Jedno z największych arcydzieł monetarnych czasów Zygmunta III.
Efektowna, szeroka, gdańska donatywa autorstwa wybitnego medaliera - Samuela Ammona. Medaliera, który działał artystycznie zaledwie około 8 lat, a jedną z jego najsłynniejszych prac były stemple do studukatówki.
Urodził się w roku 1591, a o jego zatrudnieniu w mennicy gdańskiej Marian Gumowski pisał tak:
„...został
zaangażowany przez Daniela Clüwera w 1613 roku najpóźniej... bardzo
prędko tak się wyrobił, że uznany został za pierwszorzędnego artystę...
pozwolono mu wyjątkowo kłaść inicjały swego imienia i nazwiska, literki
SA, na stemplu monetarnym... prawo do inicjałów przysługiwało
dotychczas jedynie kierownikowi mennicy, przeto przywilej ten udzielony
Ammonowi był rzeczą niebywałą i charakteryzuje najlepiej jego stanowisko
w mennicy jako artysty, który z racji swego talentu cieszył się dużymi
względami…”
W roku 1614 stworzył m.in. to dzieło!
Zrealizował on wówczas stemple do trzech nominałów złotych monet: pojedynczego dukata i donatyw 5-cio i 10-cio dukatowych. 10 dukatów, ze względu na swój rozmiar i znaczną szerokość stempla, dało artyście największe możliwości rozwinięcia swojego niesamowitego kunsztu ze wszystkich nominałów tej emisji. Widoczny jest on w pięknych detalach królewskiego popiersia, konsoli herbu Gdańska, czy cudownych niuansach jak mniejsze niż pół milimetra (!) ukryte daty, czy inicjały.
10 dukatów jest też pozycją dużej rzadkości. Niewspółmiernie rzadszą w porównaniu do stosunkowo powszechnych emisji odbitych stemplem 5-dukatówki.
Ta jest bardzo ładnym stanie zachowania, jak na tak duży numizmat. Dobry relief. Zachowany bardzo rzadko spotykany naturalny, menniczy połysk. Na awersie głównie między literami otokowymi i w zakamarkach reliefu, ale na rewersie również na zdecydowanej większości tła, co jest bardzo rzadkie w przypadku dużych, szerokich sztuk 10-dukatowych.
Znakomita pozycja.
Moneta z proweniencją z dwóch wybitnych kolekcji - M. Frankiewicza (sprzedawanej w 1930 roku) i Anthonego J. Taraszki (sprzedawanej w Nowym Yorku, gdzie została również wyróżniona w katalogu).
Złoto, średnica 47,5 mm, waga 35,13 g
Awers: popiersie króla w koronie, kryzie i zbroi okrytej płaszczem spiętym broszą (z inicjałami AVHK), z orderem Złotego Runa. W naramiennik wkomponowane małe inicjały S-A, pod popiersiem data 1613. W otoku tytulatura królewska.
Rewers: dwa lwy podtrzymujące owalny
kartusz miejski, stojący na bogato zdobionej konsoli. Nad tarczą głowa
anioła ze skrzydłami. Na krzyżach umieszczone napisy odwołujące się do
cnót: CHARITAS i VERITAS oraz IVSTITIA i HONOR. Na belce konsoli napisy
SAPIENTIA i CONCORDIA, pod nimi data 16-14. U dołu konsoli znak menniczy
- łapa niedźwiedzia - i inicjały D-C (Daniela Klüwera). Nad konsolą
inicjały S-A, pod nią mikrodata 1614 (wysokość ~ 0,3 mm!). Nad tarczą z
herbem Gdańska inicjały SA i SB. U góry piękny kartusz z aniołkami.