Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane

Jeremi Kubicki (1911 Łódź - 1938 Warszawa), Pejzaż śródziemnomorski z willą, lata 30. XX w.

add Twoja notatka 
Opis pozycji
Estymacje: 21 083 - 28 110 EUR
olej, płótno naklejone na sklejkę, 46,5 × 39 cm

Pochodzenie:
– kolekcja malarza Jerzego Herbsta (1907–1975), Warszawa
– kolekcja rodziny Jerzego Herbsta, Warszawa
– kolekcja prywatna, Warszawa

Wystawiany i reprodukowany:
– „W kręgu pruszkowiaków. Bolesław Cybis i przyjaciele” , wystawa 5.08–22.08 2024, Desa Unicum, Warszawa [katalog wystawy], Warszawa 2024, s. 166-167

„Jeremi Kubicki szedł wielkimi krokami. Każdy, kto śledził błyskawiczny rozwój jego talentu, musiał podziwiać prostotę, z jaką ten młody chłopiec szedł na podbój świata. Tak jest na podbój świata. Jeremi Kubicki nie był artystą z zaścianka. Nie był prowincjonalną wielkością. [...] Przejaw talentu był niewątpliwy. Iskra Boża z nich promieniała, zdobywając i przykuwając każdego od pierwszego spojrzenia”. Piotr Sarzyński, Maja Wolny, „Kronika śmierci przedwczesnych”, Warszawa 2000, str. 69

Jeremi wypracował unikatową, niepowtarzalną stylistykę malarską: „Rodzaj (malarstwa) Kubickiego powstał w momencie wielkiego głodu piękna, które by zawierało w sobie jednocześnie kolor, temat, dowcip i wyraźną formę. Kubicki odpowiedział na powstałą potrzebę. Tym się tłumaczy niezwykłe powodzenie, jakim się cieszył. (…) Niepodobna w niewielu zdaniach zamknąć bogactwa jego osobowości, na którą składały się wysoki artyzm malarstwa, prostota pojmowania rzeczy i komunikowania bliźniemu w najinteligentniejszy sposób swych pojęć, orzeczeń i sądów, dowcipny, całkiem niepowszedni sarkazm, a przede wszystkiem despotyczna oryginalność w postępowaniu i tworzeniu (…) – tak pisał Pruszkowski o Jeremim po samobójczej śmierci artysty w 1938 roku. – Kubicki sprostał wyzwaniom, jakie stawiali sobie neorealiści okresu międzywojennego, w jedyny w swoim rodzaju sposób, stając się artystą” (Pruszkowski, Rozważania plastyczne. Ś.p. Jeremi Kubicki, „Gazeta Polska” 1938, nr 340, s. 5.). „Uznanie zapewnił Kubickiemu fakt, iż wyznawaną przez „pruszkowiaków” zasadę artystycznego eklektyzmu realizował, jako jeden z nielicznych, w sposób twórczy. Artysta parafrazował postacie z obrazów Botticellego i młodego Tycjana, odtwarzał aurę rokokowych fêtes champêtres i wdzięk dam z idyllicznych scen Watteau, François Bouchera i Fragonarda. Kreując rozległą przestrzeń wewnątrzobrazową o spiętrzonych planach, sięgał do malarstwa niemieckich mistrzów renesansu, a także do wyrafinowanych deseni japońskich parawanów. Z alegoryczno-moralizatorskiej sztuki Pietera Bruegla starszego zapożyczył koncepcję narracji plastycznej, tworząc wielowątkowe opowieści malarskie, nanizując na meandrycznie wijącą się nić swych wielkoformatowych kompozycji kolejne epizody rodzajowe. Wszystkie te idiomy obrazowania, parafrazy, pastisze i trawestacje, potrafił stopić w jednorodną wizję malarską, całość pozbawioną jakichkolwiek „szwów” pomiędzy odniesieniami do rozmaitych konwencji artystycznych, stylów i epok. Misternie skonstruowana przestrzeń obrazowa, ów pejzaż „idealny” Kubickiego nie razi sztucznością; przeciwnie, zachwyca dekoratywnością i ogromem, mistrzowskim nawiązaniem do średniowiecznej idei pejzażu „kosmicznego”, wszechogarniającego, absolutnego. Ukazana rzeczywistość, choć podporządkowana stylizatorskim zabiegom twórcy, zachowała wagę tematycznego przekazu. Wartości czysto plastyczne – kompozycyjna struktura obrazu, kontur finezyjnie opisujący kształty i wysmakowana harmonia barw – nie dominują nad wartościami semantycznymi”. (Ir.Kossowska, Artystyczna rekonkwista. Sztuka w międzywojennej Polsce i Europie, Wyd. Naukowe UMK Toruń, 2017 s. 492.

