, ale dlatego, że był symbolem zła, będąc, prywatnie biorąc, człowiekiem <>" (O Witkacym. Z albumy Romana Jasińskiego. Rozmawiał R. Jarocki, „Literatura” 1985, nr 3, s. 5.)
Na początku stycznia 1929 policja zlikwidowała nielegalny dom gry Ronikiera, co stało się sensacją towarzyską. Witkacy przesłał wtedy żonie wycinek z "Kuriera Warszawskiego": "Lotny dom gry. Policja znów schwytała osławionego hr. Bohdana Ronikiera, dr. Leopolda Chmielnickiego i szewca Zygmunta Majewskiego na wciąganiu do hazardu i szulerki osób z towarzystwa […]" („Wiadomości Literackie”, 1929 nr 14, wyd. poranne, s.2).

Druga karta - „Zawiadomienie o przybyciu” - adresowana ręką Witkacego do Romana Jasińskiego (1900-1987).

Karta pocztowa zaadresowana ręką Witkacego do Romana Jasińskiego (por. informacje powyżej) jest standardowym zawiadomieniem o jego przybyciu jako Firmy Portretowej. Zawiadomienia takie Witkacy wysyłał swoim klientom licząc na ich wsparcie w pozyskiwaniu nowych zamówień. W Regulaminie Firmy autor poświecił tym zaproszeniom paragraf 16:

„Przesyłanie przez firmę dawnym, klientom zawiadomień o jej przybyciu do danego miejsca nie ma na celu wymuszania na nich nowych portretów, tylko ułatwia zamówienia tychże tym znajomym klientów, którzy na podstawie widzianych prac mieliby ochotę na coś podobnego.”
Sposób odbicia zaproszenia za pomocą pieczątek i składanych czcionek można uznać za dalekie echo pierwszych prób wydawniczych Stanisława Witkiewicza, kiedy to za pomocą dziecięcej drukarenki odbijał w 1893 r. teksty swych pierwszych dramatów.

Podany na karcie adres Bracka 23 był warszawskim adresem Witkacego, gdzie stale mieszkała jego żona Jadwiga z Unrugów Witkiewiczowa (1893-1968).


Literatura (kartka adresowana do Alice Liphardt):

S. I. Witkiewicz, Listy. 2 (wol. 1), Opracowali i przypisami opatrzyli Tomasz Pawlak oraz Stefan Okołowicz, Janusz Degler, Warszawa 2014 [ss. 471-478, 941].


Informacje biograficzne o omawianych osobach podane za:

Stanisław Ignacy Witkiewicz. Listy do żony (1928 – 1931). Przygotowała do druku Anna Micińska. Opracował i przypisami opatrzył Janusz Degler, Warszawa 2007, s. 36 – 317, 337-338)

Aukcja
3. Aukcja Antykwaryczna - Antykwariat Antiquo Modo
gavel
Data
01 kwietnia, 10:00 CEST/Warsaw
date_range
Cena wywoławcza
2 560 EUR
Rozpoczęcie aukcji na żywo
Licytuj już teraz
Zaloguj się aby licytować

Chcesz licytować? Zaloguj się i zapisz do aukcji.

Zaloguj się
PLN
.00

Przyjmowanie ofert: 01/04 10:00 CEST/Warsaw
Rozpoczęcie aukcji na żywo: , 01/04 10:00 CEST/Warsaw

Podbij cenę pozycji natychmiast. Złóż ofertę jeśli chcesz licytować pozycję w preaukcji. Uwaga: Ofert nie można odwoływać!

Złóż limit
Zaloguj się aby licytować

Chcesz licytować? Zaloguj się i zapisz do aukcji.

Zaloguj się
PLN
.00

Po ustawieniu limitu w czasie licytacji pozycja będzie automatycznie licytowana w Twoim imieniu do wysokości ustalonego limitu. Limit jest ukrytą ofertą, jego wartość nie jest znana innym użytkownikom i uaktywnia się dopiero w trakcie licytacji na żywo na zasadzie podobnej do snajperów aukcji Allegro lub eBay. Ustawione limity można modyfikować do momentu rozpoczęcia licytacji danej pozycji.

Wyślij wiadomość do organizatora aukcji

Masz pytania odnośnie tej pozycji lub udziału w licytacji?

Wyświetleń: 245 | Ulubione: 7
Aukcja

Antykwariat Antiquo Modo

3. Aukcja Antykwaryczna - Antykwariat Antiquo Modo
Data
Sobota, 01 kwietnia, 10:00 CEST/Warsaw
Przebieg licytacji

Licytowane będą wszystkie pozycje

Opłata aukcyjna
10.00%
OneBid nie pobiera dodatkowych opłat za licytację.
Podbicia
  1
  > 10
  200
  > 20
  500
  > 50
  1 000
  > 100
  2 000
  > 200
  5 000
  > 500
  10 000
  > 1 000
  20 000
  > 2 000
  50 000
  > 5 000
 
Regulamin

Ogólne warunki licytacji.


