Wymiary: 128 x 87,5 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'WOJCIECH FANGOR BLACK 4 | 1959'
na odwrociu wskazówka montażowa oraz papierowa nalepka z Gres Gallery i The Museum of Modern Art w Nowym Jorku
Pochodzenie
Gres Gallery, Waszyngton, Stany Zjednoczone
kolekcja Alberta i Very List, Nowy Jork, Stany Zjednoczone
Sotheby's, Nowy Jork, Stany Zjednoczone
kolekcja prywatna, Polska
DESA Unicum, 2016
kolekcja prywatna, Warszawa
Wystawiany
„15 Polish Painters”, Museum of Modern Art, Nowy Jork, 1961 (później Pittsburg, Carnegie Institute, 1961; Minneapolis, Minneapolis Institute of Arts, 1961; St. Louis, Washington University, 1961; Utica Munson, William Proctor Institute, 1962; Montreal, Museum of Fine Arts, 1962; Ottawa, The National Gallery of Canada, 1962)
Wojciech Fangor. Przestrzeń jako gra, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków, 20.10.2012-20.01.2013
Literatura
15 Polish Painters, katalog wystawy, Museum of Modern Art, Nowy Jork 1961, s. 20 (il.), s. 58, poz. kat. 12
Fangor. Color and Space, [red.] Magdalena Dabrowski, Mediolan 2018, s. 54 (il.), poz. kat. 34 s. 216
Biogram
W czasie okupacji studiował prywatnie u Tadeusza Pruszkowskiego i Felicjana Szczęsnego Kowarskiego. Uzyskał dyplom w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych w 1946. Na festiwal Młodzieży i Studentów w Warszawie wraz z Henrykiem Tomaszewskim zaprojektował dekorację przestrzenną w plenerze. Odtąd prace malarskie były realizowane w relacji do przestrzeni poza obrazem - jak w słynnym “Studium przestrzeni" z 1958 roku, poprzedzającym światowe realizacje environments. Instalacje malarskie z lat 50. i 60., złożone z kolorowych kontrastujących kręgów i fal, dotykały problemów optycznych i były bliskie sztuce op-art. Ukoronowaniem tego okresu była indywidualna wystawa w Guggenheim Museum w Nowym Jorku (1970). Prowadził działalność pedagogiczną na uniwersytetach w Anglii i USA. Jego prace znajdują się w największych kolekcjach na świecie.