olej, płótno dublowane; 30,5 x 34,5 (35,4) cm
na listwie krosna nalepka zachowana w większym fragmencie: [… - Muzeum] Narodowe w [Krakowie] / [… Mauryc] y Gottlieb / / [… Scena] historyczna / [… nr depozytu muzealnego zakończonego końcówką daty rocznej?] 62
Proweniencja:
kolekcja prywatna, Polska
Bibliografia:
- Guralnik N., In the Flower of Youth. Maurycy Gottlieb. 1856-1879 , [katalog wystawy: The Aviv Museum of Art. 16 V - 20 VII 1991, Muzeum Narodowe w Warszawie 19 VIII - 20 X 1991], Tel Aviv 1991].
- Malinowski J., Maurycy Gottlieb , Warszawa 1997.
- Ryszkiewicz A., Gottlieb Maurycy (Moses) , [w:] „Słownik artystów polskich”, t. II, Warszawa 1975.
- Sołtysowa Z., Maurycy Gottlieb - malarz , „Rocznik Krakowski” nr 47, Kraków 1977.
Do dzieła dołączona ekspertyza Pani Barbary Brus-Malinowskiej z dnia 10.02.2011 oraz potwierdzenie autentyczności obrazu Agencji Art Konsultant Pana Adama Konopackiego.
Obraz wystawiany:
- Maurycy Gottlieb. W poszukiwaniu tożsamości , Muzeum Pałac Herbsta - oddział Muzeum Sztuki, Łódź, październik 2014 - luty 2015; Kamienica Szołayskich im. Feliksa Jasieńskiego - oddział Muzeum Narodowego, Kraków, marzec-maj 2015.
Obraz reprodukowany:
- Maurycy Gottlieb. W poszukiwaniu tożsamości. In Search of Identity , [katalog wystawy monograficznej], Muzeum Pałac Herbsta, Muzeum Sztuki, Łódź; Muzeum Narodowe, Kraków 2014, s. 168 (il. barwna).
„Scena historyczna” była jednym z obiektów tworzących monograficzną wystawę Maurycego Gottlieba. Muzeum Sztuki w Łodzi przy współpracy z Muzeum Narodowym w Krakowie przygotowało pierwszą taką ekspozycję po niemalże dwudziestu pięciu latach. Obecność obrazu na tak prestiżowym wydarzeniu jest dowodem jego wartości artystycznej, a zarazem - pamiętając o szczególnym znaczeniu kulturowym dzieł tego malarza - wzbogaceniem wiedzy o jego dorobku. W mistrzowsko przedstawionej scenie rodzajowej widzimy nawiązania do malarstwa Jana Matejki, które tak bliskie było młodemu artyście. Wielopostaciowa kompozycja zwraca uwagę kunsztownie oddanymi detalami ubioru, nasyconą kolorystyką i efektami światłocieniowymi, które uwypuklają przedstawione postaci i wpływają na całościową narrację sceny. Adam Konopacki w swojej opinii zwrócił uwagę na „efekt rembrandtowskiej malarskości”, podkreślając jednocześnie silne oddziaływanie twórczości tego artysty w ostatnich latach życia Gottlieba. Interpretację historyczną omawianego ujęcia sugeruje m. in. widoczny orzeł piastowski haftowany na zielonym kaftanie młodego władcy. Co więcej, trzyma on w prawej dłoni zwój papieru z widoczną pieczęcią. Ukoronowanego orła jako godło państwa po raz pierwszy użył Przemysł II w 1295 roku. Co mógłby zawierać wspominany dokument? Z postawy mężczyzn stojących naprzeciwko władcy można wnioskować, że jest to pismo o wielkim znaczeniu.
Zarówno Barbara Brus-Malinowska, jak Adam Konopacki skłaniają się ku datowaniu obrazu na 1879 rok. Istnieje prawdopodobieństwo, że prezentowany obraz w tym samym roku wystawiany był na pośmiertnej wystawie Maurycego Gottlieba w Salonie Sztuk Pięknych Józefa Ungra. Zapewne w latach 60. znalazł się w Muzeum Narodowym w Krakowie, przypuszczalnie jako depozyt. Współcześnie jego obecność na rynku antykwarycznym można określić jako wydarzenie kolekcjonerskie. Ta olejna kompozycja z historią wystawienniczą warta jest uwagi miłośników najlepszego polskiego malarstwa akademickiego. Tym bardziej, że zainteresowanie dziełami Maurycego Gottlieba wciąż utrzymuje się na wysokim poziomie.
Ostatnio oglądane
Zaloguj się aby zobaczyć listę pozycji
Ulubione
Zaloguj się aby zobaczyć listę pozycji