Pesquisa avançada Pesquisa avançada
17

Roman KRAMSZTYK (1885-1942), Martwa natura [Martwa natura z winogronami], ok. 1912

add A sua nota 
Descrição do item
Estimativas: 27 586 - 34 483 EUR
olej, tektura; 56 x 76,5 cm;
sygn. p. g.: R. Kramsztyk

Lit. obrazu:
Roman Kramsztyk 1885-1942. Wystawa monograficzna luty - marzec 1997, Żydowski Instytut Historyczny - Galeria Sztuki Współczesnej Zachęta, Warszawa 1997, s. 178, kat. poz. 24, il. cz.-b.;
Renata Piątkowska, Między „Ziemiańską” a Montparnasse’em. Roman Kramsztyk, Warszawa 2004, tu min. Katalog dzieł Romana Kramsztyka s. 174-283. Oferowany obraz s. 194, kat. poz. 6 - tu datacja oraz tytuł Martwa natura z winogronami

Roman Kramsztyk swoją edukację artystyczną rozpoczął w Warszawie, a kontynuował w Krakowie, gdzie studiował w pracowni Józefa Mehoffera. Następnie
kształcił się w Monachium i Berlinie. W latach 1910-1914 przebywał w Paryżu, gdzie ostatecznie osiadł w 1922 roku, wielokrotnie jednak wracał do Polski, często
do Warszawy, gdzie ostatecznie zginął podczas pacyfikacji getta warszawskiego.
Podczas pobytu w kraju w 1917 roku wziął udział w I wystawie Ekspresjonistów Polskich zorganizowanej w krakowskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych,
która stanowiła manifestację tendencji polskiej sztuki awangardowej. Dzieląc swój czas między dwa kraje aktywnie angażował się w życie artystyczne w ojczyźnie.
Roman Kramsztyk znał Henryka Kunę, Leopolda Gottlieba, Wacława Borowskiego i Władysława Skoczylasa, którzy wraz z nim tworzyli Stowarzyszenie Artystów
Polskich Rytm zrzeszających zarówno twórców z krakowskich kręgów artystycznych, jak i tych, którzy wyemigrowali do Francji i osiedli w Paryżu. Stąd Roman
Kramsztyk również jest uważany za artystę z kręgu Ecole de Paris.
Dzięki pobytowi w Paryżu zapoznał się z twórczością francuskich impresjonistów, szczególnie ceniąc dzieła Paula Cézanne’a. Działając w stowarzyszeniu Rytm
reprezentował nurt klasyczny w polskiej awangardzie lat 20. XX w. Oferowany obraz łączy w sobie obie tendencje, to znaczy klasyczny temat - martwą naturę
- ujętą w niekiedy zgeometryzowanej formie, widocznej choćby w białej tkaninie wystającej spod kiści winogron. O inspiracjach Cézannem oraz martwych
naturach Kramsztyka Renata Piątkowska pisze: „Kramsztyk na pewno ‘pilnie’ studiował naturę, lecz z równą gorliwością studiował i podziwiał dzieła samego
Cézanne’a. Z tej fascynacji zrodziła się seria martwych natur, które należą do najciekawszych prac w dorobku artysty. Wacław Husarski nazwał nawet ten okres
‘Epoką martwych natur’. Jak silne było zainteresowanie Kramsztyka tym motywem świadczyć może fakt, że na Salonie Jesiennym w 1913 roku zdecydował się
pokazać wyłącznie martwe natury. (…) Martwa natura z przynależną jej swobodą konstruowania kompozycji, formy i koloru, pozwala malarzowi ćwiczyć oko,
rękę, próbować bez końca rozmaitych, zmiennych układów. Jej „ciche życie” jest sprzymierzeńcem artystów mogących bez końca badać wzajemne stosunki brył
i kolorów. Być może Kramsztyk traktował swe martwe natury jako ćwiczenie, tym bardziej, że w późniejszym okresie działalności temat ten prawie zanika lub
staje się jednym z elementów obrazu, jak np. w Smakoszu, Poecie czy Wróżbicie.
Zarówno w kompozycji, jak i kolorystyce, formie i motywie martwych natur Kramsztyka odnajdujemy inspiracje i wzór zaczerpnięty z dzieł Cézanne’a” (s. 81-82).
Leilão
267 Leilão de Arte Antiga e Antiguidades
gavel
Data
16 Outubro 2019 CEST/Warsaw
date_range
Preço inicial
20 690 EUR
Estimativas
27 586 - 34 483 EUR
Preço de venda
-
O item não está mais disponível
Visualizações: 142 | Preferidos: 0
Leilão

Rempex

267 Leilão de Arte Antiga e Antiguidades
Data
16 Outubro 2019 CEST/Warsaw
Itens com lances

Só serão leiloados os itens que tinham sido submetidos anteriormente. Para submeter um item deve clicar no botão SUBMETER PARA LEILÃO ao lado deste item

Prémio do comprador
18.00%
A OneBid não cobra taxas adicionais pela licitação.
Incrementos dos lances
  1
  > 100
  2 000
  > 200
  5 000
  > 500
  10 000
  > 1 000
  20 000
  > 2 000
  50 000
  > 5 000
  100 000
  > 10 000
  200 000
  > 20 000
  500 000
  > 50 000
 
Termos e Condições
Sobre o leilão
FAQ
Sobre o vendedor
Rempex
Contacto
Dom Aukcyjny Rempex (Sztuka dawna)
room
ul. Karowa 31
00-324 Warszawa
phone
+48 669 222 259
Horário de funcionamento
Segunda-feira
11:00 - 19:00
Terça-feira
11:00 - 19:00
Quarta-feira
11:00 - 19:00
Quinta-feira
11:00 - 19:00
Sexta-feira
11:00 - 19:00
Sábado
Fechados
Domingo
Fechados
Clientes que compraram as obras deste artista também compraram
keyboard_arrow_up