olej, płótno, 100x120 cm
Nie
od dziś wiadomo, że najciekawsze zjawiska powstają na przecięciu
się dwu lub większej liczby kultur. A czyż można zaś sobie
wyobrazić miejsce bardziej po temu od dawnych kresów
Rzeczypospolitej, na których krzyżowały się i oddziaływały
wpływy Zachodu, Wschodu i Południa?
Również zamieszkujący je
ludzie należą do szczególnego gatunku: są gorący i zadzierżyści,
lecz przy tym wrażliwi, i - rzecz charakterystyczna - nie ma dla
nich rzeczy niemożliwych.
Klasycznym przykładem obu tych zjawisk
jest Igor Paliy.
Igor Paliy urodził się w Stryju w 1963 roku w polsko - ukraińskiej rodzinie o artystycznych tradycjach. Jego dziadek bowiem, Jerzy Kulczycki, studiował w Krakowie malarstwo u samego Józefa Mehoffera i Karola Frycza, potem osiadł na Montmartre, gdzie wszedł w skład ówczesnej bohemy - był więc człowiekiem Zachodu w pełnym tego słowa znaczeniu i część swego sposobu myślenia przekazał poprzez obrazy wnukowi.
Choć Igor Paliy twierdzi, że na jego twórczość nie mieli wpływu jego przodkowie, to jego losy jako artysty były nie mniej dynamiczne niż losy jego naprawdę sławnych krewnych. Po zdobyciu we Lwowie kwalifikacji architekta, czując się skrępowanym sowiecką cenzurą, Igor wyjeżdża na Daleki Wschód w poszukiwaniu możliwości własnego rozwoju. Na Sachalinie zanurza się w świat filozofii chińskiej i japońskiej, które przejawiają się praktycznie we wszystkich jego p pracach.
W latach 90., po opadnięciu żelaznej kurtyny, Igor Palij powrócił na Ukrainę. Tutaj zaczyna się nowy, kluczowy etap w jego twórczości. Zamyka się w swojej pracowni we Lwowie na trzy lata, czyta książki, studia i analizuje wschodnie i zachodnie traktaty filozoficzne i religijne. Jako prawdziwy artysta poszukuje dróg poznania świata i poznania siebie. Po długich badaniach nad wschodnimi i zachodnimi modelami filozofii Paliy wynajduje własną unikalną technikę i sposób, który zjednoczy Wschód i Zachód w jasny schemat uniwersalnych praw struktury świata.
Malarstwo Igora Paliya jest rzeczowe w konstrukcji i świetlistej materii, przypominającej nieco przejrzystość witraży, lecz i emocjonalne działanie barwy postimpresjonistów, lecz równocześnie pełne zadumy i skupienia bizantyjskiej ikony. Sztuka Paliya nie jest rozrywką dla oczu jedynie, jak to ma nieraz miejsce w sztuce Zachodu. Jego malarstwo służy skupieniu i kontemplacji. Temu więc, czego nam w naszym pośpiesznym życiu brakuje.
Płótna artysty są jasne, dynamiczne, przepełnione emocjami i głębokim znaczeniem. Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że są namalowane w impulsie emocjonalnym, jednak Paliy podchodzi do swojej twórczości bardzo poważnie i słusznie uważany jest za jednego z najbardziej kompetentnych i precyzyjnych technicznie malarzy współczesnej Ukrainy.