olej, płótno, 96,5 x 130 cm, sygn., datowany i opisany na odwrocie: 'MARIAN BOGUSZ | 93 x 130 | olej | `ROZMYŚLANIA` | 1963 | M. Bogusz | wł. Danuta Bruk'
W latach 1946–48 studiował w warszawskiej ASP, a jego profesorami byli Jan Cybis i Jan Sokołowski. W połowie lat 50. współpracując ze Zbigniewem Dłubakiem i Kajetanem Sosnowskim założył Grupę 55. Jej powstanie było nie tylko wyrazem buntu wobec niedawnej dominacji socrealizmu w rozmaitych dziedzinach życia kulturalnego, ale również wyrazem sprzeciwu wobec nieco już skostniałej, a wciąż promowanej w akademiach jako rodzaj kanonu, estetyzującej sztuki całkowicie oderwanej od otaczającej rzeczywistości. Bogusz, który odgrywał w grupie zasadniczą rolę, był również współtwórcą jednej z pierwszych powojennych polskich galerii pokazujących sztukę współczesną – Galerii Krzywe Koło. Aktywnie brał udział w życiu awangardy, był inicjatorem wielu artystycznych przedsięwzięć, m. in. Wystaw Sztuki Nowoczesnej w l. 1948–49 w Krakowie i w l. 1957 i 1959 w Warszawie. Był twórcą kompozycji rzeźbiarsko-przestrzennych, malarzem, rzeźbiarzem; interesował się scenografią i grafiką. W swoich dziełach malarskich starał się łączyć wyrazistość języka, stosowanych środków ekspresji z potrzebą nadawania im metaforycznego sensu. Obie te skłonności zatarły się, kiedy w latach 60. zainteresował się malarstwem materii. Zrezygnował wówczas nie tylko z metafory, ale wręcz z jakiejkolwiek aluzyjności, starając się wyeksponować autonomiczne wartości dzieła sztuki, zwłaszcza zaś fakturę obrazu. Ujawnił, jeszcze silniej niż w pracach wcześniejszych, wrażliwość na kolor, umiejętność wydobywania z plamy barwnej licznych odcieni i niuansów. Niektóre z prac tego rodzaju posiadają charakterystyczną dla tej poetyki strukturę reliefową, która pozwoliła na uzyskanie dodatkowych efektów bliskich informelu.
Zuletzt angesehen
Bitte melden Sie sich an, um die Liste der Lose zu sehen
Favoriten
Bitte melden Sie sich an, um die Liste der Lose zu sehen