Drewno lipowe, gruntowane, polichromowane i srebrzone (?)
Wysokość: 104 cm
Rzeźba ukazuje ok. 10-12 letniego chłopca (młodzieńca) ukazanego w tanecznym ruchu, w silnym kontrapoście z wypchniętym lewym biodrem, z energicznie rozłożonymi rękami i przechyloną głową zwróconą w lewo. Umieszczony pierwotnie w ołtarzu bocznym jako lewa figura asystencyjna, młodzieniec zwrócony był niemal na pewno w kierunku obrazu w polu głównym struktury ołtarzowej, prawą ręką wskazując na jego ideowe centrum (przedstawienie), lewą podtrzymując kartusz z inskrypcją (niezachowany)
Rzeźba pochodzi zapewne z terenu Małopolski Wschodniej: między widłami Sanu i Wisły, Tarnowem, linią Karpat, a Ziemią Lwowską.
Stan zachowania: sama figura zachowana w miarę poprawnie, brak jedynie kartusza w prawej ręce i ułamane końcówki palców u obu rąk; oryginalna warstwa malarska silnie zniszczona, jedynie fragmentarycznie zachowana (najlepiej na twarzy, torsie, prawym ramieniu i spodniach); większa część powierzchni gruntu kredowego i malatury (oraz srebrzeń ?) nieistnieje odsłaniając tworzywo drewniane.
Thomas Hutter (rodził się najprawdopodobniej w okolicach Weilheim w Górnej Bawarii w 1696 roku, zmarł zaś albo pod koniec 1744 albo w pierwszej połowie roku 1745 zapewne w Jarosławiu. Wykształcony ok. 1710-18 początkowo w jednym z warsztatów górnobawarskich lub górnoaustriackich, potem w warsztacie Ferdinanda Maximiliana Brokoffa w Pradze. W 1718 r. wstąpił do nowicjatu jezuitów w Krakowie, gdzie od początku zaczął pracować jako rzeźbiarz. W latach 20. przebywał w kolegium jezuickim w Sandomierzu, gdzie wykonywał liczne prace dla miejscowego kościoła zakonnego. W latach 1722-23 zamierzał udać się na misje na terenie Imperium Osmańskiego (zachowane w tej sprawie dwa listy H. do generała zakonu jezuitów). W roku 1727 opuścił zakon (jak brat-laik bez ślubów) i ożenił się osiadając w Sandomierzu, a ok. 1732 roku przenosząc się do Jarosławia, gdzie zmarł. W obu tych miastach prowadził świecki warsztat, w którym zatrudniał wielu uczniów i czeladników, m.in. znanych z archiwaliów: Łukasza Katelskiego, Michała i Macieja Pszczelińskiego oraz Andrzeja Wolskiego, rozwinięty w 2. poł. lat trzydziestych do wielkich rozmiarów. Od ok. 1730 w Jarosławiu gdzie kupił kamienicę Orsettich, tam też prowadził warsztat. Współpracował z Konradem Kutschenreiterem, architektem i stolarzem pracującym początkowo dla Czartoryskich w Wilanowie i Puławach, zamieszkałym w latach 30-tych w Jarosławiu, a później (od 1736) we Lwowie.
Autorskie dzieła Thomasa Huttera są bardzo rzadko spotykane na rynku antykwarycznym, zwłaszcza w bliskim pierwotnemu stanie zachowania.
Недавно просмотренные
Войдите, чтобы увидеть список лотов
Избранное
Войдите, чтобы увидеть список лотов