gwasz/papier, 67 x 96 cm
sygnowany p.d.: Tchórzewski 63
sygnowany, datowany i opisany na odwrocie na płycie: strzałka HAUT | J Tchórzewski | PAYSAGE II | 67 x 69 cm | płyta oraz nalepka Sosnowieckiego Centrum Sztuki
WYSTAWIANY:
- Jerzy Tchórzewski. Mistrzowie Polskiego Malarstwa Współczesnego, Art & Business Club, Poznań 2001.
LITERATURA:
- Jerzy Tchórzewski. Mistrzowie Polskiego Malarstwa Współczesnego, Art & Business Club, Poznań 2001, il. 30, s. 57.
Studia malarstwa odbył w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w latach 1946-1951. Od 1954 związany jako pedagog z warszawską ASP. Był współzałożycielem w 1957 i członkiem Grupy Krakowskiej. Od 1959 roku należał do ruchu PHASE, zrzeszającego przedstawicieli tendencji surrealizujących w sztuce. Artysta eksperymentował z medium malarskim, uzyskując bogatą fakturę i lśniącą powierzchnię płótna. W 1963 Andrzej Osęka pisał, że Tchórzewski „wynalazł […] na własny użytek, niezależnie od innych tego rodzaju eksperymentów w malarstwie europejskim, pewne procedery właściwie już „taszystowskie”. […] Z biegiem lat znikną z obrazów Tchórzewskiego motywy przedstawieniowe […], pozostanie materia – układać się będzie w enigmatyczne a zarazem przeszywające figury, znaki” (A. Osęka, Jednak romantyk, „Polska” 1963, nr 3, s. 45).
Prezentowany pejzaż budzi skojarzenia ze światem organicznych mikroform. Bogactwo fakturowe każe łączyć obraz z malarstwem materii. Wewnętrzna jednolitość kompozycji, brak napięć, przypominają metodę all over. Patrząc na obraz, nie do końca wiemy, czy to, co widzimy, jest fakturą – na poły surrealistycznego, na poły abstrakcyjnego – pejzażu, czy też pejzażem faktury obrazu. Pod tym względem dzieło Tchórzewskiego przywodzi na myśl eksperymenty fakturowe w surrealistycznych pejzażach Maxa Ernsta.
Zuletzt angesehen
Bitte melden Sie sich an, um die Liste der Lose zu sehen
Favoriten
Bitte melden Sie sich an, um die Liste der Lose zu sehen