GGA. I polski almanach futurystyczny.
(Warszawa 1920). Redaktorzy Anatol Stern i Aleksander Wat. Wydawnictwo: Futur Polski (nalepka na ostatniej karcie). Druk „Wszechczas". (31 x 30,5 cm), k. [16].
Zawiera:
1. Anatol Stern - Muza na czworakach. Str. 1-16 (w tym 8 stron w formie wklejek).
2. Aleksander Wat - Fruwające kiecki. Str. 33-44.
3. Prymitywiści do narodów świata i do Polski. K. [2].
Brak oryg. okładek, naddarcia brzegów kart i niew. ubytki narożników i marginesów. Papier kruchy, niektóre karty luzem, niew. przybydzenia.
gga - almanach poezji futurystycznej wydany przez Anatola Sterna i Aleksandra Wata w grudniu 1920 roku. Nakład wynosił 500 egzemplarzy. Tytuł to skrót zdania „gga gąsiora jest piękniejsze od śpiewu słowika". Podtytuł brzmi: „Pierwszy polski almanach poezji futurystycznej. Dwumiesięcznik prymitywistów". Zawiera. wiersze obu redaktorów oraz manifest „Prymitywiści do narodów świata". Wspomniany Manifest zawiera stanowcze odrzucenie powagi oraz wyjątkowej roli poety. Twórczość nie ma opierać się na poetyckim natchnieniu, ale na celowym intelektualnym wysiłku autora. Sztuka ma być egalitarna, powszechna, dostępna tłumom. Według futurystów forma jest ważniejsza od treści, do formy poezji należy również kształt i rodzaj czcionek. Podstawową wartością słowa jest dźwięk, a nie znaczenie. Należy odrzucić tradycję, szczególnie tradycję polskiego romantyzmu. Cały nakład almanachu 10 lutego 1921 roku został skonfiskowany przez cenzurę, powodem miała być nieprzyzwoitość zamieszczonych w nim wierszy. Mimo apelu „Kuriera Polskiego" „Gga" nie została zwrócona autorom. Lit. Alina Kowalczykowa, Programy i spory literackie w dwudziestoleciu. Warszawa 1978, s. 45; Zbigniew Jarosiński, Wstęp [w:] Antologia polskiego futuryzmu i Nowej Sztuki. Wrocław 1978, s. XL.
Недавно просмотренные
Войдите, чтобы увидеть список лотов
Избранное
Войдите, чтобы увидеть список лотов