Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane
114

Urszula Broll, ALIKWOTY - 16, 1962

add Twoja notatka 
Opis pozycji
Estymacje: 5 230 - 6 276 EUR
Dodatkowe opłaty: +5% / 3% Droit de suite
150,0 x 70,0cm - olej, płótno

sygn. na odwr. śr.g.: [znak strzałki do góry] Urszula Broll | „alikwoty-16“ | 150 x 70 | Katowice-62;



na g. listwie krosna l.: 150 x 70, p.: 10 [w kwadracie]



 



Pochodzenie:



Obraz pochodzi z kolekcji Ireneusza Dembowskiego, sekretarza Galerii Krzywe Koło w Warszawie, prowadzonej w latach 1956-1965 przez Mariana Bogusza.



 



♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)



 


Urszula Broll studiowała w katowickiej filii Wydziału Grafiki ASP w Krakowie (obecnie ASP w Katowicach). Dyplom uzyskała w 1955. Jeszcze jako studentka, za pośrednictwem Konrada Swinarskiego, z którym była zaprzyjaźniona, zetknęła się z gronem młodych artystów samodzielnie zgłębiających idee sztuki Władysława Strzemińskiego. W 1953 wraz ze Swinarskim, a także Klaudiuszem Jędrusikiem, Hilarym Krzysztofiakiem, Marią Obrembą, Zdzisławem Stankiem i in. utworzyła Grupę St-53 (nazwa odnosiła się tyleż do nazwiska patrona, co do miejsca powstania grupy - ówczesnego Stalinogrodu). Grupa St-53 była jednym z najważniejszych ośrodków tzw. undergroundu artystycznego w Polsce lat 50. Działała do 1958. Broll uczestniczyła we wszystkich jej wystawach. W latach 50. brała też udział w II i III Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (1957 i 1959) oraz w Wystawie Malarstwa w XV-lecie PRL, Muzeum Narodowe, Warszawa 1961. Uczestniczyła także w dwóch edycjach Sympozjum „Złotego Grona“ w Zielonej Górze (1971 i 1977) i w innych wystawach zbiorowych. Jej prace z lat 50. ewoluowały od przedstawień figuralnych, stopniowo coraz bardziej zgeometryzowanych i syntetycznych, do abstrakcji, nawiązującej wprost do Strzemińskiego (cykl „Powidoki“). Od końca lat 60. artystka zainteresowała się taszyzmem i malarstwem materii, tworząc kompozycje fakturowe, z użyciem niestandardowych materiałów, jak lakiery, piasek itp. W końcu lat 60. stowarzyszyła się z grupą Oneiron, powstałą w Katowicach w kręgu artystów inspirujących się filozofią buddyzmu. W jej skład wchodzili m.in. Henryk Waniek i ówczesny mąż artystki, Andrzej Urbanowicz (stąd znana jest też pod nazwiskiem Broll-Urbanowicz). Głównym wątkiem twórczości artystki w tym czasie były akwarele. Nawiązywała w nich do systemów znaków i symboli religii buddyjskiej oraz teorii archetypów Carla Gustava Junga, transponując je w indywidualne kompozycje przenikających się kolorystycznych stref, mandali itp. Od 1983 artystka mieszka w okolicach Jeleniej Góry. Tworzy nastrojowe pejzaże, ukazujące zamglone, odległe pasma górskie. Prace z tego okresu prezentowała m. in. na wystawach: „Medytacje i Sztuka“, Kraków 1989, „Wspaniały Krajobraz. Artyści i kolonie artystyczne w Karkonoszach w XX wieku“, Jelenia Góra - Wrocław - Berlin - Ratingen - Hösel - Görlitz, 1999-2000.

Aukcja
Aukcja Sztuki Współczesnej
gavel
Data
16 października 2022 CEST/Warsaw
date_range
Cena wywoławcza
4 184 EUR
Estymacje
5 230 - 6 276 EUR
Cena sprzedaży
brak ofert
Pozycja nie jest już dostępna
Wyświetleń: 74 | Ulubione: 2
Aukcja

Agra-Art

Aukcja Sztuki Współczesnej
Data
16 października 2022 CEST/Warsaw
Przebieg licytacji

Licytowane będą wszystkie pozycje

Opłata aukcyjna
20.00%
OneBid nie pobiera dodatkowych opłat za licytację.
Podbicia
  1
  > 100
  5 000
  > 500
  10 000
  > 1 000
  100 000
  > 2 000
  200 000
  > 5 000
  500 000
  > 10 000
 
Regulamin
O aukcji
FAQ
O sprzedawcy
Agra-Art
Kontakt
Agra-Art SA
room
Wilcza 70
00-670 Warszawa
phone
+48 22 625 08 08
+48 22 745 10 20
Godziny otwarcia
Poniedziałek
11:00 - 18:00
Wtorek
11:00 - 18:00
Środa
11:00 - 18:00
Czwartek
11:00 - 18:00
Piątek
11:00 - 18:00
Sobota
11:00 - 15:00
Niedziela
Zamknięte
Klienci kupujący dzieła tego artysty kupowali także
keyboard_arrow_up