Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane
134

Adam Marczyński (1908 Kraków - 1985 Kraków), "Refleksy zmienne zielone", 1968

add Twoja notatka 
Opis pozycji
Estymacje: 68 395 - 113 991 EUR
Dodatkowe opłaty: +5% / 3% Droit de suite
relief, technika własna/płyta
Wymiary: 145 x 70 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'ADAM MARCZYŃSKI | "REFLEKSY ZMIENNE ZIELONE" | 1968 | 145 x 70 cm | KRAKÓW [adres artysty]' oraz wskazówka montażowa

Pochodzenie
Doyle, New, Nowy Jork, 2009
kolekcja prywatna, Nowy Jork
DESA Unicum, 2019
kolekcja instytucjonalna, Polska

Wystawiany
„IX Wystawa Grupy Krakowskiej”, Galeria Krzysztofory, Kraków, 30 październik - listopad 1968

Literatura
Adam Marczyński. Malarstwo, kat. wyst., red. Teresa Sondka, ZPAP, BWA, Salon Sztuki Współczesnej, Łódź 1974, nlb (il. z wyst. „Grupy Krakowskiej” w Krzysztoforach 1968)
Jacek Maria Stokłosa, Galeria Krzysztofory, red. Robert Domżalski, Galeria Starmach, Kraków 2018, ss. 194-195 (il.)

Biogram
W latach 1929-36 studiował w krakowskiej ASP. W latach 30. związał się z Grupą Krakowską, uczestniczył również w jej reaktywowaniu w 1957. Jego udział w pracach Stowarzyszenia związany był z niekiedy ostrym konfliktem z T. Kantorem oraz jego najbliższym "otoczeniem". Wydaje się, że Adam Marczyński - obok M. Jaremy - był najwybitniejszym malarzem Grupy. Od 1945 aż do emerytury pracował na ASP, gdzie prowadził pracownię malarstwa. Od 1950 był jej profesorem. Obok malarstwa uprawiał rysunek, grafikę (monotypie) oraz scenografię. Jest autorem cenionych polichromii kościelnych (Nowy Wiśnicz, Katedra w Tarnowie, Ratułów, Brzesko, Sokołów Małopolski). Był autorem ilustracji książkowych - "Niebieskie kartki" A. Rudnickiego, "Porwanie w Tiutiurlistanie" W. Żukrowskiego, "Pamiętniki" Paska, "Niespokojne godziny" I. Jurgielewiczowej i in. Jest uznawany za jednego z najważniejszych przedstawicieli polskiej awangardy. We wczesnych pracach Marczyńskiego widoczne są wpływy kubizmu i koloryzmu. Po wojnie tworzył liryczne kompozycje inspirowane sztuką Paula Klee i Joana Miro. Kolejny etap jego twórczości przypada na lata 60. - artysta włączył się wówczas w nurt malarstwa materii, tworząc kolaże - z połamanych desek, częściowo spalonych listewek, arkuszy forniru, kawałków tektury i zardzewiałej blachy . W latach 70. wykonywał kompozycje z niewielkich kasetonów o uchylnych, ruchomych ścianach.

Aukcja
Sztuka Współczesna. Op-Art i Abstrakcja Geometryczna | Kanon Sprzeciwu
gavel
Data
07 grudnia 2023 CET/Warsaw
date_range
Cena wywoławcza
-
Estymacje
68 395 - 113 991 EUR
Cena sprzedaży
76 602 EUR
Cena końcowa bez opłaty aukcyjnej
63 835 EUR
Przebicie
124%
Wyświetleń: 29 | Ulubione: 0
Aukcja

DESA Unicum

Sztuka Współczesna. Op-Art i Abstrakcja Geometryczna | Kanon Sprzeciwu
Data
07 grudnia 2023 CET/Warsaw
Przebieg licytacji

Licytowane będą wszystkie pozycje

Opłata aukcyjna
20.00%
OneBid nie pobiera dodatkowych opłat za licytację.
Podbicia
  1
  > 100
  2 000
  > 200
  3 200
  > 300
  3 500
  > 300
  3 800
  > 200
  4 200
  > 300
  4 500
  > 300
  4 800
  > 200
  5 000
  > 500
  10 000
  > 1 000
  20 000
  > 2 000
  32 000
  > 3 000
  35 000
  > 3 000
  38 000
  > 2 000
  42 000
  > 3 000
  45 000
  > 3 000
  48 000
  > 2 000
  50 000
  > 5 000
  100 000
  > 10 000
  300 000
  > 20 000
  700 000
  > 50 000
  1 500 000
  > 100 000
  3 000 000
  > 200 000
 
Regulamin
O aukcji
FAQ
O sprzedawcy
DESA Unicum
Kontakt
DESA Unicum (sztuka współczesna)
room
ul. Piękna 1A
00-477 Warszawa
phone
+48514446892
Godziny otwarcia
Poniedziałek
11:00 - 19:00
Wtorek
11:00 - 19:00
Środa
11:00 - 19:00
Czwartek
11:00 - 19:00
Piątek
11:00 - 19:00
Sobota
11:00 - 16:00
Niedziela
Zamknięte
keyboard_arrow_up