Ważne informacje:
a. Oferty ze zleceń złożonych bezpośrednio w Salonie Artessia, zarówno stałe, jak i telefoniczne mają pierwszeństwo.
b. Osoby zamierzające dokonać zakupu w kwocie wyższej niż równowartość 10.000 euro, a nie będące wcześniej Nabywcą Domu Aukcyjnego Artessia,
są zobligowane do skontaktowania się z Domem Aukcyjnym dla uzupełnienia dokumentacji w celu dopuszczenia do licytacji.
c. Koszt wysyłki jest ustalany indywidualnie; w przypadku niektórych obiektów Dom Aukcyjny może odmówić wysyłki.
I.
OBIEKTY LICYTACJI.
1.
Przedmiotem aukcji są dzieła sztuki, rzemiosła i inne obiekty powierzone
przez Klientów oraz stanowiące własność Domu Aukcyjnego.
2. Obiekty
są opisane i ponumerowane w katalogu aukcji. Opisy mogą zostać zmienione lub
uzupełnione przed rozpoczęciem licytacji przez Aukcjonera.
3.
Aukcjoner ma prawo łączyć, rozdzielać obiekty i zmieniać kolejność licytacji.
Może także wyłączyć obiekty z licytacji albo wprowadzić nowe.
4.
Wszystkie obiekty są udostępniane Kupującym przed aukcją w określonym w
katalogu terminie, zwanym wystawą przedaukcyjną.
5. Dom
Aukcyjny zaleca dokładne obejrzenie obiektów przed zakupem, a w szczególności
skonsultowanie stanu ich zachowania z konserwatorem. Fakt nie podania w katalogu,
że dany obiekt został poddany zabiegom konserwatorskim lub posiada widoczne
uszkodzenia, nie stanowi żadnych podstaw do reklamacji.
6. Obiekty
wystawione na aukcję posiadają określoną cenę wywoławczą oraz estymację
wartości. Posiadają także cenę rezerwową znaną Domowi Aukcyjnemu. Jest to
ustalona z Właścicielem najniższa cena, za którą Dom Aukcyjny może sprzedać
obiekt. Cena rezerwowa nie jest wyższa niż dolna kwota estymacji.
II.
PRZYSTĄPIENIE DO LICYTACJI.
1. Do
licytacji mogą przystąpić osoby, które posiadają numer licytacyjny. Jest on
wydawany przed aukcją Kupującym, po podaniu przez nich danych osobowych, przedstawieniu
dokumentu tożsamości oraz podpisaniu zobowiązania. Kupującym może zostać osoba
fizyczna, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych, osoba prawna oraz
jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej, ale posiadająca
zdolność prawną.
2. Osoby nie
znane Domowi Aukcyjnemu, a zamierzające licytować obiekty powyżej 10.000 EUR,
proszone są o zgłoszenie się przynajmniej 24 godziny przed aukcją, w celu
identyfikacji i weryfikacji zgodnie z przepisami Ustawy AML. Mogą zostać także poproszone
o przekazanie wiarygodnych referencji, numeru karty kredytowej lub wpłacenie
wadium, zwracanego w wypadku nie dokonania zakupu.
3. W
licytacji można uczestniczyć osobiście, poprzez pozostawienie Domowi Aukcyjnemu
zlecenia licytacji z limitem kwoty lub zlecenia telefonicznego.
4. Dom Aukcyjny przyjmuje zlecenia najpóźniej 24 godziny przed aukcją.
5. Dane osobowe Kupujących pozostają do wyłącznej wiadomości Domu Aukcyjnego.
6. Dom Aukcyjny może odmówić dopuszczenia Kupującego do licytacji, szczególnie jeżeli nie
zostanie zweryfikowany pozytywnie w ramach przepisów Ustawy AML lub w
przeszłości nie wywiązał się z zobowiązań wobec podmiotu prowadzącego aukcję.
III.
PRZEBIEG LICYTACJI.
