olej, płótno, 36,2 x 48 cm, niesygnowany. W załączeniu opinia Adama Konopackiego. Wystawiany i reprodukowany w katalogu wystawy "Aleksander Kotsis (1836-1877). Odcienie realizmu", Muzeum Narodowe w Krakowie, red. A. Krypczyk-de Barra, Kraków 2021, kat. 37, s. 139. "Chcąc malować lud, trzeba go znać i kochać - te dwie rzeczy są konieczne i one ustrzegają artystę od przesady i trywialności". Słowa te opisują twórczość Aleksandra Kotsisa, który dużą część swojego dorobku artystycznego poświęcił kompozycjom stanowiącym krytykę nędzy wiejskiego ludu. Obraz "Przy kuchni" nawiązuje właśnie do tej tematyki. Płótno utrzymane jest w brunatnych barwach, główna scena rozjaśniona została przez wydobycie postaci światłocieniem. Jak pisano na temat kolorystyki dzieł Kotsisa - "osiągnięcia kolorystyczne dowodzą kunsztu artysty, potrafiącego w wąskiej gamie barwy oddać głębię i atmosferę sceny". Przedstawienia tego typu w twórczości Kotsisa zapoczątkowane zostały pod wpływem siedemnastowiecznego malarstwa holenderskiego, które artysta podziwiał przede wszystkim podczas swoich studiów we Wiedniu.
Malarz krakowski, prekursor tendencji realistycznych w malarstwie lat 60. i 70. XIX w. swoje kształcenie rozpoczął w szkole sztuk Pięknych w Krakowie pod okiem W. K. Stattlera, W. Łuszczkiewicza i A. Płończyńskiego, gdzie zdobył opinię jednego z najzdolniejszych uczniów. Dzięki uzyskanemu stypendium w 1890 roku kontynuował edukację we Wiedniu na oddziale malarstwa historycznego. Początkowo częstym motywem w twórczości Kotsisa były przedstawienia tatrzańskie podkreślające barwny folklor Podhala, następnie przeszedł do tematyki związanej z nędzą panującą w podkrakowskich wsiach. Wiele dzieł artysty obecnie znajduje się w polskich muzeach narodowych, w obiegu antykwarskim są rzadko spotykane.
Zuletzt angesehen
Bitte melden Sie sich an, um die Liste der Lose zu sehen
Favoriten
Bitte melden Sie sich an, um die Liste der Lose zu sehen