Rzeźba marmur Carrara, wymiary: wys. 42 cm, szer. 17 cm, gł. 14 cm, sygnowanie na podstawie R.PIOT
Ryszard Ignacy PIOTROWSKI
ŻYCIORYS ARTYSTYCZNY
1971-1976 Studia w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie na Wydziale Rzeźby
1975 nagroda Ministra Kultury I Sztuki dla najlepszych studentów szkół artystycznych
1976-1981 praca w ASP na stanowisku asystenta na Wydziale Rzeźby
PROJEKTY, REALIZACJE, UDZIAŁ W WYSTAWACH
1976-1981 realizacja projektów w zakresie rzeźby portretowej, rzeźby monumentalnej, land-art
1979 udział w Bienale Dantesco we Włoszech
1981 udział w Festiwalu Sztuki w „Zachęcie”
od 1981 realizacja prac o charakterze kameralnym, małe formy rzeźbiarskie w marmurze, brązie, srebrze przy zastosowaniu unikalnej metody repusu
Udział w wystawach indywidualnych i zbiorowych stała współpraca z galeriami w kraju i za granicą
2017 Pierwsza nagroda w konkursie na pomnik „Młodego Ludwika Zamenhofa” w Białymstoku –realizacja pomnika 2018
2018 Pierwsza nagroda w konkursie na pomnik „Bohaterskiej Matki Sybiraczki” – realizacja pomnika 2020
2022 Targi Sztuki art3F, Paryż
WYSTAWY ZBIOROWE
1976 Warszawa
1978 Warszawa
1979 Bienale Dantesco, Rawenna
1981 Festiwal Sztuki „Zachęta” , Warszawa
1984 Sydney
1987 Warszawa, Legnica, Warszawa
1988 Warszawa
1998 Warszawa - Orońsko - Bygdoszcz
2000 Warszawa
2003 Warszawa, Halmstad
2004 Taranto, Crispiano, Orléans
2005 Warszawa,
2006 Paryż, Volgré
2006 Eindhoven
2018 Orléans, Warszawa, Gdańsk
2019 Warszawa
WYSTAWY INDYWIDUALNE
1983 Warszawa
1988 Warszawa
2003 Warszawa
2005 Warszawa
2010 Warszawa
2015 Orléans
2015 Edynburg
2016 Edynburg
2016 Pasym
2016 Warszawa
2018 Orléans, Warszawa, Gdańsk
2019 Warszawa
Ryszard Ignacy PIOTROWSKI
ARTISTIC CURRICULUM VITAE
1971-1976 Studies at the Warsaw Academy of Fine Arts, Faculty of Sculpture
1975 Awarded the Prize for the “Best School’s Students by the Minister of Art and Culture
1976-1981 Worked as an Assistant Reader at the Warsaw Academy of Fine Arts, Faculty of Sculpture
PROJEKTY, REALIZACJE, UDZIAŁ W WYSTAWACH
1976-1981 realizacja projektów w zakresie rzeźby portretowej, rzeźby monumentalnej, land-art
1979 udział w Bienale Dantesco we Włoszech
1981 udział w Festiwalu Sztuki w „Zachęcie”
od 1981 realizacja prac o charakterze kameralnym, małe formy rzeźbiarskie w marmurze, brązie, srebrze przy zastosowaniu unikalnej metody repusu
Udział w wystawach indywidualnych i zbiorowych stała współpraca z galeriami w kraju i za granicą
2017 Pierwsza nagroda w konkursie na pomnik „Młodego Ludwika Zamenhofa” w Białymstoku –realizacja pomnika 2018
2018 Pierwsza nagroda w konkursie na pomnik „Bohaterskiej Matki Sybiraczki” – realizacja pomnika 2020
PARTICIPATED IN COLLECTIVE EXHIBITON
1976 Warsaw
1978 Warsaw
1979 Bienale Dantesco, Rawenna
1981 Art Festiwal „Zachęta”, Warsaw
1984 Sydney
1987 Warsaw, Legnica, Warsaw
1988 Warsaw
1998 Warsaw - Orońsko - Bygdoszcz
2000 Warsaw
2003 Warsaw, Halmstad
2004 Taranto, Crispiano, Orléans
2005 Warsaw
2006 Paris, Volgré
2006 Eindhoven
2009 Hamburg
PARTICIPATED IN INDIVIDUAL EXHIBITION
1983 Warsaw
1988 Warsaw
2003 Warsaw
2005 Warsaw
2010 Warsaw
2015 Orléans
2015 Edinburgh
2016 Edinburgh
2016 Warsaw
2018 Orléans, Warsaw, Gdansk
2019 Warsaw
Ryszard Piotrowski
Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie na Wydziale Rzeźby
(1971-1976), asystent na Wydziale Rzeźby (1976-1981)
Autor pomników, rzeźb plenerowych, ale też małych kameralnych form rzeźbiarskich
Pracuję w marmurze, drewnie, metalu, ceramice, srebrze.