1.
Licytację prowadzi Aukcjoner. Obiekty są licytowane od ceny wywoławczej w górę.
W określonych przypadkach Aukcjoner może licytować poniżej ceny wywoławczej. Zakończenie
licytacji i sprzedaż zostają potwierdzone uderzeniem młotka aukcyjnego. Nabywcą
zostaje osoba oferująca najwyższą kwotę, wskazana przez Aukcjonera. Uderzenie
młotkiem i wskazanie Nabywcy oznacza zawarcie pomiędzy Domem Aukcyjnym a
Nabywcą Umowy (zgodnie z art. 70.2 § 2 Kodeksu Cywilnego). Jeżeli zakończenie licytacji
następuje poniżej ceny rezerwowej, uderzenie młotkiem oznacza zawarcie z Kupującym
transakcji warunkowej, o czym informuje Aukcjoner.
2. W
przypadku sporu Aukcjoner ma prawo go rozstrzygnąć lub powtórzyć licytację.
3.
Postąpienia w licytacji, jak również kolejność przyjęcia ofert od Kupujących ustala
Aukcjoner.
4.
Transakcja warunkowa obliguje Kupującego do wykupienia obiektu, jeżeli Dom
Aukcyjny, po uprzedniej konsultacji z Właścicielem, wyrazi zgodę na sprzedaż w oferowanej
cenie. Dom aukcyjny ma 5 dni roboczych na konsultacje. Kupujący może też
wykupić obiekt po cenie rezerwowej. W przypadku pojawienia się innego oferenta proponującego
cenę rezerwową, dom aukcyjny daje Kupującemu pierwszeństwo zakupu w tej cenie.
Tabela
podstawowych postąpień:
Przedział
cenowy:
|
Minimalne
postąpienie:
|
do
1.000 zł
|
50
zł
|
1.000-2.000
zł
|
100
zł
|
2.000-5.000
zł
|
200
zł
|
5.000-10.000
zł
|
500
zł
|
10.000-20.000
zł
|
1.000
zł
|
20.000-50.000
zł
|
2.000
zł
|
powyżej
50.000 zł
|
5.000
zł
|
IV.
ZAKUP OBIEKTU
1. Nabywca
ma obowiązek wykupić wylicytowany obiekt w ciągu 7 dni od licytacji lub w
przypadku transakcji warunkowej 7 dni od powiadomienia o zgodzie na oferowaną
cenę. Po uprzedniej zgodzie Domu Aukcyjnego istnieje możliwość wpłaty 20%
zadatku i wykupienie w ciągu 14 dni od aukcji.
2. Do
wylicytowanej ceny doliczana jest opłata organizacyjna zw. premium w wysokości
20%. Opłata obowiązuje również w sprzedaży poaukcyjnej.
3. Płatność
może zostać dokonana gotówką w siedzibie firmy, kartą płatniczą lub przelewem
na konto wskazane w katalogu oraz na stronie internetowej. Wszelkie koszty bankowe
transakcji ponosi Nabywca. W przypadku płatności w innych walutach, kwoty będą
księgowane po aktualnym kursie zakupu waluty NBP. Dodatkowo Dom Aukcyjny doliczy
1% od całej należnej kwoty z tytułu obsługi transakcji walutowej. W przypadku
płatności kartą powyżej 10.000 zł Dom Aukcyjny pobierze dodatkową opłatę w
wysokości 1,5%.
4. Prawo własności zakupionego obiektu przechodzi na Nabywcę w momencie
dokonania całej wpłaty, która finalizuje proces sprzedaży. Nabywca ma obowiązek
powiadomić Dom Aukcyjny o chęci otrzymania faktury przed dokonaniem płatności
za obiekt.
5. W
przypadku niedotrzymania warunków Umowy przez Nabywcę, Dom Aukcyjny może
odstąpić od Umowy. Dom Aukcyjny zastrzega sobie również prawo sądowego
dochodzenia realizacji Umowy i obciążenia Nabywcy wszelkimi kosztami wynikłymi
z tego tytułu.
