Pesquisa avançada Pesquisa avançada

WarsawByArt 2019

Już po raz trzeci spotykamy się podczas WarsawByArt, cyklicznego wydarzenia kulturalnego, które powstało z inicjatywy właścicieli i kuratorów warszawskich galerii sztuki.

W wydarzeniu biorą udział zarówno galerie prywatne jak i te o charakterze społecznym, a także instytucje związane z życiem kulturalnym stolicy. Wspólnym celem jest szeroko pojęta promocja sztuki współczesnej oraz budowanie wizerunku Warszawy jako metropolii bogatej kulturowo oraz wzmacnianie jej konkurencyjności w Europie.

Podczas weekendu 20–22 września 2019 galerie: Agra Art NOVA, Apteka Sztuki, Galeria aTAK, Austriackie Forum Kultury, CPK Praga Południe, Ether, Fundacja Skarbnica Sztuki, Grafiki i Plakatu, Galeria TEST, Grafiteria, Korekta, Milano, Piękna Gallery, Pragaleria, PROM Kultury Saska Kępa, Węgierski Instytut Kultury im. Balassiego, Wejman Gallery i T3 - otwarte będę w godzinach 11–21, a każda z nich, oprócz wystaw, zaoferuje gościom spotkania z artystami, kuratorami i właścicielami a także wydarzenia specjalne, takie jak: wernisaże, happeningi, pokazy, projekcje filmów i dyskusje panelowe.

W ramach tegorocznej edycji, 21 września o godzinie 11.00, w Pałacu na Wyspie, odbędzie się panel dyskusyjny zatytułowany „Collecting as National Matter”. Spotkanie realizowane jest pod patronatem Łazienek Królewskich.

Otwarcie uświetni obecność i przemówienie inauguracyjne Ministra Kultury Szwajcarii Yves'a Fischera. Udział w dyskusji potwierdziła Dyrektor Bénédicte Bouton, zarządzająca Kolekcją Banku Belfius z Belgii. Wystąpią również – kolekcjoner, Krzysztof Musiał i Paweł Kowalewski – artysta, założyciel legendarnej Gruppy, ikona polskiej sztuki lat 80.

Cenną wiedzą podzielą się także: Marianna Otmianowska – Zastępca dyrektora Muzeum Łazienki Królewskie i Lidia Stefanowska – Dyrektor Zbiorów Bankowych, która jest pomysłodawcą modelu działania Kolekcji Sztuki PKO Banku Polskiego. Tematem przewodnim spotkania jest kolekcjonerstwo i odpowiedzialność państwa w kwestii obejmowania protektoratem kolekcji i ich wspierania.

WarsawByArt w swoim założeniu jest projektem otwartym i osiągnął cel, którym było wpisanie się w stały kalendarz imprez kulturalnych Warszawy - podkreśla Katarzyna Haber, kuratorka i pomysłodawczyni WarsawByArt.

www.warsawbyart.com | www.facebook.com/WarsawByArt

WYSTAWY WarsawByArt 2019

Agra Art Nova

Agnieszka Zawisza, Rechot żab, 2019, olej i akryl na płótnie, 140 x 160 cm

Agra Art Nova

W dżungli / In the Jungle | WarsawByArt 2019

Wystawa przenosi nas do gorącego lasu tropikalnego, w bujne korony drzew i stawia nas oko w oko z wielkimi pytonami tygrysimi. Bujne trawy, olbrzymie, wijące się węże i utkane z liści płótna doskonale oddadzą dynamikę i tajemniczość dzikiej natury. W wystawie biorą udział: Aleksandra Brodzińska, Chang Bui, Zuza Gaszyńska, Magdalena Giesek, Kamil Jakóbczak, Zuzanna Jankowska, Bartek Jarmoliński, Paweł Kałużyński, Lech Kolasiński, Juliusz Kosin, Patrycja Kruszyńska-Mikulska, Katarzyna, Kukuła, Filip Moszant, Agnieszka Potrzebnicka, Marta Puchałowska, Andrzej, Roszczak, Joanna Roszkowska, Natalia Rybka, Margarita Staszulonek, Anna Szczurek, Magdalena Szilke, Monika Talarek, Agnieszka Zabrodzka, Agnieszka Zawisza.

