olej, deska, 26,5 × 54 cm
sygn. oraz dat. p. d.: „JFałat 97.”
„W twórczości Fałata jest stosunkowo niewiele studiów kwiatów, chociaż już w roku 1897 artysta podejmuje ten motyw, malując olejno słoneczniki, jeden z ulubionych tematów artystów z kręgu Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”. Słoneczniki w różnych stanach rozwoju malował Wojciech Weiss, Tadeusz Makowski czy Jan Stanisławski, Artystów fascynowała dekoracyjna forma tych kwiatów, ale nie mniej ważnym elementem było symboliczne ich przestanie. W latach 1908–1913 w twórczości Fałata pojawiają się przedstawienia ogrodów, ukazywanych w różnych porach roku. Artysta maluje zarówno przydomowy ogród w Bystrej, jak i niewielkie ogródki przy okolicznych plebaniach, przywołując mit ogrodu wraz z jego symbolicznymi treściami, U Fałata, podobnie jak u innych polskich modernistów, malowniczy ogród staje się znakiem zmienności natury.” (A. Król, „Julina Fałat”, Stalowa Wola, 2010 r., str. 117.)
Ostatnio oglądane
Zaloguj się aby zobaczyć listę pozycji
Ulubione
Zaloguj się aby zobaczyć listę pozycji