6. Dom Aukcyjny potwierdza autorstwo oraz inne cechy obiektu opisane w
katalogu. Gdyby jednak opis okazał się niezgodny ze stanem rzeczywistym w
istotnej kwestii, Nabywca może w ciągu 14 dni od daty aukcji zwrócić obiekt do
Domu Aukcyjnego, który w takim wypadku zwróci całą wpłaconą kwotę.
Zakwestionowanie opisu katalogowego musi być udokumentowane wiarygodnymi ekspertyzami.
7. Dom
Aukcyjny nie ponosi odpowiedzialności za ukryte wady fizyczne i prawne
zakupionych obiektów.
8. Polskie
muzea rejestrowane mają prawo pierwokupu po cenie wylicytowanej pod warunkiem,
że zgłoszą to bezpośrednio po zakończeniu licytacji obiektu. Mogą tego dokonać przedstawiciele
muzeów, którzy najpóźniej w dniu licytacji okazali pełnomocnictwa do zakupu.
9. Dom
Aukcyjny przypomina, że zgodnie z obowiązującymi przepisami wywóz obiektów
starszych niż 50 lat oraz o wartościach przekraczających limity określone w Ustawie
o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami poza granice kraju,
wymaga zgody odpowiednich władz. Przypominamy również, że zgodnie z
obowiązującymi przepisami Dom Aukcyjny jest
zobowiązany do zbierania danych osobowych Klientów dokonujących niektórych transakcji
w kwocie powyżej 10 000 zł.
10. Przy zakupie niektórych obiektów (oznaczonych *) doliczana jest opłata
wynikająca z tzw. droit de suite (prawa twórcy i spadkobierców do otrzymywania
wynagrodzenia z tytułu dokonanych zawodowo odsprzedaży oryginalnych egzemplarzy
dzieł). Powyższa opłata ta wynosi maksymalnie 5% kwoty wylicytowanej.
V.
ODBIÓR OBIEKTU
1. Obiekt
zostanie wydany Nabywcy po zaksięgowaniu wpłaty całej należnej kwoty.
2. Dom
Aukcyjny do obiektów kupionych powyżej 1.000 złotych wydaje certyfikat zakupu
podpisany przez agencję ekspercką Ad-Arte.
3. Odbiór
zakupionych obiektów odbywa się w siedzibie Domu Aukcyjnego. Na wyraźne
życzenie Nabywcy Dom Aukcyjny może zlecić wysłanie obiektu pod wskazany adres
profesjonalnej firmie. Koszty przesyłki, w tym pakowania i ubezpieczenia,
pokrywa Nabywca.
4. Odpowiedzialność Domu Aukcyjnego za obiekt ustaje w momencie odbioru obiektu
w siedzibie Domu Aukcyjnego lub z chwilą nadania przesyłki.
5. Obiekty
nie odebrane w terminie 30 dni od daty aukcji, zostaną obciążone kosztami
przechowywania w wysokości 2% ceny ich sprzedaży miesięcznie.
6. Wszelkie
reklamacje będą rozpatrywane zgodnie z przepisami prawa polskiego. Reklamacje z
tytułu niezgodności towaru z umową Nabywca może zgłosić w ciągu jednego roku od
wydania obiektu. Dom Aukcyjny nie ponosi
odpowiedzialności za wady zakupionych obiektów wobec osób niebędących bezpośrednimi
nabywcami na aukcji.
Wpłatę za
zakupione obiekty prosimy przesyłać na konto: mBank 66 1140 2004 0000 3002 7865
9417, BREXPLPWMBK.
W tytule prosimy
wpisać nazwę i datę aukcji oraz numer obiektu.
Podmiot
prowadzący sprzedaż: Ad-Arte Adam Chełstowski, ul. Cynamonowa 17/1, 05-509
Józefosław, NIP: 7581524569.