Wystawa czynna do 30.09.2019

Galeria Apteka Sztuki

AntÓnio Melo, Performance 11, 2018, technika mieszana, 28 x 20 cm

Galeria Apteka Sztuki

Zachodni / Westward | WarsawByArt 2019

Wystawa prezentuje pięciu artystów Galerii Monumental w Lizbonie, działającej od 1986 roku. Wśród nich znaleźli się malarze, graficy oraz fotograf: Luís Brilhante, António Melo, Manuel San-Payo, Mimi Tavares, Alexandre Simões. W sposób przekrojowy zaprezentowane zostaną zainteresowania i kierunki sztuki portugalskiej.

Wystawa czynna do 17.10.2019

Galeria aTAK

Stanisław Baj, Rzeka Bug, 2018, olej na płótnie, 110 x 170 cm

Galeria aTAK

Stanisław Baj – Światło i woda / Light and Water | WarsawByArt 2019

Wystawa prezentuje cykle malarskie wybitnego artysty, na których płynącą wodę Bugu Stanisław Baj przenosi jakby w inny wymiar. Wiodącym nurtem rzeki staje się bowiem światło, to rzeczywiste i to bijące już własnym, chciałoby się powiedzieć mistycznym blaskiem. Fascynacja artysty światłem oddala od siebie brzegi Bugu, rzeka staje się w coraz większym stopniu abstrakcyjnym tworem, platformą dla świetlistych nawarstwień, areną gry jasnego z ciemnym, ducha z materią.

Wystawa czynna do 31.12.2019

Austriackie Forum Kultury

Maess Anand, Studium, 2019, marker i długopis na papierze, 60 x 42 cm

Austriackie Forum Kultury

Widząc dźwięki, czując wolność / Seeing Sounds, Feeling Freedom | WarsawByArt 2019

Wystawa stanowi hołd wizualny dla festiwalu Warszawska Jesień, jednego z najważniejszych festiwali muzyki współczesnej w Europie. Prezentowane prace nie ilustrują muzyki a odnoszą się do dźwięku na bardziej abstrakcyjnym poziomie. Wideo Freedom is Fragments austriackiego duetu Ruth Anderwald + Leonhard Grond opowiada o wolności, improwizacji i czasie w muzyce. Obrazy Maess Anand to w pełni wizualne podejście do muzyki Witolda Lutosławskiego – kompozytora, który jest bardzo bliski jej praktyce artystycznej i muzycznej wrażliwości. Wystawa jest częścią Festiwalu Warszawska Jesień.

Wystawa czynna do 5.11.2019

Centrum Promocji Kultury Praga Południe

Eugeniusz Gerlach, Trzy akty, 2012, olej na płótnie, 116 x 100 cm

Centrum Promocji Kultury Praga Południe

Eugeniusz Gerlach – Akty / Acts | WarsawByArt 2019

Malarstwo Eugeniusza Gerlacha zanurzone jest głęboko w poszukiwaniach artystycznych europejskiej i polskiej awangardy z pierwszych dekad XX wieku. Stanowi w pełni autonomiczną i oryginalną wypowiedź artysty, która zdaje się być przede wszystkim pretekstem do kreowania dyskursu pomiędzy malarskimi wartościami, środkami, celami. Wystawa ta dobitnie potwierdza, że sztuka to obszar, w którym klasyczne operowanie tabliczką mnożenia nie musi przynosić wyników do jakich jesteśmy przyzwyczajeni, terenem gdzie paradoks jest piękny i interesujący.

Wystawa czynna do 9.10.2019

Galeria Ether

Jan Astner, Tranquilidad D, akryl na płótnie, 150 x 110 cm

Galeria Ether

Jan Astner – Spokój / Tranquilidad | WarsawByArt 2019

Tranquilidad to po hiszpańsku „spokój”, „spokój ducha”, „harmonia”. Niedawno odkryto czwarty stan świadomości, który objawia się zwiększoną intensywnością fal alfa w centralnej i przedniej części mózgu. Stan ten nazwano transcendentalnym, ponieważ daje on poczucie wewnętrznej harmonii. Jan Astner wprowadza nas w świat unoszących się w przestrzeni przezroczystych szali o wyciszonych, gazowych barwach. Dokonuje się w nim zmysłowa synestezja. Barwy pachną cynamonem, gałką muszkatołową, skórką pomarańczową. Widz z przyjemnością zanurza się w kontemplacji, dopowiadając sobie obrazy jakie utkała jego własna wyobraźnia.

