Wymiary: 59 x 15 x 14,5 cm
sygnowany i numerowany na podstawie: 'Ch.Orloff 2/8'
na podstawie stempel odlewni: "SUSSE FP"
edycja: 2/8
Pochodzenie
kolekcja spadkobierców artystki
Artcurial, Paryż, październik 2013
kolekcja prywatna, Europa
Wystawiany
Mistrzowie Szkoły Paryskiej z kolekcji Żerlicynów i Żarskich, Państwowa Galeria Sztuki, Sopot, 6.10.2017-28.01.2018
Tamara Łempicka: kobieta w podróży, Muzeum Narodowe w Lublinie,18.05.2022-14.08.2022
Tamara Łempicka a art déco, Muzeum Villa la Fleur, Konstancin, 17.09-17.12.2022
Literatura
Mistrzowie Szkoły Paryskiej z kolekcji Żerlicynów i Żarskich, katalog wystawy, Państwowa Galeria Sztuki, Sopot 2018, s. 198 (il.)
porównaj:
Haim Gamzu, Chana Orloff, Tel Aviv 1949, il. 5
Gabriel Talphir, Chana Orloff, Tel Aviv 1971, il. 4, 5
Felix Marcilhac, Chana Orloff, Paryż 1991, nr kat. 32, s. 209 (il.)
Biogram
Rzeźbiarka, reprezentantka École de Paris. W 1905 roku wyemigrowała z rodziną z Ukrainy do Palestyny.Tam zaczęła się interesować szyciem i tkaniem. W 1910 roku wyjechała do Francji, aby rozwijać swój talent. W 1911 roku dostała się do Ecole Nationale des Arts décoratifs. Uczyła się także rzeźby Académie Russe, prywatnej pracowni prowadzonej przez rosyjską artystkę Marie Vassilieff. W ten sposób stała się członkinią bohemy artystycznej Montparnasse'u, przyjaźniła się m.in. z Amedeo Modiglianim, Pablem Picassem czy Markiem Chagallem. Uprawiała rzeźbę w duchu prymitywizującego modernizmu i kubizmu, w latach 20. XX wieku tworzyła także teki drzeworytów. Wówczas jej styl ewoluował ku formom bardziej osobistym i ekspresyjnym. W latach 20. stała się portrecistką paryskiej elity, wchodząc w krąg towarzyski Nathalie Clifford Barney. Wielokrotnie wystawiała na paryskich salonach, a także wystawach zagranicznych. Początek okupacji Francji spędziła w Paryżu, tworząc “sculpture de poche” - rzeźby kieszonkowe. W 1942 roku uciekła do Szwajcarii, gdzie mieszkała w Genewie. Po wojnie zrealizowała liczne zamówienia rzeźbiarskie w Izraelu.