Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane

Alicja Halicka (1894 Kraków- 1975 Paryż), W cyrku, po 1925 r.

add Twoja notatka 
Opis pozycji
Estymacje: 11 432 - 16 005 EUR
Dodatkowe opłaty: +5% / 3% Droit de suite
collage, tkanina, koraliki, papier naklejony na płótno, 64 × 61 cm
sygn. p. d.: „Halicka”

„W okresie powojennym twórczość Halickiej zaczyna przebiegać dwoma torami.
Z jednej strony skupia się na czystym malarstwie: „Coraz bardziej przymuszałam się do malowania, biorąc pod uwagę wyłącznie problemy formy, koloru i walorów bez uciekania się do literatury, anegdoty czy ilustracyjności, tak wówczas będących w modzie”. Jednocześnie zainteresowanie dekoracją skłania ją do poszukiwania innych form wyrazu. Ze swoim doświadczeniem w projektowaniu tkanin oraz innego rodzaju wzornictwa w sposób naturalny przeszła artystka do komponowania małych obrazków – czasem trójwymiarowych – złożonych z najbardziej różno-rodnych materiałów: skrawków tkanin, guzików, papierów, drutu, piór itp. Ich pierwsza wystawa miała miejsce w Galerie d’Art de la Grande Maison du Blanc w 1925 roku, lecz sukces przypieczętowała na dobre wystawa w Galerie Georges Petit w 1930 roku. Wstęp do katalogu wystawy napisała zaprzyjaźniona z Halicką księżna Murat i ona też nadała prezentowanej serii ogólnie przyjętą nazwę „Romances Capitonnćes”. Były one wielokrotnie prezentowane na wystawach aż do końca lat trzydziestych, także w Londynie i Nowym Jorku.
Jest rzeczą godną podkreślenia, że te niewielkie prace, czarujące w swej prostocie, na granicy kim, nic tylko szybko zdobyty popularność publiczności, ale również spotkały się z zainteresowaniem specjalistów. Na przykład znany krytyk Tériade w swoich kronikach z 1930 roku, omawiając „Wytłaczane romanse” Halickiej, notował: Te Romanse nie są, jak można by przypuszczać, zwykłymi
robótkami kobiecymi. Poetyckie walory, które wynikają z licznych pomysłów technicznych polegających na zabawnym zestawieniu materiałów, barw oraz
wysublimowanych szczegółów, można umieścić na honorowym miejscu pośród
tak obecnie modnych collages”. Ten sam autor po wizycie w galerii Georges Petit
w 1932 roku zwraca uwagę na powrót zainteresowania stylem epoki przełomu
wieków, będącym reakcją na geometryczną dyscyplinę takich stylów, jak kubizm
i konstruktywizm, na stosowanie pewnych reguł i schematów krępujących swobodę
twórczą. Jako jeden przykładów takiego zwrotu ku przeszłości cytuje twórczość
Halickiej: „To przede wszystkim wystawa czarujących „Wytłaczanych Romansów”
Halickiej, która świetnie rozumie, i to od kilku lat, duchową korzyść, jaką można
wyciągnąć z użycia rzeczy niemodnych”.

(Mistrzowie Ecole de Paris – Alicja Halicka, Warszawa 2011, tekst Krzysztof Zagrodzki, wstęp Artur Winiarski,
s. 27–29.)
Kształciła
Aukcja
Aukcja Dzieł Sztuki
gavel
Data
23 listopada 2024 CET/Warsaw
date_range
Cena wywoławcza
10 289 EUR
Estymacje
11 432 - 16 005 EUR
Cena sprzedaży
-
Wyświetleń: 47 | Ulubione: 1
Aukcja

Sopocki Dom Aukcyjny

Aukcja Dzieł Sztuki
Data
23 listopada 2024 CET/Warsaw
Przebieg licytacji

Licytowane będą tylko wybrane pozycje, które zostały wcześniej zgłoszone. Aby zgłosić pozycje należy kliknąć przy wybranej pozycji na przycisk ZGŁOŚ DO LICYTACJI

Opłata aukcyjna
20.00%
OneBid nie pobiera dodatkowych opłat za licytację.
Podbicia
  1
  > 50
  1 000
  > 100
  2 000
  > 200
  5 000
  > 500
  10 000
  > 1 000
  30 000
  > 2 000
  100 000
  > 5 000
  200 000
  > 10 000
  500 000
  > 20 000
  1 000 000
  > 50 000
 
Regulamin
O aukcji
FAQ
O sprzedawcy
Sopocki Dom Aukcyjny
Kontakt
Sopocki Dom Aukcyjny (Sopot, Sztuka dawna)
room
ul. Bohaterów Monte Cassino 43
81-768 Sopot
phone
+48 58 550 16 05
public
Godziny otwarcia
Poniedziałek
11:00 - 18:00
Wtorek
11:00 - 18:00
Środa
11:00 - 18:00
Czwartek
11:00 - 18:00
Piątek
11:00 - 18:00
Sobota
11:00 - 15:00
Niedziela
Zamknięte
Klienci kupujący dzieła tego artysty kupowali także
keyboard_arrow_up