"Od zawsze fascynowały mnie prace dawnych mistrzów, nie tylko końcowy wyraz artystyczny, lecz również do perfekcji doprowadzona technika oponowania materiału rzeźbiarskiego czy malarskiego. Oczywiście rzeźbiarze są mi najbliżsi. Podziwiam takie panowanie nad materią gdy twardy kamień, czy drewno stają się plastyczne i miękkie, podporządkowane idei twórcy. Do tego dążę. Moim zamiarem jest nie tylko tworzenie rzeczy pięknych, ale zmierzenie się z geniuszem twórców z przeszłości, skonfrontowanie się rzeźbami doskonałymi. Nie uciekam od inspirowania się innymi świetnymi pracami, tak pracował m.in. Picasso przetwarzając „Portet Infantki Małgorzaty” namalowany przez Velazqueza.
Proces inspiracji i powstawania moich prac jest bardzo różny. Niejednokrotnie mam pomysł na rzeźbę i zanim rozpocznę pracę, tworzę kilka szkiców. Innym razem to koncepcja powstaje sama, ewoluuje w trakcie tworzenia. Kiedy indziej inspiruje mnie materiał nastrajając do stworzenia danej formy. Czasem rzeczywistość wpływa na pracę artysty, a czasem artysta oddziałuje na rzeczywistość, dodając do niej swój element. Obcowanie z materią mnie ciekawi, a zwłaszcza ten moment, w którym udaje mi się nagiąć ją do swojej woli. Bywa, że sam proces pracy jest dla mnie bardziej fascynujący, to jakie emocje w niego wkładam w trakcie pracy, niż produkt finalny. Zawsze patrzę na moje prace przez emocje towarzyszące ich powstawaniu.
Pracuję w różnych materiałach i różnymi technikami. Każdy materiał wymaga innego podejścia. Praca w glinie i innych materiałach modelarskich przypomina malowanie farbami olejnymi, gdyż zawsze można coś dolepić, poprawić, zmienić, zamalować następną warstwę farb olejnych. Praca w kamieniu jest jak malowanie akwarelami czy tworzenie grafiki japońskiej, bo jeden nieuważny ruch i cała praca jest na nic, po prostu nie da się poprawić kamienia. Przypomina to stąpnie po kruchym lodzie.
Do tego dochodzi jeszcze nie zawsze przewidywalna struktura minerału. Praca w kamieniu jest niezmiernie trudna i przez to fascynująca Rzeźbienie zaczyna się od „wpisania” wyobrażonego kształtu w bryłę marmuru. Rzeźbę trzeba zmieścić w obrysie kamienia, a następnie mozolnie usuwać nadmiar zbędnej materii. Lecz materiał, w którym pracuję nie ma dla mnie większego znaczenia, istotna jest perfekcja wykonania, często wracam do prac, które uznałem już za skończone, zawsze znajdę coś, co mogę poprawić. Nieustannie dążę do perfekcji."
Warszawa, 5 marca 2022 r. Ryszard Piotrowski