Advanced search Advanced search
44

KRÓLOWA LUDWIKA MARIA JAKO ŚWIĘTA BARBARA, poł. XVII w.

add Your note 
Lot description
Estimations: 4 419 EUR
MALARZ POLSKI Olej, płótno dublowane; 100 x 74 cm

Cena wywoławcza 16000

Estymacja 19000 - 2000

Pochodzenie dwór w Pilaszkowie. Właścicielem tej posiadłości był od 1892 r. inżynier Mieczysław Marszewski, projektant konstrukcji Mostu Poniatowskiego w Warszawie. Wg przekazów rodzinnych, autorem obrazu miał być malarz nadworny króla Jana III, Jan Reisner, a do Pilaszkowa płótno trafiło w końcu XVIII w. gdy właścicielem dworu był Franciszek Ryx (1750-1839), kamerdyner króla Stanisława Augusta, starosta piaseczyński.

Święta przedstawiona została w jednej z tradycyjnych póz, wywodzących się jeszcze ze Średniowiecza, na tle nieba, czyli przebywająca już w niebiosach. W jednej ręce trzyma swój atrybut - wieżę, w której była uwięziona (ustawioną zamiast na postumencie -na księdze, która też jest jednym z atrybutów Barbary, ukazywanej podczas lektury), a w drugiej -gałąź palmową (symbol męczeństwa). Wieża, jak chce tego legenda, ma trzy okna, symbolizujące Trójcę Świętą (trzecie okno zostało wybite w gotowej już wieży na prośbę Barbary).

Święta ukazana została w stroju dworskim z epoki. Tradycyjnie święte ukazywane były w koronach lub diademach męczeńskich. Tu św. Barbara ma dodatkowo czerwony płaszcz królewski, obszyty gronostajem, dość rzadki w jej ikonografii (w niektórych rejonach Europy legendy mówiły o jej królewskim pochodzeniu. W płaszczu z gronostajami jest np. na XVIII w. obrazie w kościele św. Barbary w Krakowie). Najprawdopodobniej jest to nie tylko wizerunek świętej, ale także portret (czy też kryptoportret) damy. Wskazują na to modny (i nieco zbyt wydekoltowany) strój, spojrzenie bezpośrednio na widza (podczas gdy zwykle święta powinna być przedstawiana w modlitwie czy ekstazie albo ze skromnie opuszczonymi oczami, choć są wyjątki w grafikach wg. obrazów Rubensa) oraz dojrzały wiek modelki. Zarówno kostium (sztywny gorset sukni otoczony muślinem, rozcięte rękawy sukni w stylu rzymskich tunik, będące antykizacją stroju) jak i fryzura (włosy zaczesane do tyłu, spięte w kok opaską z kamieniami i rozpuszczone po bokach w lokach), a także biżuteria (romboidalne zapinki wysadzane kamieniami ze zwisającymi 3 perłami - na ramionach i gorsie, perły dekorujące gorset sukni, gruszkowate perły-kolczyki, naszyjnik z pereł), świadczą o upodobaniu modelki do najnowszej mody francuskiej, która przybyła do Polski wraz z małżeństwem króla Władysława IV Wazy z Marią Ludwiką Gonzagą (ślub per procura w 1645 r. - małżonka wraz fraucymerem przybyła do Polski w roku następnym). Podobne, choć nie identyczne, stroje i fryzury zobaczyć można m in. na cyklu rycin autorstwa Jeremiasza Falcka, przedstawiających boginie, jako „Cztery pory dnia” (Paryż, 1639-1645, część o rysach Marii Ludwiki Gonzagi). Św. Barbara z oferowanego obrazu ma rysy królowej Ludwiki Marii - wypukłe oczy, kształt ust oraz podwójny podbródek. Najmniej podobny do rysów Gonzagi jest jednak nos - co prawda mogło to wynikać z trudnego perspektywicznie kątu, pod którym ukazana została twarz modelki, chociaż na portrecie królowej w żółtej sukni, autorstwa van Egmonta z Muzeum Narodowego w Warszawie jest podobny. Autor obrazu mógł malować go na podstawie grafik i nie widzieć królowej na żywo - np. tylko na grafikach Falcka widoczny jest dołek w podbródku Gonzagi, którego nie ma na portretach pędzla van Egmonta czy Schultza. 

Auction
179 Auction
gavel
Date
02 February 2019 CET/Warsaw
date_range
Start price
3 721 EUR
Estimations
4 419 EUR
Hammer price
no offers
Item is not available any more
Views: 86 | Favourites: 0
Auction

Dom Aukcyjny Ostoya

179 Auction
Date
02 February 2019 CET/Warsaw
Lots bidding

Bids can be placed on selected lots which have been previously submitted only. To submit a lot you need to click SUBMIT FOR AUCTION button next to it

Buyer's premium
15.00%
OneBid does not charge additional fees for the bidding.
Bid increments
  1
  > 50
  200
  > 50
  500
  > 50
  1 000
  > 100
  2 000
  > 200
  5 000
  > 500
  10 000
  > 1 000
  20 000
  > 2 000
  50 000
  > 5 000
  100 000
  > 10 000
 
Terms and Conditions
About the Auction
FAQ
About the Seller
Dom Aukcyjny Ostoya
Contact
Dom Aukcyjny Ostoya
room
ul. Zajączka 8
01-522 Warszawa
phone
+48228392406
Opening hours
Monday
11:00 - 19:00
Tuesday
11:00 - 19:00
Wednesday
11:00 - 19:00
Thursday
11:00 - 19:00
Friday
11:00 - 19:00
Saturday
11:00 - 15:00
Sunday
Closed
Barbara Król star
keyboard_arrow_up