Dangerous Cliffs, technika budowania z płatów gliny, wypał w piecu sodowym opalanym drewnem, materiał: kamionka, wym.: 45 x 36 x 10cm, niesygn., 2020 rok, rzeźba składa się z dwóch elementów
ARTYSTKA O RZEŹBIE:
Rzeźby ceramiczne „Dangerous Cliffs” i „Dark Waters” należą do cyklu prac zainicjowanych podczas pobytu w Danii, pt. „Cold Horizon”. Większośd prac z serii „Cold Horizon” została wykonana w porcelanie i kamionce, a następnie wypalona w piecu sodowym opalanym drewnem. Mają przypominad zimne, wyimaginowane góry, lodowce i krajobrazy, a także napotykane na wybrzeżu klify, fragmenty skał. Tak niewiele pozostało z tych dziewiczych, niezmienionych krajobrazów na świecie. Ważną częścią tej serii jest faktura inspirowana powierzchnią wody - morzem, jeziorami i oceanem, wyglądającymi inaczej w różnych porach dnia i porach roku. Migocząca w promieniach porannego słooca, ciemna w zimne i mroczne miesiące zimowe. Jak na ironię, krajobrazy „Cold Horizon” zostały wypalone w najwyższej możliwej temperaturze 1350°C. Ceramikę nieposzkliwioną wypala się w piecu przez 17-30h w zależności od wielkości pieca.
BIO ARTYSTKI:
Katarzyna Miściur urodzona w 1987 roku w Lidzbarku Warmińskim. W 2007 roku ukooczyła Liceum Plastyczne w Olsztynie.
Katarzyna jest absolwentką Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. W 2012 roku uzyskała tytuł magistra sztuki w Pracowni Projektowania Ceramiki Artystycznej, pod kierunkiem prof. Grażyny Płocicy oraz w Pracowni Projektowania Ceramiki Użytkowej pod kierunkiem prof. Lidii Kupczynskiej-Jankowiak. W 2016 roku obroniła dyplom magisterski kierunku Restauracja i Rekonstrukcja Ceramiki i Szkła w pracowni Konserwacji i Restauracji Ceramiki, prowadzonej przez dr Marię Gąsior.
W 2010 studiowała sztukę na Uniwersytecie w Porto, w Portugalii.
Od lipca 2019 roku pracuje na stanowisku Kierownika Pracowni Ceramicznej w Guldagergaard International Ceramic Research Center w Danii.
Dorastanie na gospodarstwie rolnym rodziców, otoczonym wzgórzami, polami i lasami, wpłynęło na jej życie i sztukę poprzez głębokie, szczególne połączenie z naturą. Co istotne, Katarzyna uważa, że materiał ceramiczny jest najbardziej związany z naturą.
Jej ulubioną techniką jest budowanie z płatów gliny. Używając płatów tak cienkich, jak tylko to jest możliwe, sprawia że jej prace są niebywale lekkie i delikatne – ale nie kruche. Uwielbia struktury i faktury – przy bliższym spojrzeniu, można dostrzec w jej pracach niezwykle subtelne detale. Inspirację czerpie z natury, analizując napotkane podczas podróży i spacerów otoczenie.
Jej nową serię prac pt. „Cold Horizon” zainspirowały duoskie krajobrazy, głęboko związane z wodą, plażą, gliną nadmorską, fakturami klifów i powierzchni wody oraz zimną, skandynawską aurą.
Drugą istotną serią prac tworzonych przez Katarzynę, jest seria „Tkanka Miejska” której początek jest związany z jej podróżą do Portugalii. „Tkanka miejska” jest odpowiedzią na problemy oddziaływania człowieka na środowisko naturalne.