VI. PRZECIWDZIAŁANIE PRANIU PIENIĘDZY ORAZ FINANSOWANIU TERRORYZMU
1. Dom
Aukcyjny jest zobowiązany do pobierania danych osobowych Kupujących przy
transakcjach powyżej 15.000 euro stosownie do ustawy z dn. 16. listopada 2000
r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowania terroryzmu (Dz.U z
2000 r., nr 116, poz. 1216 z późniejszymi zmianami).
2. Dom Aukcyjny
jako instytucja obowiązana na mocy Ustawy AML (zgodnie z art. 2 ust.1 p.24a), dokłada
należytej staranności w rozpoznaniu i określeniu poziomu ryzyka związanego z
praniem pieniędzy i finansowaniem terroryzmu, przeciwdziałając możliwości ich
wystąpienia.
2. W celu
przeciwdziałania ryzyku Dom Aukcyjny stosuje wobec Nabywców środki
bezpieczeństwa finansowego, gdy wartość zakupionego obiektu jest równa lub przekracza
równowartość 15.000 euro (według kursu średniego NBP z dnia transakcji).
3. W
związku z powyższym Dom Aukcyjny zastrzega sobie prawo do żądania od
Kupującego/Nabywcy dodatkowych informacji i dokumentów wynikających z
obowiązków realizacji Ustawy AML.
4. Dom Aukcyjny ma prawo do odstąpienia od Umowy z Nabywcą w przypadku:
- nieprzekazanie lub odmowy aktualizacji koniecznych informacji i dokumentów;
- stwierdzenia nieprawidłowości lub niekompletności przekazanych informacji;
- wystąpienia uzasadnionego podejrzenia możliwości naruszeniu prawa.
VII.
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH
1. Administrator danych. Wzięcie
udziału w aukcji wiąże się z przetwarzaniem
danych osobowych Kupującego. Dom Aukcyjny przetwarza powierzone dane
osobowe w imieniu własnym jako Administrator ( w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu
Europejskiego i Rady UE 2016/679 (RODO).
2. Zakres przetwarzania danych. Dom Aukcyjny będzie przetwarzać dane w
zakresie: zawartym w formularzu
rejestracyjnym, danych przekazanych w ramach zleceń wykonywanych dla Kupujących
i ich pełnomocników.
3. Cel przetwarzanych danych. Dom Aukcyjny przetwarza wskazane powyżej dane w
celu: umożliwienia Kupującemu udziału w aukcji, realizacji zlecenia licytacji (w
tym stałej i telefonicznej), realizacji obowiązków wynikających z Ustawy AML,
obsługi reklamacji.
4. Podanie wskazanych wyżej danych osobowych jest dobrowolne, jednak konieczne
do realizacji Umowy.
5. Dom Aukcyjny może przekazywać dane osobowe innym podmiotom, które będą je przetwarzały, w tym ściśle
współpracującym z Domem Aukcyjnym, prowadzącym dla niego księgowość, obsługę
prawną, obsługę IT, a także zewnętrznym firmom kurierskim i bankom.
6. Okres przetwarzania danych. Dane osobowe Kupującego będą przetwarzane przez
czas niezbędny do realizacji Umowy, nie dłużej niż do czasu przedawnienia roszczeń
z Umowy z zastrzeżeniem przepisów wynikających z Ustawy AML.
7. Osoby, których dane osobowe przetwarza Dom Aukcyjny mają prawo dostępu do
swoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania. Żądania
wykonania powyższych praw można przesłać mailem na adres: [email protected]
lub pisemne na adres Administratora.
8. Kupującym, których dane osobowe są przetwarzane, mają prawo wniesienia
skargi do Prezesa Ochrony Danych Osobowych, jeżeli zostaną naruszone przepisy.
9. Źródło danych. Przetwarzane dane osobowe będą pozyskiwane bezpośrednio od
Kupujących oraz z powszechnie dostępnych źródeł.