Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane

Kazimierz MIKULSKI (1918-1998), Upalne popołudnie, 1972

add Twoja notatka 
Opis pozycji
Estymacje: 39 674 - 46 676 EUR
olej, płótno; 92 x 73 cm;
sygn., dat. i opisany na odwrocie: Upalne popołudnie / KMikulski / Kraków 1972.
Obraz reprodukowany na fotografii Jana Styczyńskiego w: Twórca i dzieło w fotografii Jana Styczyńskiego, Warszawa 1976, s. nlb.
Tak Jerzy Tchórzewski pisał o swojej i Kazimierza Mikulskiego zwanego Balzakiem sztuce: „Obaj wywodziliśmy się z bardzo rozgałęzionego drzewa genealogicznego, zasadzonego przez André Bretona. Było to drzewo surrealistyczne, nic więc dziwnego, że rodziło bardzo różne i osobliwe owoce, z których nazwaniem i klasyfikacją botanicy sztuki mają nie lada kłopoty i z tej racji popełniają błędy. A i same te owoce „dziwią się sobie” ba, nawet często nie przyznają się do pokrewieństwa lub wypierają się swoich korzeni. W tamtych czasach obaj, Balzak i ja, byliśmy przekonani, że wywodzimy się z tego właśnie pnia, choć nie byliśmy do siebie podobni”.
Kazimierz Mikulski to nietuzinkowa postać świata sztuk wizualnych. Do kreowania własnego uniwersum artysta używał nie tylko malarstwa czy rysunku. Zgodnie z duchem epoki sztuki powojennej, awangardowej, stojącej w zdecydowanej opozycji do socrealistycznej doktryny był również pisarzem, scenografem, a nawet reżyserem i aktorem np. w kantorowskim Teatrze Cricot 2. Taka różnorodność twórcza dawała umiarkowaną wolność idei i kreacji pod warunkiem, że była tworzona z czystej artystycznej potrzeby i dla wąskiego grona odbiorców - najczęściej kolegów po pędzlu. Równocześnie zaspokajała potrzeby życiowe, pozwalając pracować w takich rolach jak ilustrator, scenograf, projektant kostiumów teatralnych, szczególnie w przypadku tych artystów, którzy nie zgadzali się z wytycznymi dotyczącymi sztuki l. 50. XX w..
Według relacji kolegów już samo przekroczenie progu pracowni Kazimierza Mikulskiego była jak wejście w inny świat, którą Jerzy Tchórzewski nazwał „surrealistyczną bombonierką”. Charakteryzowała się ona zaciemnionymi oknami, muzyką a przede wszystkim licznymi rekwizytami, które odnajdują się na płótnach malarza. Były to dzwonki i kulki na kolorowych nitkach, rekwizyty teatralne, motyle, drewniane ptaki oraz niezliczone ilości książek. Zapewne stąd też jego pseudonim Balzak zaczerpnięty od nazwiska powieściopisarza Honoré de Balzaka oraz od rzeźby, przedstawiającej francuskiego literata, autorstwa Auguste Rodina - prekursora nowoczesnej rzeźby.
(Cytat za: Jerzy Tchórzewski, Świadectwo oczu. Wspomnienia z lat 1946-1957, Kraków 2006, s. 88-89)
Aukcja
SILENT SELLING
gavel
Data
21 sierpnia 2024 CEST/Warsaw
date_range
Cena wywoławcza
-
Estymacje
39 674 - 46 676 EUR
Wyświetleń: 233 | Ulubione: 0
Aukcja

Rempex

SILENT SELLING
Data
21 sierpnia 2024 CEST/Warsaw
Przebieg licytacji

Licytowane będą wszystkie pozycje

Licytacja na żywo w tej aukcji odbywa się w zewnętrznym serwisie. Aby brać udział w licytacji ustaw limity na wybrane pozycje. Zostaną one przesłane do organizatora aukcji.
Opłata aukcyjna
20.00%
Podbicia
  1
  > 100
  2 000
  > 200
  5 000
  > 500
  10 000
  > 1 000
  20 000
  > 2 000
  50 000
  > 5 000
  100 000
  > 10 000
  200 000
  > 20 000
  500 000
  > 50 000
 
Regulamin
O aukcji
FAQ
O sprzedawcy
Rempex
Kontakt
Dom Aukcyjny Rempex (Sztuka dawna)
room
ul. Karowa 31
00-324 Warszawa
phone
+48 669 222 259
Godziny otwarcia
Poniedziałek
11:00 - 19:00
Wtorek
11:00 - 19:00
Środa
11:00 - 19:00
Czwartek
11:00 - 19:00
Piątek
11:00 - 19:00
Sobota
Zamknięte
Niedziela
Zamknięte
Klienci kupujący dzieła tego artysty kupowali także
keyboard_arrow_up