Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane
6

Alfred Wierusz-Kowalski (1849 Suwałki - 1915 Monachium), Ułani odpoczywający przed chatą

add Twoja notatka 
Opis pozycji
Estymacje: 217 628 - 282 916 EUR
(inne tytuły: Postój ułanów,
Żołnierze odpoczywający przed chłopską chatą)

olej, deska, 38 × 55 cm
sygn. l. d.: „Wierusz Kowalski”

Pochodzenie:
– Kolekcja prywatna
– Kolekcja prywatna, Polska

Literatura:
– E. Ptaszyńska, „Alfred Wierusz-Kowalski 1849–1915”, Warszawa 2011, s. 87–88
– H.-P. Bühler, „Józef Brandt, Alfred Wierusz-Kowalski i inni: polska szkoła monachijska”, przekład T. Kozłowski, Warszawa 1997, s. 115

Do obrazu dołączona jest ekspertyza Elizy Ptaszyńskiej z XI 2021 r., kustosz Muzeum Okręgowego w Suwałkach będącego w posiadaniu obszernej kolekcji „wieruszianów”.

Obraz był depozytem w Muzeum Okręgowym w Suwałkach.

„W dorobku malarskim Wierusza – Kowalskiego z lat 1873–1880 jest wiele obrazków przedstawiających pogodne i spokojne sceny rozgrywające się w plenerze, (…) w jesiennym krajobrazie, oświetlonym łagodnym, rozproszonym światłem. (…) Znać w tych płótnach poczucie swobody. Nastrojowość przedstawianych scen, umiejętność oddania ich klimatu, realizm pozbawiony drobiazgowości i naturalizmu, umiejętność psychicznego powiązania ze sobą bohaterów akcji, lekkość i radość bycia, która emanuje z przedstawionych postaci – to najważniejsze cechy tych obrazów.”

E. Ptaszyńska, „Alfred Wierusz-Kowalski 1849–1915”, Warszawa 2011, s. 87–88.

„Ułani odpoczywający przed chatą (Postój ułanów) to obraz zasługujący na szczególną uwagę. Należy do grupy wczesnych kompozycji Alfreda Wierusza-Kowalskiego, które charakteryzują się zarówno doskonałością warsztatową, jak i poszukiwaniami tematycznymi i – możliwymi do odczytania – inspiracjami twórczością innych artystów. Datowany na drugą połowę lat 70. XIX w. (1875–1877) Postój ułanów przywołuje na myśl dzieła Józefa Brandta. Alfred Wierusz-Kowalski po studiach w Akademii Sztuk Pięknych w Dreźnie (1871–1872) oraz półrocznym pobycie w Pradze (1873) wyjechał, wraz z poznanym w stolicy Saksonii Wacławem Brožikiem do Monachium. Jesienią rozpoczął studia w pracowni malarstwa Alexandra Wagnera na Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych. Następnie przez krótki czas malował samodzielnie w pracowni Józefa Brandta, którego do końca swych dni tytułował „mistrzem”, a jeden z listów skierowanych do artysty podpisał jako „dawny uczeń” (9.06.1908, wł. Muzeum Okręgowe im. Jacka Malczewskiego w Radomiu). O tym, że Alfred Wierusz-Kowalski był samodzielnym i twórczym uczniem świadczą Ułani odpoczywający przed chatą. Obraz ma nietypową dla dojrzałej twórczości malarza tematykę i interesującą, przemyślaną kompozycję. Scena popasu żołnierzy w jesienny słoneczny dzień, odpoczynku urozmaicanego flirtem z wiejską dziewczyną i biesiadowaniem w karczmie, nawiązuje do wielokrotnie powtarzanego przez Brandta motywu żołnierza lub kozaka żartującego z młodą wieśniaczką. Alfred Wierusz-Kowalski rozbudował temat do wielofigurowego przedstawienia, a zapożyczoną z obrazów swojego mistrza parę znaczeniową umieścił w prawej dolnej partii obrazu. Część środkowa, ta w której zwykle i zgodnie z zasadą malarstwa akademickiego znajduje się najważniejsze elementy przedstawienia, pozostała pusta i zacieniona. Przestrzeń wokół niej rozświetlona łagodnym jesiennym słońcem złoci się pożółkłą trawą i ostatnimi liśćmi na drzewach. Szpaler kilku odpoczywających koni ustawiony jest na skosie kierującym wzrok widza ku umieszczonej na drugim planie, pod wysuniętym okapem chaty, scenie podkuwania konia. Po prawej stronie osi zajętej rozmową parze towarzyszy, trzymany za lejce, skierowany na wprost widza, siwek. Wraz z rosnącym na drugim planie drzewem i ścianą oddalonej chaty oraz fragmentem płotu z żerdzi tworzy on swoiste ramy dla tej intymnej mikro sceny. Lewa partia obrazu jest otwarta bardziej na domyślną niż ukazaną przestrzeń, którą lekko przesłaniają złociste zarośla i wystające ponad nimi dwa drzewa. (…) Ułani odpoczywający przed chatą dowodzą wielkiego talentu autora. Ten niewielki rozmiarami obraz mieści rozbudowaną, wielofigurową scenę o takiej narracji. Przemyślana kompozycja, doskonałe wyczucie koloru, autentyzm przedstawienia stawiają tę stosunkowo wczesną, pochodzącą z okresu poszukiwań drogi artystycznej autora, pracę w grupie jego najlepszych dzieł.”

Fragment ekspertyzy Elizy Ptaszyńskiej z 2021 r.
Aukcja
Aukcji Dzieł Sztuki
gavel
Data
27 listopada 2021 CET/Warsaw
date_range
Cena wywoławcza
-
Estymacje
217 628 - 282 916 EUR
Cena sprzedaży
339 499 EUR
Cena końcowa bez opłaty aukcyjnej
282 916 EUR
Przebicie
195%
Wyświetleń: 761 | Ulubione: 1
Aukcja

Sopocki Dom Aukcyjny

Aukcji Dzieł Sztuki
Data
27 listopada 2021 CET/Warsaw
Przebieg licytacji

Licytowane będą tylko wybrane pozycje, które zostały wcześniej zgłoszone. Aby zgłosić pozycje należy kliknąć przy wybranej pozycji na przycisk ZGŁOŚ DO LICYTACJI

Opłata aukcyjna
20.00%
OneBid nie pobiera dodatkowych opłat za licytację.
Podbicia
  1
  > 50
  1 000
  > 100
  2 000
  > 200
  5 000
  > 500
  10 000
  > 1 000
  30 000
  > 2 000
  100 000
  > 5 000
  200 000
  > 10 000
  500 000
  > 20 000
  1 000 000
  > 50 000
 
Regulamin
O aukcji
FAQ
O sprzedawcy
Sopocki Dom Aukcyjny
Kontakt
Sopocki Dom Aukcyjny (Sopot, Sztuka dawna)
room
ul. Bohaterów Monte Cassino 43
81-768 Sopot
phone
+48 58 550 16 05
public
Godziny otwarcia
Poniedziałek
11:00 - 18:00
Wtorek
11:00 - 18:00
Środa
11:00 - 18:00
Czwartek
11:00 - 18:00
Piątek
11:00 - 18:00
Sobota
11:00 - 15:00
Niedziela
Zamknięte
Klienci kupujący dzieła tego artysty kupowali także
keyboard_arrow_up