Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane

Hong Kong - coraz potężniejszy chiński rynek sztuki!

Wiosenna sprzedaż odzwierciedla optymistyczny nastrój ze stosunkowo niskim wskaźnikiem niesprzedanych dzieł oraz mocnym zaufaniem nabywców.

Wszystko wskazuje na to, że Chiny nie na długo oddały pozycję lidera światowego rynku sztuki Stanom Zjednoczonym. Wiosenna sprzedaż w Hong Kongu była sukcesem domu aukcyjnego Christie’s z sumą 364 mln dolarów, łącznie z wynikiem 59 mln dolarów dla wieczornej aukcji sztuki nowoczesnej i współczesnej dnia 28 maja 2016 roku. 70% sprzedaży trafiła głównie w ręce Azjatów, którzy dodatkowo podnieśli wartość rynkową artysty Zao Wou-Ki, wynikiem ponad 9 mln dolarów. Inni artyści jak Cesar Legaspi, Hyong-Keun Yun, Seund Ja Rhee, Lalan oraz Yasuo Sumi ustanowili nowe rekordy w aukcjach. 29 maja sprzedaż Christie’s - sztuki nowoczesnej i współczesnej została równie dobrze przyjęta, jak ta wieczorna dzień wcześniej z 90% sprzedażą wystawianych dzieł, a zwłaszcza silnej licytacji dwóch czołowych abstrakcjonistów chińskich XX wieku - Zao Wou-Ki i Chu Teh-Chun oraz japońskiego artysty Yoshitomo Nara, którego dzieło For Citizen trzykrotnie przebiło swoją estymację, osiągając w trakcie licytacji cenę miliona dolarów.

Chociaż Yoshitomo Nara nie był najdroższym artystą ostatnich sprzedaży, to osiągnął wysoki poziom kredytu zaufania na rynku azjatyckim z wielu powodów. Po pierwsze dlatego, że jest współczesnym artystą, którego ceny dzieł będą bardziej zmienne niż te artystów z początku XX wieku. Po drugie, grał główną rolę na prestiżowej aukcji Christie’s z 28 maja 2016 roku. Jego Banging the Drum osiągnął cenę 770 tys. dolarów w 2014 roku w Londynie. W większości przypadków szybka odsprzedaż jest ryzykowna, jednakże w oparciu o silny popyt, wskaźnik cen tego artysty wzrósł o 60% od 2014 roku, co spowodowało przekroczenie przez Banging the Drum granicy miliona dolarów.

Niemniej jednak niekwestionowaną gwiazdą w trakcie aukcji malarstwa w Hong Kongu był francusko-chiński artysta Zao Wou-Ki, którego ponad szesnaście prac zostało sprzedanych w ciągu dwóch dni licytacji w Christie’s. Prace oscylowały od litografii dostępnych w granicach 6-10 tys. dolarów do jednego z wczesnych płócien artysty Untitled (Vert émeraude), który wyraźnie wskazuje na wpływy Paula Klee. Jedno z pierwszych dzieł artysty osiągnęło kwotę 9 mln dolarów. Dom aukcyjny Christie’s był szczególnie zadowolony z wyniku, ponieważ okazał się najlepszym ze wszystkich wygenerowanych dla Zao Wou-Ki. Untitled (Emerald green) – praca będąca punktem zwrotnym w karierze Zao Wou-Ki, osiągnęła czwarty najlepszy wynik cenowy jego prac w Hong Kongu. Od 2000 roku jego wskaźnik cen na aukcjach wzrósł o 1000% i nadal rosną z poparciem silnego międzynarodowego popytu.

W ślad za Zao Wou-Ki, znakomite wyniki osiąga także Chu Teh-Chun, co potwierdza tylko imponujący rozpęd chińskich artystów. Indeks cenowy Chu Teh-Chuna pokazuje ogromny 1600% wzrost w porównaniu z rokiem 2000. Przekroczył on próg 5 mln dolarów po raz szósty w swojej historii aukcji. Siła chińskiego rynku cały czas wzrasta, a co za tym idzie chińscy artyści zaczynają być najczęściej poszukiwani przez największe europejskie instytucje muzealne, a także przez kolekcjonerów dzieł sztuki.

Od działań lokalnych do działań globalnych – dzięki czemu osiągnęli mocną pozycję na światowym rynku, stając się ogromną konkurencją dla, nie tylko europejskiego, ale światowego rynku sztuki. Poprzez utrzymujący się w dalszym ciągu dynamiczny wzrost sprzedaży na aukcjach sztuki, Chińczycy stają się poważnym partnerem, ale też główną metą inwestorów oraz znaczącą i liczącą się konkurencją.

Paulina Chełmicka
keyboard_arrow_up