Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane
24

Jerzy Kałucki (1931), PRZEBIEGI XXII, 2012 r.

add Twoja notatka 
Opis pozycji
Estymacje: 10 490 - 13 986 EUR
Dodatkowe opłaty: +5% / 3% Droit de suite
akryl/płótno, 160 x 120 cm
sygnowany i datowany na odwrocie, na listwie blejtramu: Jerzy Kałucki 2012
opisany na odwrocie, na płótnie: PRZEBIEGI XXII

Wystawiany:
-Jerzy Kałucki. Przebiegi, marzec-kwiecień 2013, Galeria Starmach, Kraków.

LITERATURA:
- Jerzy Kałucki. Przebiegi, marzec-kwiecień 2013, Galeria Starmach [kat. wyst.], Kraków 2013, il. s. nlb.

Studiował na krakowskiej ASP w latach 1951-1957, uzyskując dyplom na Wydziale Scenografii w pracowni prof. Andrzeja Stopki.Do 1980 pracował jako scenograf w tetrze i w telewizji. Przygotowanie akademickie i doświadczenie w pracy z aranżacją przestrzeni wiąże się z poszukiwaniami malarskimi Kałuckiego: „Podobnie jak Katarzyna Kobro, o przestrzeni zawsze myślałem jak o surowcu. Staram się w moim malarstwie zmaterializować przestrzeń na płaszczyźnie” (Artysta w rozmowie z Julitą Delugą, [w:] Jerzy Kałucki. Przebiegi, marzec-kwiecień 2013, Galeria Starmach [kat. wyst.], Kraków 2013, s. 11). W 1968 roku w jego twórczości pojawiło się koło, a dwa lata później nastąpił przełom podczas Międzynarodowych Spotkań Artystów, Naukowców i Teoretyków organizowanych w Osiekach, kiedy to artysta pierwszy raz „wyszedł w trójwymiar”. Podczas koszalińskiego pleneru zrealizował „Obraz odcinka łuku o r=1970 cm”. Następnie tworzył symetryczne kompozycje z kołami i łukami. Każda kompozycja była według niego „centrum układu”, którego kontynuacji należało szukać poza krawędziami obrazu. Chociaż twórczość Kałuckiego należy do abstrakcji geometrycznej, artysta nie jest zwolennikiem chłodnej spekulacji. Podkreśla intuicyjność swojej sztuki. Nie wylicza kompozycji jak konstruktywiści, a obok konstrukcji barwa ma dla niego równorzędne znaczenie. Swoje malarstwo definiuje jako „próbę wyobraźni”. Jego intelektualnej sztuce nie są obce emocje, często związane z percepcją pejzażu, który - wbrew pozorom - może być inspiracją do stworzenia oszczędnej kompozycji.
Cykl „Przebiegi” realizowany od 2010 roku jest wyjątkowym eksperymentem „rezygnacji z trójwymiaru”: „Przebiegi pojawiły się w moim malarstwie w podobny sposób jak wcześniej pojawiło się koło. Zwyczajnie zapragnąłem spróbować czegoś nowego. Wyczuwałem potrzebę większej ekspresji, dynamiki, które przecież tkwią we współczesnym świecie. Zacząłem więc poszukiwać formy bardziej adekwatnej do rytmu współczesnego życia, które wymusza pośpiech, nerwowość i ruch. Bazując na tym, postanowiłem zarzucić dotychczasową ascezę, kontemplację i powściągliwość. Rezultatem tego odejścia stały się Przebiegi, które, muszę przyznać, dały mi dużą satysfakcję” (Tamże, s. 16).
Aukcja
Aukcja Sztuki Współczesnej
gavel
Data
06 czerwca 2019 CEST/Warsaw
date_range
Cena wywoławcza
8 858 EUR
Estymacje
10 490 - 13 986 EUR
Cena sprzedaży
10 452 EUR
Cena końcowa bez opłaty aukcyjnej
8 858 EUR
Przebicie
118%
Wyświetleń: 90 | Ulubione: 0
Aukcja

Antiqua et Moderna

Aukcja Sztuki Współczesnej
Data
06 czerwca 2019 CEST/Warsaw
Przebieg licytacji

Licytowane będą wszystkie pozycje

Opłata aukcyjna
18.00%
OneBid nie pobiera dodatkowych opłat za licytację.
Podbicia
  1
  > 200
  5 000
  > 500
  10 000
  > 2 000
  50 000
  > 5 000
  100 000
  > 10 000
  300 000
  > 20 000
 
Regulamin
O aukcji
FAQ
O sprzedawcy
Antiqua et Moderna
Kontakt
Antiqua et Moderna Dom aukcyjny i galeria
room
ul. Freta 19
00-227 Warszawa
phone
+48 228315472
keyboard_arrow_up