Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane
3

Jonasz Stern (1904 - 1988), Ślady Kanibala, 1977

add Twoja notatka 
Opis pozycji
Estymacje: 16 305 - 20 653 EUR
Dodatkowe opłaty: +5% / 3% Droit de suite

collage, płótno, 59 x 45 cm sygnowany p.d.: 'Stern 977', na odwrocie nalepka z odręcznym opisem obrazu oraz nalepka wystawowa z Muzeum Mikołaja Kopernika we Fromborku z opisem obrazu oraz datą VIII - IX 1977

WYSTAWIANY:
- wystawa indywidualna, Muzeum Mikołaja Kopernika we Fromborku, sierpień - wrzesień 1977
- wystawa indywidualna, Galeria Zapiecek, Warszawa 19 II – 10 III 1979
LITERATURA:
- Jonasz Stern. Obrazy z lat 1964 - 1988, Muzeum Okręgowe w Nowym Sączu [katalog wystawy], oprac. Józef Chrobak, Nowy Sącz 1988, poz. 30
POCHODZENIE:
- kolekcja prywatna, Szwecja (zakup na wystawie w Galerii Zapiecek w 1979 roku)


Spośród wielu materiałów Stern wybrał kości nieprzypadkowo. Często układa je w drobny relief przypominający archaiczne hebrajskie litery; nie po to jednak by tworzyć z nich kolejny midrasz pouczający o biblijnej transcendencji. Kości są bowiem w obrazach Sterna przede wszystkim szczątkowymi formami pozostałymi po żywych organizmach – tłumaczą one rozpad i odradzanie w biologicznych procesach ciągle zmieniającej się materii. Kości to też najbardziej zredukowana postać tego, co było żywe. 


Malarz, grafik i pedagog żydowskiego pochodzenia. Początkowo pobierał lekcje malarstwa
w prywatnej szkole we Lwowie i w Krakowie u Ludwiki Mehofferowej, następnie zaś kontynuował
nauki w tamtejszej Akademii Sztuk Pięknych. Był współzałożycielem tzw. Pierwszej
Grupy Krakowskiej, po wojnie zaś dwukrotnie prezesem Drugiej Grupy Krakowskiej. Twórczość
artysty silnie ukształtowały polityka i przeżycia wojenne, nie przejął od swoich nauczycieli
z czasów studenckich – Fryderyka Pautscha, Teodora Axentowicza i Władysław Jarockiego
– formuły artystycznej, bliższa była mu o niespokojnym duchu awangarda. Dorobek artysty
można podzielić na dwa zasadnicze rozdziały: okres przedwojenny, w którym wyraźny był
wpływ niemieckiego ekspresjonizmu i kubizmu oraz powojenny, który obfitował w formalne
eksperymenty (malarstwo materii, „abstrakcja biologiczna”), gdzie kluczową rolę odgrywało
łączenie tradycyjnego medium z nietypowym, jak szczątki organiczne zwierząt, wszystko zaś
było okraszone siatką symbolicznych znaczeń o wymowie wanitatywnej.

Aukcja
Aukcja Sztuki Współczesnej
gavel
Data
28 października 2023 CEST/Warsaw
date_range
Cena wywoławcza
-
Estymacje
16 305 - 20 653 EUR
Cena sprzedaży
brak ofert
Pozycja nie jest już dostępna
Wyświetleń: 216 | Ulubione: 1
Aukcja

Sopocki Dom Aukcyjny

Aukcja Sztuki Współczesnej
Data
28 października 2023 CEST/Warsaw
Przebieg licytacji

Licytowane będą tylko wybrane pozycje, które zostały wcześniej zgłoszone. Aby zgłosić pozycje należy kliknąć przy wybranej pozycji na przycisk ZGŁOŚ DO LICYTACJI

Opłata aukcyjna
20.00%
OneBid nie pobiera dodatkowych opłat za licytację.
Podbicia
  1
  > 50
  1 000
  > 100
  2 000
  > 200
  5 000
  > 500
  10 000
  > 1 000
  30 000
  > 2 000
  100 000
  > 5 000
  200 000
  > 10 000
  500 000
  > 20 000
  1 000 000
  > 50 000
 
Regulamin
O aukcji
FAQ
O sprzedawcy
Sopocki Dom Aukcyjny
Kontakt
Sopocki Dom Aukcyjny (Sopot, Sztuka współczesna)
room
ul. Bohaterów Monte Cassino 43
81-768 Sopot
phone
+48 58 5512289
public
Godziny otwarcia
Poniedziałek
11:00 - 18:00
Wtorek
11:00 - 18:00
Środa
11:00 - 18:00
Czwartek
11:00 - 18:00
Piątek
11:00 - 18:00
Sobota
11:00 - 15:00
Niedziela
Zamknięte
Klienci kupujący dzieła tego artysty kupowali także
keyboard_arrow_up