Być może prezentowany obraz namalował Jeremi podczas swojego pobytu we Włoszech około 1935–36, gdy malował dekoracje na statku „Batory” i „Józef Piłsudski” w stoczni w Monfalcone. Ta praca trafiła do kolegi Jeremiego – malarza Jerzego Herbsta (1907 – 1975), z którym studiował w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych przemianowanej w 1932 na Akademię. Kubicki studiował w latach 1929–35, a Jerzy w latach 1931–34. Mistrzem i mentorem obydwu artystów był Tadeusz Pruszkowski. Zgodnie z ustną tradycją w rodzinie Herbstów obraz nazywano „Czerwoną karczmą”. Intrygująca i dotychczas praktycznie nieznana praca na rynku aukcyjnym należy do niewielu prac które pozostały po Jeremim. Po śmierci żony w 1936 r. Jeremi załamał się, 6 grudnia 1938 u szczytu sukcesów popełnił samobójstwo. Niemal cały jego dorobek artystyczny zaginął lub uległ zniszczeniu. „W 1939 r. bomba hitlerowska uderzyła w dom na Nowym Świecie (w Warszawie), w ktorym, na podworzu, mieścił się warsztat ramiarski p. Władysława Twardy. W tym właśnie warsztacie zgromadzone były wszystkie niemal obrazy Jeremiego Kubickiego, oddane przez jego rodzinę do oprawy. Nie ocalał ani jeden” (W. Bartoszewicz, „Buda na Powiślu”, Warszawa 1983, str. 90).
Aukcja
Aukcja Zimowa
gavel
Data
25 stycznia 2025 CET/Warsaw
date_range
Cena wywoławcza
19 209 EUR
Estymacje
21 083 - 28 110 EUR
Cena sprzedaży
24 737 EUR
Cena końcowa bez opłaty aukcyjnej
20 614 EUR
Przebicie
129%
Wyświetleń: 172 | Ulubione: 1
Aukcja

Sopocki Dom Aukcyjny

Aukcja Zimowa
Data
25 stycznia 2025 CET/Warsaw
Przebieg licytacji

Licytowane będą tylko wybrane pozycje, które zostały wcześniej zgłoszone. Aby zgłosić pozycje należy kliknąć przy wybranej pozycji na przycisk ZGŁOŚ DO LICYTACJI

Opłata aukcyjna
20.00%
OneBid nie pobiera dodatkowych opłat za licytację.
Podbicia
  1
  > 50
  1 000
  > 100
  2 000
  > 200
  5 000
  > 500
  10 000
  > 1 000
  30 000
  > 2 000
  100 000
  > 5 000
  200 000
  > 10 000
  500 000
  > 20 000
  1 000 000
  > 50 000
 
Regulamin
O aukcji
FAQ
O sprzedawcy
Sopocki Dom Aukcyjny
Kontakt
Sopocki Dom Aukcyjny (Sopot, Sztuka dawna)
room
ul. Bohaterów Monte Cassino 43
81-768 Sopot
phone
+48 58 550 16 05
public
Płatność
Przelew bankowy: PLN, EUR, USD
Godziny otwarcia
Poniedziałek
11:00 - 18:00
Wtorek
11:00 - 18:00
Środa
11:00 - 18:00
Czwartek
11:00 - 18:00
Piątek
11:00 - 18:00
Sobota
11:00 - 15:00
Niedziela
Zamknięte
keyboard_arrow_up
Centrum pomocy open_in_new