Vincent Fischer
Schmidham 1729 - 1810 Wiedeń
Gwałt na Sabinkach
Część cyklu w Belwederze Wiedeń
Olej na płótnie, przemalowany
52,5 x 75 cm
Sygnowany i datowany 1796 w prawym dolnym rogu
Vinzenz Fischer był ważnym przedstawicielem późnobarokowego malarstwa historycznego w Imperium Habsburgów. Po studiach w Rzymie, od 1764 roku wykładał na wiedeńskiej Akademii Sztuk Pięknych i jako profesor malarstwa historycznego wywarł wpływ na kolejne pokolenia artystów. Jego prace charakteryzują się akademickim rygorem, przejrzystą kompozycją i wyraźnym zainteresowaniem tematami antycznymi. Kilka jego obrazów znajduje się w austriackich kolekcjach, w tym ważny cykl w Belwederze w Wiedniu, do którego stylistycznie i tematycznie może również należeć niniejsza praca.
Obraz przedstawia dramatycznie zainscenizowaną scenę bitwy przed bramami ufortyfikowanego miasta. Ubrani po rzymsku generałowie i żołnierze wkraczają do miasta, podczas gdy na pierwszym i środkowym planie rozgrywają się burzliwe sceny: Kobiety są brutalnie rabowane i wyprowadzane, co nawiązuje do historycznego motywu rabunku kobiet sabińskich. Według rzymskiej legendy rabunek był aktem strategicznej przemocy: aby zaradzić brakowi kobiet w nowo założonym Rzymie, Romulus porwał kobiety z sąsiednich plemion Sabinów, aby wydać je za mąż za swoich zwolenników - mitologiczny początek państwa rzymskiego.
W centrum obrazu znajduje się kobieta ubrana na biało, otoczona przez dwóch generałów w okazałych strojach. Ten po prawej wskazuje wyciągniętą ręką w kierunku otwartej bramy miasta, podczas gdy ten po lewej trzyma rękę na biodrze - scena wydaje się przedstawiać moment decyzji lub konfliktu. Kompozycja jest starannie skonstruowana: dynamiczne przekątne, ruchome pozy i celowe trójkątne kompozycje na pierwszym planie kierują wzrok widza i tworzą ekscytującą architekturę obrazu.
Malarskie wykonanie łączy barokowy ruch z klasycystyczną klarownością - wyraz przejściowego okresu, w którym pracował Fischer. Naładowana emocjami sceneria, połączenie siły militarnej, tematyka mitologiczna i rola kobiety-ofiary sprawiają, że dzieło jest imponującym przykładem narracyjnej sztuki obrazkowej końca XVIII wieku.