Wystawa czynna do 31.10.2019

Fundacja Skarbnica Sztuki

Władysław Popielarczyk, Życie, 1972, olej na płótnie, 77 x 52 cm

Fundacja Skarbnica Sztuki

Popielarczyk – Kontynuacja / Continuation | WarsawByArt 2019

Obrazy Władysława Popielarczyka, którego apogeum twórczości przypadło na ostatnią tercję XX wieku, Skarbnica Sztuki prezentowała już w 2019 roku, podczas zorganizowanej we współpracy z Wolskim Centrum Kultury symultanicznej wystawy „Pierwsi Barbakańczycy”. Od tego czasu nasza kolekcja dzieł artysty znacznie się powiększyła. Tym razem jednak, oprócz, przekroju jego twórczości, zaprezentujemy także obrazy córki – Barbary Popielarczyk-Daszewskiej oraz wnuczki – Dominiki Daszewskiej. Będzie to więc „kontynuacja” w dwojakim sensie. Co więcej, o malarstwie dziadka i kultywowaniu sztuki w rodzinie, opowie gościom wnuczka artysty (oprowadzanie kuratorskie).

Wystawa czynna do 18.10.2019

Galeria Grafiki i Plakatu

Maciej Sieńczyk, Sabat (Dąb Czarownic) – ilustracja do książki „Zemsta Jeżozwierza", 2019, fine art print, nakład sygnowany i numerowany, 53,9 x 76,8 cm

Galeria Grafiki i Plakatu

Maciej Sieńczyk – Jak powstaje dzieło sztuki? / How is an artwork formed? | WarsawByArt 2019

Wystawa Macieja Sieńczyka przybliży naszym gościom dzieła sztuki powstałe na zamówienie jako ilustracje do książki „Zemsta Jeżozwierza”. Zaprezentujemy unikatową serię fine art printów właśnie z tej książki, które są decydującym elementem sukcesu tego wydawnictwa. Ekspozycję uzupełnią najnowsze rysunki w części wykonane specjalnie na tę wystawę. Takie prezentacje należą do rzadkości, zatem spełniamy marzenia miłośników twórczości artysty i zachęcamy do spotkania z autorem i Jego dziełami.

Wystawa czynna do 5.10.2019

Galeria TEST

Anna Michniewicz, Blacha IV z cyklu Blachy. 2019, technika własna, 60 x 100 cm

Galeria TEST

Anna Michniewicz – W pionie i w poziomie / Vertically and Horizontally | WarsawByArt 2019

Prace, które zobaczymy na wystawie są kontynuacją rozważań na temat wzajemnych relacji przestrzeni i materii. Pojawiający się w twórczości Anny Michniewicz wątek destrukcji będą reprezentować tym razem śniedziejące cynkowe blachy. Zestawiła je z ulotnymi fakturami przejrzystych fizelin, tworząc w ten sposób zaskakujące, nieoczywiste przestrzenie. Symbolicznym nawiązaniem do tkaniny będzie użycie szpulek i kłębków nici (bazy, na której powstają wszelkie materie tkackie).

Wystawa czynna do 27.09.2019

Grafiteria

Kaziemierz Podsadecki, Kompozycja z dwoma aktami, 1963, tusz na papierze, 24 x 26,5 cm

Grafiteria

Anna Michniewicz – W pionie i w poziomie / Vertically and Horizontally | WarsawByArt 2019

Kazimierz Podsadecki – artysta związany z czasopismem „Zwrotnica“ oraz pokoleniem międzywojennej awangardy, zafascynowany kubizmem, malarstwem abstrakcyjnym i fotomontażem. Po wojnie w jego twórczości widać łączenie form geometrycznych z tradycją malarską. W prezentowanych rysunkach z lat 1950-1960 jego dynamiczna kreska raz tworzy wibrujące, na wpół abstrakcyjne pejzaże, innym razem z plastycznej abstrakcyjnej linii wyłania się akt kobiecy. Są też prace wyraźnie tkwiące w tradycji kubistycznej.

