wełna na osnowie lnianej, tkany ręcznie; 51,8 x 131,5 (150 cm z frędzlami)
Analogiczny obiekt reprodukowany w: Maria Bujakowa. Rzeczy piękne, Muzeum Śląska Opolskiego, 2021, s. 92-93
Maria Bujakowa, właśc. Maria Janina Zofia Łomnicka-Bujakowa (ur. 12 maja 1901 w Kołomyi, zm. 22 stycznia 1985 w Kościelisku) – polska artystka specjalizująca się w tkaninie artystycznej, pedagog i organizatorka tkactwa i szkolnictwa artystycznego na Podhalu.
Urodziła się 12 maja 1901 w Kołomyi, w rodzinie Jarosława Ludomira Łomnickiego i Zofii z Wasungów. Mieszkała we Lwowie w latach 1904–1934. Od 16 czerwca 1934 była żoną Jakuba Bujaka. Po zamążpójściu przeniosła się do Warszawy. W 1935 urodziła córkę Magdalenę, w 1938 syna Łukasza.
Podczas II wojny światowej początkowo, razem dwójką swoich dzieci, przebywała we Lwowie, od 1943 u rodziny męża na podtarnowskiej wsi. O śmierci męża, który zginął w lipcu 1945 podczas górskiej wyprawy w Kornwalii, dowiedziała się po kilku miesiącach.
Od 1912 uczyła się w 8-letnim prywatnym gimnazjum żeńskim im. Juliusza Słowackiego. W 1919, po śmierci matki, zajęła się dwójką młodszych braci, Zbigniewem i Adamem. Po maturze zdanej w 1921 od 1923 podjęła naukę na Wydziale Przemysłu Artystycznego Państwowej Szkoły Technicznej we Lwowie, kończąc ją w 1927. Początkowo była wolną słuchaczką, a w 1925 zapisała się na studia. W 1926 uczyła się barwienia tkaniny w laboratorium barwierskim Izby Handlowej i Przemysłowej we Lwowie. W tym samym roku uczęszczała na roczny kurs w Kunstgewerbeschule w Wiedniu. Dyplom ASP w Warszawie uzupełniła w zakresie tkaniny unikatowej w 1961.
Lwowski uniwersytet, na którym studiowała pod okiem Kazimierza Sichulskiego, to miejsce, w którym zainteresowała się tkaniną artystyczną, zwłaszcza kilimami. W 1926 po powrocie z Wiednia Bujakowa pracowała w zakładzie kilimkarskim prowadzonym przez Irenę Petzold-Dawidową. Projektowała tkaniny oraz barwiła wełnę. Jej prace były wysoko ocenianie pod kątem walorów artystycznych, pomysłowości i jakości wykonania. Od 1926 organizowała również warsztaty szkolne oraz uczyła rysunku, koronkarstwa, hafciarstwa i krawiectwa. Najpierw w takim charakterze pracowała w Państwowej Szkole Zawodowej Żeńskiej we Lwowie, a od 1932 również w Publicznej Szkole Dokształcającej Zawodowej. Jednocześnie realizowała zlecenia oraz projektowała tkaniny i grafikę użytkową. Od 1930 współpracowała ze Spółdzielnią Artystów „Ład”.
W 1935 zaczęła pracę w Państwowej Szkole Przemysłowej Żeńskiej w Warszawie. Dodatkowo w latach 1934–1937 była kierowniczką artystyczną Spółdzielni Pracy Absolwentek Szkół Rękodzielniczych „Inicjatywa”. Opiekowała się praktykami i pracami hafciarskimi. W latach 1937–1939 była kierowniczką Państwowego Liceum Krawieckiego w Warszawie. W Warszawie kontynuowała współpracę ze spółdzielnią „Ład”. Jako jej członkini projektowała tkaniny, kilimy, dywany i gobeliny. W 1936 jej prace pokazano na wystawie „Sztuka wnętrza” w Instytucie Propagandy Sztuki w Warszawie. Nadzorowała też przygotowanie trzyczęściowej tkaniny Jan III Sobieski zaprojektowanej przez Mieczysława Szymanowskiego w ramach konkursu na tkaninę na Międzynarodową Wystawę w Paryżu w 1937. Dzieło zdobyło Grand Prix. Pracę zawodową kontynuowała w czasie II wojny światowej we Lwowie.
Po wojnie osiadła w Zakopanem. Została zaproszona do miejscowej otwarcia spółdzielni „Ład”. Przeprowadziła się w sierpniu 1945. Była nauczycielką, a w latach 1946–1969 dyrektorką Zakopiańskiej Szkoły Koronkarskiej, przekształconej w 1962 w Technikum Tkactwa Artystycznego im. Heleny Modrzejewskiej. Jej liczne kontakty pozwolił młodzieży na przygotowanie do zawodu i praktyki. W 1962 założyła eksperymentalne Technikum Tkactwa Artystycznego. Od 1945 projektowała dla Wydziału Przemysłu Artystycznego Gminnej Spółdzielni „Samopomoc Chłopska” w Zakopanem. W latach 1946–1984 była związana z Zakopiańskimi Zakładami Wzorcowymi nadzorowanych przez Cepelię jako kierowniczka artystyczna działu tkactwa i hafciarstwa. W 1950, kiedy zakłady włączono do spółdzielni, Bujakowa objęła nadzór nad zespołem tkaczek. W 1959 została konsultantką i projektantką w spółdzielni. Początkowo w projektowaniu tkanin współpracowała z innymi artystami, np. Michałem Byliną (Olimpiada, 1948) i Tadeuszem Brzozowskim (Biegacze, z 1955; Olifant, 1957). Od lat 60. XX wieku tworzyła indywidualne prace. Dominowały w nich kolor i haft wełną lub lnem. Tworzyła hafty, koronki i unikatowe tkaniny – np. monumentalne haftowane makaty i kilimy, w których wykorzystywała regionalne podhalańskie wzory.
Zmarła 22 stycznia 1985 w Kościelisku. Została pochowana na Cmentarzu Zasłużonych na Pęksowym Brzyzku w Zakopanem.
Otrzymała wiele nagród artystycznych i państwowych, m.in. Nagrodę Ministra Kultury i Sztuki I st. za całokształt działalności (1968) i wyróżnienie Polskiego Komitetu Olimpijskiego w konkursie „Wawrzyn Olimpijski” za tkaniny o tematyce sportowej (1969).
W dniach 19 marca–31 lipca 2022 w Muzeum Śląska Opolskiego zaprezentowano wystawę prac Marii Bujakowej pod hasłem Rzeczy piękne. Tkaniny Marii Bujakowej. Pokazano kilimy i tkaniny oraz projekty artystki. Ukazała się książka Maria Bujakowa. Rzeczy Piękne pod redakcją Bogny Szafraniec. (wikipedia)
Ostatnio oglądane
Zaloguj się aby zobaczyć listę pozycji
Ulubione
Zaloguj się aby zobaczyć listę pozycji