Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane

Basquiat, Richter i Doug prowadzą w sprzedaży sztuki współczesnej

Ta jesień obfituje w wiele wyjątkowych aukcji. Contemporary Art Evening w Sotheby’s przynosi wiele niespodzianek i zaskakuje biegiem wydarzeń.

7 października Sotheby’s zaoferowało 34 prace w swoim najkrótszym wieczorze aukcyjnym od 2009 roku. Z pewnością osiągnęło najwyższą estymację sztuki współczesnej z kwotą 59,6 mln dolarów, jaka kiedykolwiek została osiągnięta podczas wieczornych sprzedaży, pobijając Christie’s z 59,5 mln dolarów w 2014 roku. Sprzedaż bezwzględnie mogła pochwalić się o wiele wyższymi estymacjami niż jakakolwiek inna z poprzedniego wieczoru.

Hannibal Jeana-Michela Basquiata z 1982 roku przechodził z rąk do rąk od czasu kiedy został wylicytowany w 1993 roku za 79,5 tys. dolarów. Jego wartość szacowano na 4,4 mln dolarów, jednak ten rok okazał się być dobry dla tego artysty i finalnie płótno zostało sprzedane za cenę 13,1 mln dolarów.Podobnie jak abstrakcja Garten Gerharda Richtera z 1982 roku, która ostatnio na aukcji w 1987 roku została sprzedana za 60,2 tys. dolarów. Teraz to kolorowe płótno z IBM Collection, szacuje się na wartość 3,8 – 5 mln dolarów, ale cena osiągnięta na licytacji – 12,7 mln dolarów, pokazała, że Richter powraca na rynek w pełni sił. Dwa inne obrazy tego twórcy z tej samej kolekcji, zakupione od niemieckiego doradcy Helge Achenbach, także zostały pomyślnie sprzedane. Mniejsza, żółta abstrakcja z 1986 roku miała czterech licytatorów w granicach najniższej estymacji 1,3 mln dolarów, lecz finalnie sprzedana za 3,7 mln dolarów. Wcześniejsze płótno z 1968 roku Saulen (Columns),było najtrudniejszym dziełem, składającym się z siedmiu pionowych malowideł, częściowo figuratywnych, częściowo abstrakcyjnych – zostało sprzedane w granicach górnej estymacji 3,7 mln dolarów, azjatyckiemu kupcowi.

Tylko dwie prace były gwarancją i nieodwołalną ofertą. Grasshopper Petera Doig’a z 1990 roku, początkowo w kolekcji Hansa Astrupa, a potem Charlesa Saatchi, który nabył prace w 2003 roku za 228 tys. dolarów, co zostało uznane za wygórowaną cenę. W ciągu 13 lat obraz wracał na licytację cztery razy z estymacją pomiędzy 3,6 a 4,4 mln dolarów. W końcu obraz został sprzedany za cenę 7,3 mln dolarów na tej aukcji.

Guest House Wall Davida Hockneya z 2000 roku , którego wartość szacowana była na 2,3 – 3,2 mln dolarów, przyciągnął małą konkurencję podczas sprzedaży i osiągnął cenę w granicy swoich najniższych szacunków wynoszących 2,7 mln dolarów. Sprzedaż została zaakcentowana energiczną licytacją, podbijając ceny dzieł powyżej poprzednich poziomów. Two Legs and a Belly Alexandera Caldera z 1959, osiągnęła licytacyjny skok z 380 na 507 tys. dolarów, a potem od razu na ponad 600 tys. dolarów, aż w końcu mobilna praca Caldera została sprzedana za swoją podwójną estymację – 1,1 mln dolarów. Christophe van de Weghe podbijający licytację pracy Caldera, ścigał się także w licytacji czarno - białego obrazu Minor Mishap Christophera Woola, którego poprzednia sprzedaż miała miejsce w Nowym Jorku i wyniosła 450 tys. dolarów, natomiast ostatecznie została podbita przez telefonicznego licytatora na 1,7 mln dolarów.

Dobra okazja trafiła się także Der Bote, odwrócononemu obrazowi Georga Baselitza, którego ostatnia sprzedaż w 2004 roku wyniosła 233 tys. dolarów. Teraz szacowany był na 445 tys. dolarów i ostatecznie sprzedany za 737 tys. dolarów Thaddaeus’owi Ropac’owi, przedstawicielowi artysty. Niemiecki rynek był ogólnie w świetnej formie. Oprócz Richtera i Baselitza, alchemiczny malunek Sigmara Polke , Spirale z 1985 roku, sprzedany w 2008 roku za 1,2 mln dolarów, został zakupiony powyżej szacunków za 3,2 mln dolarów przez najbardziej aktywnego kupca tygodnia aukcyjnego Stefana Simchowitza.

Rekordy zostały także ustanowione przez niedawno odkrytego 60-letniego malarza Michaela Krebbera, kiedy niezatytułowany obraz podwoił swoją estymację do ponad 237 tys. dolarów. Także Gunther Forg pobił rekord. Jego wielki abstrakcyjny obraz z 1986 roku sprzedany został w granicach średniej estymacji za 781 tys. dolarów.

Podsumowując, nawet słaby funt odegrał swoją rolę w tej sprzedaży, było to pozytywne zakończenie, tego niezwykle interesującego tygodnia aukcyjnego.

Paulina Chełmicka
keyboard_arrow_up