Warunki ogólne licytacji.

  1.  Osoba biorąca udział w aukcji (licytant) rozumie i akceptuje warunki określone regulaminem.
  2.  Przedmiotem aukcji są obiekty powierzone przez komitentów, bądź stanowiące własność Antykwariatu. Obiekty te posiadają opisy bibliograficzne i ceny wywoławcze określone w katalogu aukcyjnym opublikowanym na portalu: www.onebid.pl. W uzasadnionych przypadkach posiadają cenę rezerwową znaną tylko upoważnionemu pracownikowi antykwariatu.
  3.  Ceny podane w katalogu aukcyjnym są cenami wywoławczymi. Do ceny wylicytowanej doliczana będzie opłata organizacyjna w wysokości 10%. Opłata organizacyjna obowiązuje również w sprzedaży poaukcyjnej.
  4. W przypadku obiektów podlegających  opłacie droit de suite, które w katalogu są oznaczone znakiem * do ceny wylicytowanej będzie również doliczana opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia na podstawie Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite). Opłata w wysokości 5% w transakcjach do 50.000,00 euro, wyliczana będzie według kursu euro z notowania NBP z daty aukcji lub z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego aukcję. Opłata nie ma zastosowania w transakcjach wynoszących mniej niż równowartość 100 euro.

I.

  1. Aukcja prowadzona jest zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa przez osobę upoważnioną, która działa w imieniu antykwariatu.
  2. Prowadzący aukcję ustala tzw. postąpienie w licytacji, nie przekraczające dziesięciu procent aktualnej ceny i może stosować wielokrotność minimalnych postąpień oraz ma prawo do dowolnego rozdzielania lub łączenia obiektów wystawionych do sprzedaży oraz do ich wycofania z licytacji bez podania przyczyny.
  3. W przypadku sporu lub wątpliwości odnośnie przebiegu licytacji Aukcjoner ma prawo samodzielnie rozstrzygnąć spór, powtórzyć licytację obiektu lub wyjaśnić wątpliwość zgodnie z powszechnymi zwyczajami przeprowadzania aukcji bibliofilskich.
  4. Nabywcą staje się licytant oferujący najwyższą cenę.
  5. Zakończenie licytacji obiektu następuje w momencie uderzenia młotkiem przez prowadzącego licytację i jest równoznaczne z zawarciem umowy sprzedaży (zgodnie z art. 70.2 § 2 Kodeksu Cywilnego). Od tej chwili licytant jest zobowiązany do wykupienia obiektu.

II.

  1. Uczestnikiem aukcji może być każda osoba fizyczna, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej, ale posiadająca zdolność prawną.
  2. Wstęp na aukcję jest wolny i nie wymaga wpłaty wadium.
  3. Do udziału w aukcji upoważnione są również osoby, które złożyły pisemne polecenie kupna (tzw. pocztę aukcyjną) najpóźniej na 48 godz. przed rozpoczęciem licytacji. Organizatorzy nie ponoszą odpowiedzialności za właściwą realizację zleceń, które napłynęły po tym terminie. Polecenie kupna, o którym mowa powyżej, przyjmujemy wyłącznie w formie pisemnej (list polecony, e-mail). Zlecenia w formie e-mail można kierować na adres: [email protected] . W przypadku korespondencji listownej prosimy kierować ją na adres: Antykwariat Antiquo Modo Bartłomiej Bujas, ul. Kielecka 7/2A, 31-526 Kraków. Zlecenie przesłane w formie pisemnej (list polecony, e-mail) wymaga potwierdzenia odbioru ze strony pracownika antykwariatu, by zostało uznane za wiążące.
  4. W zamówieniach pisemnych prosimy podać: dane osobowe, telefon kontaktowy, numer pozycji, nazwisko autora, pierwsze słowo tytułu oraz najwyższą oferowaną cenę (limit) bez opłaty organizacyjnej. W przypadku takich samych limitów decyduje kolejność zgłoszeń.
  5. Wysokość limitów oraz nazwiska osób lub nazwy instytucji biorących udział w licytacji drogą korespondencyjną są informacjami poufnymi. W imieniu tych osób i instytucji w licytacji będzie uczestniczył upoważniony przedstawiciel antykwariatu.
  6. Organizatorzy zastrzegają sobie prawo wykluczenia z aukcji osób, które nie wywiązują się z przyjętych zobowiązań.
  7. Licytant podając dane osobowe w procesie rejestracji osobistej bądź pisemnej wyraża zgodę na przetwarzanie jego danych osobowych w celu udziału w aukcji zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 10 maja 2018 r. oraz Ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną z dnia 18 lipca 2002 r. Administratorem danych osobowych uczestników aukcji jest Antykwariat Antiquo Modo. Bartłomiej Bujas z siedzibą przy ul. Kieleckiej 7/2A, 31-526 Kraków. Licytujący ma prawo dostępu do treści swoich danych osobowych, ich poprawiania oraz złożenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, na zasadach określonych w ustawie o ochronie danych osobowych. Antykwariat oświadcza, że podanie danych osobowych przez licytujących jest dobrowolne, jednakże jest niezbędne w celu prawidłowego przebiegu aukcji.
  8. Wszelkie dane osobowe uczestników licytacji traktowane są jako poufne pozostają do wyłącznej wiadomości antykwariatu.