Wystawa czynna do 19.10.2019

Galeria Korekta

Mateusz Dąbrowski, Ścieżki, 2018, olej na płótnie, 155 x 130 cm

Galeria Korekta

A2 | WarsawByArt 2019

Wystawa prezentuje prace artystów grupy A2. Twórcy poznali się z na plenerach organizowanych przez dr. Bożenę Kowalską. To co ich łączy, to język abstrakcji geometrycznej i przyjaźń. Nazwa grupy wzięła się od autostrady przebiegającej ze wschodu na zachód. Jest to pierwsza wspólna prezentacją grupy (Mateusz Dąbrowski, Karolina Hałatek, Dariusz Mlącki, Daniel Cybulski, Tomasz Saciłowski, Tamara Berdowska, Leszek Oprządek, Michał Misiak, Łukasz Leszczyński, Karolina Jaklewicz, Olga Ząbroń).

Wystawa czynna do 8.10.2019

Galeria Milano

Árpád Forgó, 3x3K-3S, 2018, akryl na formowanym płótnie, drewno, 27 x 27 x 7 cm

Galeria Milano

To jeszcze nie koniec lata / Summer isn’t over yet | WarsawByArt 2019

Árpád Forgó, współczesny węgierski artysta pojawił się na warszawskiej scenie artystycznej w 2011 roku. „Summer isn’t over yet”, jego trzecia solowa wystawa w Galerii Milano, prezentuje najnowsze prace wykonane metodą formowania płótna, gdzie bazę tworzy konstrukcja i podziały siatki. Te trójwymiarowe obiekty ucieleśniają koncepcję pustki przeciwstawionej ukształtowanej formie przestrzennej.
Stypendysta Fundacji Pollock-Krasner niedawno uczestniczył w programie studyjnym Fundacji Josefa i Anni Albers w USA

Wystawa czynna do 10.10.2019

Piękna Gallery

Władysław Jackiewicz, XIV, 1999, olej na płótnie, 150 x 130 cm

Piękna Gallery

Władysław Jackiewicz – Mowa Ciała / Body Language | WarsawByArt 2019

Większa część naszej komunikacji odbywa się w sferze pozawerbalnej. Należy do niej m.in. mowa ciała, której znaczenie jest ponoć bardziej istotne niż wypowiadane słowa. Tym samym jest również malarstwo: przekazem, który omijając język, trafia wprost do widza. Władysław Jackiewicz (zaliczany do tzw. klasyków współczesności) w prezentowanych na wystawie pół-abstrakcyjnych płótnach, podejmuje jednocześnie oba te zagadnienia. W obrazach artysty z Gdańska, ciało i malarstwo wymieniają się wzajemnie rolami tematu i nośnika przekazu.

Wystawa czynna do 4.10.2019

Pragaleria

Ewelina Kołakowska, 04-2, 2019, olej, grafit, ołówek, kredka na płótnie, 110 x 120 cm

Pragaleria

Ewelina Kołakowska – Interludium / Niente | WarsawByArt 2019

Głównym tematem kompozycji malarskich i graficznych Eweliny Kołakowskiej, konsekwentnie czarno-białych, jest nagie ciało ludzkie, za pomocą którego artystka opowiada o pragnieniu, niespełnieniu i niezaspokojonej tęsknocie za bliskością. W najnowszych, emocjonalnych płótnach szczególnie istotne stają się wykrzywione w grymasach twarze i mistrzowsko opracowane, smukłe dłonie, będące nośnikami treści dzieła, drogowskazami interpretacyjnymi dla widza. Pracom malarskim towarzyszy seria przełomowych grafik, w których artystka eksploruje zagadnienie medium, tworząc pierwsze w historii odbitki z zaprojektowanych i wydrukowanych w technologii druku 3D matryc wklęsłodrukowych, co stanowi temat jej pracy doktorskiej.

