Wymiary: 153 x 121 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'RICHARD ANUSZKIEWICZ | 1980 | 662'
Pochodzenie
kolekcja prywatna (zakup bezpośrednio od artysty)
Sotheby's, Nowy Jork, maj 2016
kolekcja instytucjonalna, Polska
Literatura
David Madden and Nicholas Spike, Anuskiewicz: Paintings and Sculptures 1945-2001, Florencja 2011, poz. kat. 1980.2, s. 190
Biogram
W latach 1948-53 uczył się w Cleveland Institute of Art. Następnie wraz z Josefem Albersem ukończył wydział Sztuki i Architektury na Yale University. Anuszkiewicz uważany jest za jednego z twórców Op-artu. Na początku swojej drogii twórczej artysta zrealizował serię dużych, malowanych obiektów z drewna, o różnych kształtach, bezpośrednio wchodzących w przestrzeń. Dzięki niewielu zabiegom, między innymi, poprzez zróżnicowanie grubości pionowych linii jednej barwy, położonych na skontrastowanym, prawie monochromatycznym tle, Anuszkiewicz doprowadzał do przestrzennego promieniowania koloru. Prace te, których źródłem była między innymi "Świątynia Złotej Czerwieni", zostały skonstruowane inaczej niż wcześniejsze abstrakcyjne obrazy bez wykorzystywania typowej dla tego kierunku iluzji optycznej i jej percepcji. Anuszkiewicz w swych kompozycjach najczęściej używa podstawowych figur geometrycznych, tworząć iluzję ruchu abstrakcyjnych obrazów.