III.

  1. Prawo własności zakupionego obiektu przechodzi na kupującego w momencie dokonania płatności pełnej kwoty.
  2. Klient dokonujący zakupu otrzymuje jako potwierdzenie zawarcia transakcji paragon fiskalny. Na życzenie wystawiana jest faktura VAT-Marża. W celu jej otrzymania należy o tym poinformować w momencie rejestracji, podając dane do faktury: pełna nazwa firmy (lub imię, nazwisko), adres i nr NIP.
  3. Nabywca jest zobowiązany wykupić obiekt i odebrać w terminie 7 dni od daty aukcji.
  4. Zakupione obiekty wysyłamy również przesyłkami kurierskimi (doliczając opłaty związane z wysyłką) dla instytucji – kredytowo, dla osób prywatnych – po przedpłacie na konto lub za pobraniem.
  5. Prosimy o przestrzeganie 7-dniowego terminu płatności za zakupione obiekty. Po tym terminie naliczane będą ustawowe odsetki.
  6. Niewykupienie obiektu nie zwalnia licytanta od pokrycia wszelkich kosztów wynikłych z faktu wylicytowania obiektu, w tym ewentualnych roszczeń komitenta/właściciela.
  7. Wszelkie rozliczenia przeprowadzane są wyłącznie w polskim złotym (PLN).
  8. W przypadku zakupu obiektu na firmę Antykwariat Antiquo Modo Bartłomiej Bujas wyłącza dopuszczalność składania reklamacji z tytułu rękojmi.

IV.

  1. Nabywca może w terminie 14 dni od daty aukcji odstąpić od umowy kupna w przypadku, gdy opis katalogowy obiektu w sposób ewidentny odbiega od stanu faktycznego. W sprawach spornych roszczenia nabywcy zostaną uwzględnione po dostarczeniu przez niego wiarogodnej ekspertyzy w tym terminie.
  2. Organizator, z zastrzeżeniem punktu IV/1, nie ponosi odpowiedzialności za ukryte wady fizyczne i wady prawne wylicytowanych obiektów, co nie wyłącza roszczeń wobec sprzedającego.
  3. Biblioteka Jagiellońska i Biblioteka Narodowa, muzea wpisane do Państwowego Rejestru Muzeów mają prawo pierwokupu po cenach wylicytowanych powiększonych o opłatę organizacyjną, pod warunkiem, że zgłoszą chęć zakupu przed aukcją, bądź bezpośrednio po zakończeniu licytacji obiektu.
  4. Antykwariat przypomina, że zgodnie z przepisami ustawy z dnia 18 marca 2010 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami wywóz materiałów bibliotecznych odbywa się według przepisów zawartych w w/w ustawie – art. 51 (tekst dostępny na www.antykwariusze.pl).
  5. Antykwariat przypomina, że zgodnie z obowiązującymi przepisami jest zobowiązany do zbierania danych osobowych klientów dokonujących transakcji w kwocie powyżej 10 tysięcy euro, zgodnie z ustawą o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 30 III 2021 ze zmianami, dalej zw. jako: ustawa AML (Anti-Money Laundering)).
  6. Antykwariat przypomina, że zgodnie z obowiązującymi przepisami jest zobowiązany do zbierania danych osobowych uczestników aukcji dokonujących transakcji powyżej 10 tysięcy złotych (Dz. U. z 4.12.2017 r. poz. 2249). Dane (imię, nazwisko, nr pesel) gromadzone są w Księdze Ewidencyjnej Zabytków Przyjętych lub Oferowanych do Zbycia i Wydanych Ekspertyzach obowiązującej od XII 2017 roku (Dz. U. jw.).
  7. Uczestnik Aukcji, który naruszy Regulamin, w szczególności, jeśli nie wywiąże się z umowy sprzedaży, może zostać niedopuszczony do kolejnych aukcji.

V.

  1. Wykorzystanie opisów bibliograficznych oraz materiału ilustracyjnego zawartego w katalogu jest możliwe wyłącznie po uprzednim uzyskaniu pisemnej zgody antykwariatu.
  2. Uczestnik aukcji wyraża zgodę na otrzymywanie korespondencji handlowej i marketingowej antykwariatu także w formie elektronicznej.


O aukcji


FAQ
O sprzedawcy
Antykwariat Antiquo Modo
Kontakt
Antykwariat Antiquo Modo
room
ul. Kielecka 7 / 2A
31-526 Kraków
phone
+48503447570
keyboard_arrow_up