Wystawa czynna do 23.09.2019

PROM Kultury Saska Kępa

Majid Jammoul, Zryw, 2018, druk cyfrowy UV, 60 x 80 cm

PROM Kultury Saska Kępa

Majid Jammoul – Moja Przestrzeń / My Space | WarsawByArt 2019

Przygotowana prezentacja jest wystawą retrospektywną Polsko-Syryjskiego artysty Majida Jammoula, absolwenta ASP w Warszawie z 1975 roku. Spotykamy się tu z jego osobistą czasoprzestrzenią, wyrażoną przede wszystkim poprzez formę abstrakcyjną. Według autora, kwintesencją jego działalności rzeźbiarskiej jest stworzenie rzeźby linearnej, która w przestrzeni i w czasie rozwija się, tworząc diagram myśli i uczuć. Majid Jammoul czerpie garściami ze sztuki i tradycji arabskiej (kaligrafia) przekazując w swoich pracach treści uniwersalne, bliskie każdemu Europejczykowi. W swojej twórczości uzyskał całkowitą symbiozę kultury wschodu z zachodem, udowadniając uniwersalną rolę języka sztuki światowej. Na wystawie zobaczymy rzeźby, rysunki i medale.

Wystawa czynna do 20.10.2019

Wejman Gallery

Jan Lebenstein, Calme Plat II, 1970, gwasz, akwarela i tusz na kartonie, 47 x 63 cm

Wejman Gallery

Majid Jammoul – Moja Przestrzeń / My Space | WarsawByArt 2019

Wystawa koncentruje się na relacji pomiędzy kobietą a mężczyzną, wyłaniającej się z bestiarium Lebensteina. Dzieła pokazują ściśle określony model tej relacji, w której pierwiastek kobiecy jest dominujący i wyrazisty zaś męski podległy i zezwierzęcony. Nakreślona nierównowaga zakłada sadomasochistyczną grę. Podkreśla ją dwoistość przedstawień: ciało i szkielet, ludzkie postawy i zwierzęce rysy. Relacja pani – niewolnik, obleczona w barokowy antourage oddaje ponadczasową fantazję na temat związków.

Wystawa czynna do 15.11.2019

Wejman Gallery

László Miklosovits, Syzyf, 70 x 100 cm

Wejman Gallery

László Miklosovits – SYZYF w Warszawie / SYZYF in Warsaw | WarsawByArt 2019

Wystawa jest retrospektywą węgierskiego grafika i malarza László Miklosovits (ur.1944). Artysta jest znanym ilustratorem, miedzy innymi książek Gyuli Krúdyego, Sándora Máraiego, Kálmána Mikszátha i Jarosława Iwaszkiewicza. Dzieło artysty składa się z wielu warstw: część prac to sumaryczny, skoncentrowany na kilku kreskach zapis myśli, inne - drobiazgowo wypracowane rysunki. Wystawa prezentuje zarówno formy monumentalne, jak i pojedyncze grafiki wykonywane różnymi technikami (linoryt, grawiura, sitodruk) o subtelnym symbolicznym ładunku. „Jego prace charakteryzuje brawurowa kreska, pedantyczne wypracowanie powierzchni obrazu i jednocześnie zwarte wyrażenie treści”.

Wystawa czynna do 30.10.2019

Wydarzenie specjalne / Special Event – TA3

Katarzyna Haber, 120819, 2019, tusz na papierze, 21 x 29,7cm

Wydarzenie specjalne / Special Event – TA3

Katarzyna Haber – Memuary / Memoirs | WarsawByArt 2019

Rysunek jest w swej istocie medium bardzo intymnym. Służy często jako szybka notatka, migawkowa rejestracja chwili. Zestaw prac Katarzyny Haber, to właśnie łapczywe chwytanie chwil, zapis obrazów z najbliższego otoczenia. Ulotność wspomnień zamknięta w „Memuarach”, przenosi je w wymiar ponadczasowy. Styl jej prac jest natychmiast dojrzały i rozpoznawalny. Tworzone śmiałą linią rysunki budzą skojarzenia z Matissem lub notatkami Józefa Czapskiego, są jednak całkowicie wolne od jakiegokolwiek zapatrzenia się w innego artystę. Katarzyna Haber rysując swoje dzieci, wnętrze mieszkania, buty i inne bliskie sobie motywy, manifestuje swoją wolność od wszelkich ograniczeń. Nie są to memuary znudzonej gospodyni domowej, a raczej feministyczny manifest.

Wystawa czynna do 23.09.2019

keyboard_arrow_up