Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane
74

Zdzisław BEKSIŃSKI (1929 Sanok - 2005 Warszawa), Z5, 1997 r.

add Twoja notatka 
Opis pozycji
Dodatkowe opłaty: +5% / 3% Droit de suite
olej, płyta; 132 x 98 cm;
sygn. i dat. na odwrocie: BEKSIŃSKI / 1997, napis „Z5” (w prostokącie) oraz nalepka z instrukcją przechowywania i transportowania obrazu (autorskie wskazówki Beksińskiego).
Wystawiany i reprodukowany:

1. Muzeum Zdzisława Beksińskiego, Sala 13. Obrazy. Lata 1995-2005 (muzeum prowadzone przez Piotra Dmochowskiego na www:
http://www.beksinski.dmochowskigallery.net/galeria_karta.php?artist=13&picture=417 );

2. Wiesław Banach, Zdzisław Beksiński 1929 - 2005 ,Bosz Olszanica 2016, str. 89;

3. Zdzisław Beksiński (4), W. Banach (wstęp) wyd. Bosz Olszanica 2017 r, s. 119;

4. Wiesław Ochman (wstęp), Beksiński. Malarstwo/painting, Bosz Olszanica 2019, s. 47;

5. Wiesław Banach, Zdzisław Beksiński 1929 - 2005 ,Bosz Olszanica 2021 , str. 155;


„Obrazy nie mają charakteru postulatu. Mają po prostu charakter estetyczny. Mogą się podobać bądź nie. To wszystko co od siebie umiem powiedzieć”.

Z. Beksiński, „Rozmowy wyobraźni” (rozm. przeprowadzona przez J. Ślubowskiego „V.I.P”, nr 12, grudzień 2002.


„Beksiński`s powerfully unique paintings are such I have never before seen"

Hans Rudolf Giger, 1998 r. (cytat pochodzi z okładki albumu The Fantastic Art Of Beksiński. (wyd. Morfeus International).
H.R. Ginger – autor scenografii Obcy – 8 pasażer Nostromo


Prezentowany obraz powstał w 1997 roku. Zdaniem Beksińskiego to właśnie lata 90-te były jego najlepszym okresem twórczości: „Artysta bardzo często mawiał, że sam dla siebie stał się konkurencją – mając na myśli czas okres fantastyczny tak lubiany przez widzów, choć mimo wielu świetnych realizacji znacznie słabszy niż czas od lat 90-tych po ostatnie ukończone dzieło w dniu tragicznej śmierci (21 lutego 2005 r.)”
cyt za: Wiesław Banach, Zdzisław Beksiński (4), wyd. Bosz Olszanica 2017 r, s. 10).
Czas powstania obrazu 1997 wyprzedza rok śmierci ukochanej żony i matki. Został namalowany w okresie zerwania stosunków z Piotrem Dmochowskim, stąd też wydaje się być uwolnionym dziełem od nacisków terminów i wyboru tematyki obrazów przez marszanda na Beksińskiego. Jak pisał Zdzisław do Dmochowskiego tuż przed Wigilią 1995 r.: „Twoje jątrzące listy wyprowadzają mnie z równowagi na długie dni
z potrzebnej do pracy równowagi, w związku z czym od dnia dzisiejszego proszę byś się ze mną przestał kontaktować, bo listy zostaną zwrócone bez otwierania” . I kontakt się urwał do 1999 r.

(źródło: Magdalena Grzebałkowska, Beksińscy, Portret podwójny (Kraków wyd, Znak 2016, s.330).



Aukcja
AUKCJA DZIEŁ SZTUKI
gavel
Data
29 maja 2022 CEST/Warsaw
date_range
Cena wywoławcza
81 407 EUR
Cena sprzedaży
Sprzedaż warunkowa
120 825 EUR
Cena końcowa bez opłaty aukcyjnej
100 688 EUR
Przebicie
148%
Wyświetleń: 371 | Ulubione: 4
Aukcja

Warszawski Dom Aukcyjny

AUKCJA DZIEŁ SZTUKI
Data
29 maja 2022 CEST/Warsaw
Przebieg licytacji

Licytowane będą wszystkie pozycje

Opłata aukcyjna
20.00%
OneBid nie pobiera dodatkowych opłat za licytację.
Podbicia
  1
  > 100
  2 000
  > 200
  5 000
  > 500
  10 000
  > 1 000
  20 000
  > 2 000
  50 000
  > 5 000
  100 000
  > 10 000
 
Regulamin
O aukcji
FAQ
O sprzedawcy
Warszawski Dom Aukcyjny
Kontakt
Warszawski Dom Aukcyjny Piotr Mrowiec
room
ul. Wilcza 69
00-679 Warszawa
phone
+48 609 444 555
Klienci kupujący dzieła tego artysty kupowali także
keyboard_arrow_up