Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane

Artysta NIEZNANY, "Św. Florian", ok. poł. XVIII w.

add Twoja notatka 
Opis pozycji
autor nieznany, uczeń Pinzla (?), krąg szkoły lwowskiej,
drewno lipowe, polichromowane, złocone, wydrążone odwrocie,
wym.: 110 x 60 x 40 cm,
stan zachowania: pióro hełmu zrekonstruowane, palec wskazujący prawej dłoni zrekonstruowany, brak małego palca lewej dłoni.
Rzeźba po konserwacji, w załączeniu szczegółowa dokumentacja konserwatorska z 1994, wykonawcy: Monika Bogdanowska, Andrzej Tekielak, Anna Strużyńska, rzeczoznawcy: prof. Marian Paciorek, Rzeczoznawca MKiS ds. Konserwacji Rzeźby Polichromowanej, Maria Dayczak-Damasiewicz, Piotr Krasny.
Rzeźba ze zbiorów Henryka Bednarskiego (1907-1991), wybitnego lwowskiego kolekcjonera i bibliofila, autora tekstów z zakresu sztuki, architektury i archeologii, po wojnie zamieszkałego w Krakowie. W katalogu kolekcjonera poz. nr 40.

Autorzy dokumentacji konserwatorskiej w części "Opis stylistyczny" dostrzegają ogromny talent twórcy rzeźb św. Floriana i św. Wacława. Cechy znakomitego warsztatu w ich opinii są nieco bardziej widoczne w przedstawieniu św. Floriana, doskonała znajomość anatomii, bogactwo i precyzja wykonania draperii, mogą świadczyć, iż rzeźba św. Floriana jest zapewne w całości dziełem autorskim, a św. Wacława, poza ogólną koncepcją, stanowi dzieło warsztatowe. "Stwierdzono ogromne podobieństwo przedstawienia św. Floriana z posągiem św. Jerzego zdobiącym fasadę św. Jura we Lwowie oraz z bozzettem do tego przedstawienia. Ich twórcą był Pinzel i powstały w latach 1751-61(?) Ponadto układ postaci św. Floriana, rozwiany płaszcz z charakterystycznym dla Pinzla tzw. ogonem, bogato opracowane włosy, a także sposób wyrzeźbienia twarzy i rodzaj podstawy w formie skał, pozwalają łączyć tę rzeźbę z anonimowym uczniem Pinzla. Uczeń ten, nieznany z nazwiska jest autorem ambony w kościele w Przemyślu (il. w zał.), rzeźby Matki Boskiej z Tarnopola oraz rzeźb zakonników - obecnie znajdujących się w Muzeum Diecezjalnym w Przemyślu (?) Autorem hipotezy dotyczącej autorstwa obu obiektów jest historyk sztuki mgr Piotr Krasny." (Fragment z części: "Opis inwentaryzacyjny - problem autorstwa").
Niewiele zdołano ustalić na temat historii rzeźb. "Historia rzeźb nie jest znana. Podejmując próbę określenia autorstwa można domniemywać o ich pochodzeniu z klasztoru karmelitów w Przemyślu. Z pewnych względów wydaje się też słuszne przypuszczenie o ich pierwotnym usytuowaniu na niewielkim ołtarzu w kaplicy pałacowej. Zastanawia bowiem fakt ich bardzo dobrego stanu zachowania, świadczący o dbałości i opiece ich kolejnych właścicieli." (fragment z części: "Historia obiektów na podstawie materiałów źródłowych oraz na podstawie badań obiektu"). Program prac konserwatorskich zakładał ograniczenie ingerencji w obiekty, aby zachować ich charakterystyczne zniszczenia, świadczące o historii i autentyzmie. Na życzenie właściciela obiektów wykonano rekonstrukcję brakujących form rzeźbiarskich palców.






Aukcja
AUKCJA NR 231 MALARSTWO, GRAFIKA, RZEŹBA, RZEMIOSŁO ARTYSTYCZNE
gavel
Data
31 maja 2025 CEST/Warsaw
date_range
Cena wywoławcza
7 092 EUR
info Pozycja nie została sprzedana i może być wciąż dostępna. Jeśli chcesz ją kupić, wyślij zapytanie o możliwość sprzedaży i aktualną cenę.
Wyświetleń: 143 | Ulubione: 1
Aukcja

DESA Katowice

AUKCJA NR 231 MALARSTWO, GRAFIKA, RZEŹBA, RZEMIOSŁO ARTYSTYCZNE
Data
31 maja 2025 CEST/Warsaw
Przebieg licytacji

Licytowane będą wszystkie pozycje

Opłata aukcyjna
20.00%
OneBid nie pobiera dodatkowych opłat za licytację.
Podbicia
  1
  > 10
  200
  > 20
  500
  > 50
  1 000
  > 100
  2 000
  > 200
  5 000
  > 500
  10 000
  > 1 000
 
Regulamin
O aukcji
FAQ
O sprzedawcy
DESA Katowice
Kontakt
DESA Dom Aukukcyjny - Katowice
room
ul. Mariacka 5
40-014 Katowice
phone
+48 519 564 625
Płatność
Przelew bankowy: PLN
Zobacz podobne
keyboard_arrow_up
Centrum pomocy open_in_new